0 1314 visningar

31 svar

kastanjer och champinjoner

per d

5 nov 2006 kl. 16:10

dagens skörd som egentligen bara var tänkt att bestå av franska kastanjer från den stora parken, skogen, mitt i stan gav så överraskande 12 stora flotta champinoner, den största på 97 gram. snöboll eller vit kungschampinjon ? ! ibland är det skönt att bo syd på, även om det är norra danmark.

0

Gula

5 nov 2006 kl. 16:15

Vad gör du med kastanjerna, Per? Rostar??

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 16:49

grattis per till kastanjerna! Här har vi inga äkta utan bara hästkastanjer. däremot har vi valnötter. Gula, jag brukar rosta dom i ugnen, ställer dom i grovsalt så de står stadigt, skär en skåra på toppen annars börjar dom hoppa runt, och äter med flingsalt och en klick smör. Mums men tänk inte på kalorierna!

0

Bo E

5 nov 2006 kl. 16:53

Uppe i mellansverige har vi bara hästkastanjer och även totalt oätliga bittra valnötter.
Champinjonerna har dock varit fina fram till för någon vecka sen, fast nu har frosten tagit det mesta här så man får leta vinternagelskivling och bara vara tacksam så länge inte snön kommer.

0

Gula

5 nov 2006 kl. 16:59

Det där lät smaskigt, cicki! Jag tycker mig ha sett kastanjer till salu nånstans, måste kanske ut och “jaga”.
Bo, det verkar som alla hittar massor med trattkantareller fast det varit både köld och snö! Du kanske får gå ut och “jaga” du också!?

0

per d

5 nov 2006 kl. 17:08

jo gula rostar i ugnen ståendes i grovsalt med ett snitt i toppen. har just ätit 20-30 st samman med min dotter på 8 år och när hon som är mycket kräsen tyckte det var gott.så är det riktigt gott !!!! men glöm inte smöret till !!
för några år sedan gjorde jag kastanjepure och det var perfekt som tillbehör till gås.
cicki, hur kan det komma sig att den ätliga kastanjen inte finns i belgien, den borde ju ha bättre förutsättningar där än här !?

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 17:10

Gula, dom finns i lösvikt i välsorterade grönsaksdiskar. Kostar skjortan men det behövs inte många, efter fem st är man rätt nöjd. Glömde ugnstemp. varmluft 150, vanlig 200 i cirka 20 min. passa fingrarna när du gör skåran, dom är hård-sega! Sen’ bränner man sig lätt både om fingrar när man skalar dom och om tungan, vrålvarma i mitten. Har ett mysigt minne från en snorkall julmarknad i Luxemburg. Trodde i min enfald, nyss nerflyttad att här behövdes minsann varken vantar eller mössa… Jojo, men det finns alltid lösningar. Köpte en påse rostade kastanjer på ett gatustånd och stoppade i fickan. Det värmde bra och länge!

0

Gula

5 nov 2006 kl. 17:12

Hur länge har ni dom i ugnen, per och cicki??

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 17:15

jodå per, den finns uppåt Flandern till men vi bor i Ardennerna på 500 m höjd och här trivs den inte. Wao, 20-30 st då måste du vara mätt och belåten! Har du provat “sylta” eller “karamellisera” dom? I min smak blir det för sött men här serveras det ofta till vilt.

0

Gula

5 nov 2006 kl. 17:16

Jaha, där gick vi om varandra…Oj vad det låter gott! Får nog åka in till Hötorgshallen i Stockholm där borde det väl finnas! Borde väl passa bra med något gott vin till…?

0

Gula

5 nov 2006 kl. 17:22

cicki, närmaste stad, så jag hittar dig på kartan????

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 17:30

http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/dyn/controller/mapPerformPage?strCountry=311&strAddress=13+rue+de+la+Gaume&strCP=6860&strLocation=Assenois&x=33&y=8#

Oj, det blev en lång adress hoppas den funkar. Annars är närmaste tätort Neufchâteau. Har du en vanlig Europakarta följer du motorväg 411 Bryssel-Luxemburg så finns vi ungefär 5 mil från gränsen till Luxemburg.

0

Gula

5 nov 2006 kl. 17:38

Jaa, det var en fin karta! Och fint område där du bor! Verkar vara mycket skog sydväst om er. Har åkt tåg en gång i tiden från Luxenburg till Paris, kanske vi passerade nära er då?? Det var ganska slingrigt och upp och ner….

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 17:55

jadå massa skog! Vad som är intressant är att all barrskog är planterad. Mkt tätt för att få så få kvistar som möjligt. Sen’ avverkar dom och helt plötsligt står man där mitt i en ny åker! Eller också planterar man julgranar för avverkning två år senare och exporterar bl.a till Sverige!. Såg just ett område med en massa gulliga granar som sågats ner, paketerats i nät och skulle forslas vidare som julgranar. Min favvisskog är den ursprungliga bokskogen. Bara så vacker på våren med sin skira grönska, slår björken!
Sträckan Luxemburg-Paris ligger i en annan klimatzon. Vi kan ha snö och minusgrader här när dom har vår! Även om det bara är 10 mil bort. Lycka till med kastanjerna!

0

Charina

5 nov 2006 kl. 18:39

Känner igen den kartan :))

0

Lena M

5 nov 2006 kl. 19:05

Oj, vad jag blev sugen på rostade kastanjer, det är nog 15 år sedan jag åt sådana, men jag tvivlar på att de går att få tag på här.
Däremot har vi en “stOOOr” hästkastanj på gården där frukterna tyvärr inte går att äta.

0

per d

5 nov 2006 kl. 20:15

vad tror ni om rostade kastanjer stekta tillsammans med karl johan och lite vispgrädde och färsk estragon till ?? och kanske som tillbehör till stekt andbröst med brysselkål ?? och därtill en riktigt fet chardonnay ??

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 20:41

när ska vi komma på middag? Kan ta med mig den feta chardonnayen…

0

per d

5 nov 2006 kl. 20:48

cicki, det må vi finde ud av. jeg skal ju först ha provlagat och provätit det, kombinationen var bara något jag kom på vid computern…..

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 21:03

självklart! men det lät så gott! God spis, eller vad man nu säger i Danmark. Själv ska jag över till grannen i morron kväll och äta nationalrätten “moules et frites” dvs musslor med pommes frites på belgiskt vis. Recept kommer!

0

per d

5 nov 2006 kl. 21:11

cicki, væl bekomme siger man i danmark. måske ær det musslor fra limfjorden…..
jeg tror at jeg vil provlage det med andebrøst kastanje och och karl johan i denne uge….

0

cicki T

5 nov 2006 kl. 21:24

nej, det är musslor från Zeeland, dvs Holland. Vael bekomme!

0

Totte Gbg

5 nov 2006 kl. 22:50

hej oj va roligt att höra folk som äter kastanjer….köper själv det varje år när de säljs kastanjer i affären. Det är något av det bästa jag vet! Har ätit det sedan jag var barn. Tror det var min mor som introducerade detta i vår familj.
Jag gör som ni beskrivit tidigare snittar kastanjerna i toppen o in i ugnen äter de med salt o smör gott gott.. :)

0

Kristina i Lund

6 nov 2006 kl. 08:17

Vår familj äter också kastanjer varje höst. Vi äter rört citronsmör till - supergott!

0

kastanjer och champinjoner, till Bo E

Theresa WQ

6 nov 2006 kl. 11:39

Kastanier är supergoda. Det är bara att laga middagen, Per D, smakar säkert lika gott som det låter - om du inte har problem med fet mat :=)
Bo E, du pratade om oätliga bittra valnötter!
Här i Uppsala har jag till min stora glädje hittat ett litet valnötsträd som ger 30-50 nötter.
Hemligheten är att när valnöten är färsk är den lilla hinnan som omger kärnan otroligt besk. Men - den går att avlägsna. Ett pilljobb, men resultatet är underbart - en helt annan smak än de som man köper i affären. Efter några dagar börjar hinnan torkar och går inte mer att pilla bort. Det ger en halv-besk smak åt nöten. Men väntar du några dagar till så försvinna den beska smaken och valnöten smakar ungefär som i affären, bara mer intensivt. Inte att undra. De i affären är tvättade, blekta och torkade, då tappar de en del smak. Ät aldrig några mörkfärgade nötter (inuti). De ska vara gyllenbruna, annars är det mögelfara. Lycka till nästa år
hälsar
Theresa WQ

0

Lena. M

6 nov 2006 kl. 11:48

Det hade jag ingen aning om, att det växer valnötter i Sverge alltså. Hasselnötter däremot, som inte hör till allemansrätten har jag läst. Man får plocka en ” vante ” full bara. Hmm !

0

per d

6 nov 2006 kl. 13:00

lena m, tror nog du får plocka mer än en handske av hasselnötter utan att få problem med juridiken ! det med en handske hasselnötter är ju bara en sk sedvanjerätt, och ganska så gammal också. kommer från den tiden då mångas liv kanske hängde på tillgången av nötter i skogen.

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 18:56

Tack för tips om valnöt, Thresa!

Apropå hasselnötter så testade jag några härom veckan, men tyvärr, de mellansvenska hasselnötterna verkar vara 99% nitnötter, d v s tomma skal med lite brunt fnas inuti!

Det minns jag från barndomen också, då skulle man ju släpa hem allt som man trodde var ätbart och jag minns min stora besvikelse över just kastanjer och hasselnötter.
Minns att jag tyckte synd om ekorrarna som jag trodde levde på hasselnötter.

0

Lena M

7 nov 2006 kl. 19:07

Okey Per, men det blir inga problem för min del, för här finns bara en liten samling av dessa träd. ( Sverges nordligaste sägs det) så ekorrarna får ta dem.
Läste, att man måste ha markägarens tillstånd för att få plocka dem, men det var som sagt förr i tiden de.

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 19:10

Ja här i Närke blev nog ingen fet på hasselnötter om de var så innehållslösa som de jag hittar!

Är det inte nedåt Tyskland, Frankrike som det odlashasselnötter som vi importerar till jul?
Eller finns det matnyttiga nedåt Skåne och Danmark?

0

Kristina i Lund

7 nov 2006 kl. 19:23

Har idag köpt ½ kg kastanjer att rosta på fredag kväll. Fick betala 25 kr. Ska skaffa en citron också - smör har jag alltid hemma!

0

cicki T Belgien

7 nov 2006 kl. 19:36

MUMS!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone