0 495 visningar

5 svar

Lukttofsskivling

Hans v E

5 nov 2006 kl. 12:56

Pholiota heteroclita, just upptäckt på en björk på tomten!

0

Lena M

5 nov 2006 kl. 15:09

Lukt, stark och påtaglig läser jag.Är den ovanlig ?

0

Bo E

5 nov 2006 kl. 17:00

Liknar väldigt mycket en samling tofsskivlingar som jag sett på lind.
De satt lite för högt upp för att vara riktigt tydliga, men jag tyckte de såg ut som fjällig tofsskivling fast mörkare gulbruna och med bredare hatt.
Någon lukt kände jag heller inte på avstånd.
Kanske ska man inte lägga in dem som rapport då, om det finns liknande arter som kan förväxlas?
Finns det många arter tofsskivling på lövträd?

0

Hans v E

6 nov 2006 kl. 13:32

När du säger “en samling tofsskivlingar” Bo E, tänker jag genast på slemmig tofsskivling (eller som jag den tycker den kan få heta: slemtofsing). Den växer oftast tuvad medan lukttofsingen växer “singel”. Den har vidare tydligare och mörkare fjäll på den i fuktigt väder slemmiga hatten. Den har bytt namn från Pholiota adiposa till aurivellus.
Hur sällsynt är den då, undrar Lena M. Ja, jag har bara sett den en gång förut, för så där 7-8 år sen. Den anses mindre allmän.
Lukten är verkligen speciell. En obeskrivlig lukt, som jag tycker är densamma som rotfrånskivlingen och goliat- och doftmusseronerna har. Den brukar beskrivas som “pepparrotskryddad bittermandel m.m. -doft.

0

Rättelse

Hans v E

6 nov 2006 kl. 15:06

Mitt förra inlägg blev påskyndat för jag blev lunchavlöst på jobbet och måste avsluta. Andra hälften handlar förstås om lukttofsskivlingen och nån frånskivling har jag aldrig hört talas om.

0

Bo E

6 nov 2006 kl. 17:57

Din beskrivning stämmer bra på mina fynd på linden, kan nog vara slemmig tofsskivling tycker jag. Tuvad och fjällig är den, men slemmigheten har jagh inte undersökt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone