Hej!
Har börjat plocka och tillreda de sk “finska riskorna”. Trodde jag kunde Skäggriska. Men blev osäker när jag var ute och plockade i lördags. Några av dem kändes som solklara Skäggriskor. De svampar jag blev osäker på hade generellt sett en färg som gick mer åt gult än de “solklara” Skäggriskorna. De hade nedsänkt mitt och hatten var inte inrullad. Ovanpå hatten mörkare och ljusare zoner. De mörkare zonerna består av något slags tofsigt, ludet. Ibland är kanten lite, lite luden. Saften är vit.
När jag studerar Bo Nyléns “Svampar i skog och mark” verkar Granriska vara den som närmast stämmer i beskrivningen. Den är angiven som “utan matvärde, oätlig”. Vilken riska har jag plockat och kan man äta den?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.