Liknar väldigt mycket en samling tofsskivlingar som jag sett på lind.
De satt lite för högt upp för att vara riktigt tydliga, men jag tyckte de såg ut som fjällig tofsskivling fast mörkare gulbruna och med bredare hatt.
Någon lukt kände jag heller inte på avstånd.
Kanske ska man inte lägga in dem som rapport då, om det finns liknande arter som kan förväxlas?
Finns det många arter tofsskivling på lövträd?
När du säger “en samling tofsskivlingar” Bo E, tänker jag genast på slemmig tofsskivling (eller som jag den tycker den kan få heta: slemtofsing). Den växer oftast tuvad medan lukttofsingen växer “singel”. Den har vidare tydligare och mörkare fjäll på den i fuktigt väder slemmiga hatten. Den har bytt namn från Pholiota adiposa till aurivellus.
Hur sällsynt är den då, undrar Lena M. Ja, jag har bara sett den en gång förut, för så där 7-8 år sen. Den anses mindre allmän.
Lukten är verkligen speciell. En obeskrivlig lukt, som jag tycker är densamma som rotfrånskivlingen och goliat- och doftmusseronerna har. Den brukar beskrivas som “pepparrotskryddad bittermandel m.m. -doft.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.