0 418 visningar

21 svar

Året svampsmakbesvikelse

Birgitta F

5 nov 2006 kl. 21:06

Vi måste väl ha en motpol också...

För min del var det blåmusseron
helt omöjlig att gilla ...
smakar gummi, gummi gummi, inte all vitlök i världen kan råda bot på gummistövel-smaken

0

men dom är ju så vackra

Alf Pallin

5 nov 2006 kl. 21:47

Provade ett Italienskt recept på blåmusseron och forell, inbillade mig att det var gott, numera låter jag dom blå musseronerna stå kvar till allmän betraktelse.

0

men dom är ju så vackra

Gula

5 nov 2006 kl. 21:51

Ja dom ser ju verkligen vackra ut! Sån läcker grå-lila färg på skivorna; går det kanske att färga garn med dom??

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 22:25

njaejj, varför plocka fram det negativa? Ok, vandra i skogen en dag utan svamp “osvamp”, nästa dag “brasvamp”. Sånt är livet! Om du Birgitta F nu inte gillar blåmusseron, ok, då vet du det. Men varför då gnälla. Smaken är olika och det kan vi inte ändra. Har du inte hittat andra nya svampar istället?

0

men dom är ju så vackra

Gunhild

5 nov 2006 kl. 22:28

Joo dom är vackra kom att tänka på tant Blå....

0

cicki T

Salasias

5 nov 2006 kl. 22:40

Du har nog missuppfattat tråden… Den handlar om smakbesvikelser….

0

Nina A

5 nov 2006 kl. 22:58

skäggriska
nog att jag är finne, en inte blev den “finska riskan” godare för det

ger den en ny chans nästa år
*urk*

0

Nina A

5 nov 2006 kl. 23:01

jag tycker inte detta är en gnälltråd cicki, utan snarare ännu ett ställe att se hur olika vi människor är i fråga av smak :)

jag tycker sånt är intressant!

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 23:15

ok Nina A, jag ger mig, en besvikelse kan ju bli positiv. Sorry, ville inte gnäll-gnälla.

0

Affe, Nv Skåne

6 nov 2006 kl. 02:26

Har “tyvärr” inte (låter korkat) käkat någon svamp som smakat illa i år vad jag kan minnas. Hoppas därför att det är ok att vara besviken på “smaken” i fötterna av fotsvamp… J*vla stövlar….

Eller vänta lite här nu…. Den stolta fjällskivlingen som jag lyckades bränna smakade inte alltför bra.

0

cicki T

Birgitta F

6 nov 2006 kl. 07:15

Inte min mening att starta något negativt på det sättet.

Det jag ville är att vi kan dela med oss även av besvikelser. Sen kanske någon har bra förslag på hur man kan vända en besvikelse till något positivt.

Blåmusseronen är något av det vackraste jag plockat , dessutom otroligt lätt att ha att göra med.
Lättrensad , inte angripen , kraftig , lättskuren och otroliga mängder. Att blanda mindre blå med ljusare grå är otroligt vackert. Kanske någon här har provat något bra sätt att lägga in den , jag har alltså inte gett upp cicki T

0

svampbesvikelser

Pasi

6 nov 2006 kl. 10:26

Senapskremla - anses i en del böcker som ätlig…men den var INTE god.
Kantareller är klart överskattat.
Kamtaggsvamp - smakade inte illa men var inte alls så god som den såg ut.

Åt en stuvning av rökslöjskivling och taggsvamp som smakade beskt. Upptäckte senare att allt jag åt de närmaste dagarna smakade beskt. Visade sig att jag åkt på Borelia! :D

0

Pasi

Cicci H

6 nov 2006 kl. 10:39

Du får nog göra om alla smaktester nästa höst när inte borelian spökar :)

0

Katastrofläge

Annemarie

6 nov 2006 kl. 20:10

Min största besvikelse i år är att jag inte tål någon svamp alls. Har ätit svamp i 40 år men nu är det tydligen stopp. Jag har försökt med olika sorter, olika mängder och tillagningar, men det slutar med fruktansvärda magplågor och kallsvettningar i timmar.

0

Katastrofläge

Eva K

7 nov 2006 kl. 11:19

Stackars Annemarie!
Så himla trist. Är det annan föda som spökar också, eller bara svamp som ger sådana starka reaktioner?

Min största smakbesvikelse i år är rynktofsskivlingen. Fast syrran tyckte den var bättre än kantareller.
Min första smakbesvikelse var stolt fjällskivling, tillagad. Den var godare rå...

0

Katastrofläge

Lena M

7 nov 2006 kl. 13:58

Ja , Anne-Marie det var inte så trevligt, men det kanske ger sig.
För många år sedan var jag utsatt för pollenallergi som upphörde efter något år. Så sluta inte hoppas på att det ändrar sig !

0

men dom är ju så vackra

Bo E

7 nov 2006 kl. 17:12

Tja, vet inte om jag tycker de är vackrare än andra svampar. Däremot vill jag höja rösten för blåmusseronen som matsvamp!

I år testade jag en stuvning med till största delen blåmusseron och en ensam snöbollschampinjon, som var sådär på gränsen att bli för gammal, men som var helt felfri och ej maskangripen.
Det blev en av årets höjdare till smakupplevelse!

Så ge inte upp, kanske är det främst i stuvningar som blåmusseron kommer till sin rätt och “gummismaken” beror på hårdstekning???

Ska jag dra min besvikelse oxå, så blir det mitt misslyckade försök att fritera korallticka enligt Michaels recept på blomkålsvamp.
Slibbigt, sliskigt och absolut osmakligt!

0

Carin

9 nov 2006 kl. 10:23

Min största besvikelse är snarare bristen på en viss smak - Svart Trumpet!
Vi hade några jättebra ställen för Svart Trumpet i Nacka, men sedan vi i höstas flyttat till Småland har vi inte hittat en enda liten trumpet!
En tröst dock, var förstås alla de korgar med Karl-Johan som vi burit hem.

0

Birgitta F

14 nov 2006 kl. 23:07

Fick en vändning , med rätt kokbok och reell inställning.
Se tråden : så blev vi då vänner…

0

Men Birgitta...två avkok...

Salasias

14 nov 2006 kl. 23:31

..finns det nån svampsmak kvar då? Kunde du lika gärn ha ätit fårticka eller nåt mesigt?

Och så kanske man kan få receptet, för jag brukar lämna blåmusseroner för jag är inte så förtjust i dem heller…

0

Birgitta F

14 nov 2006 kl. 23:40

tro mig , det finns svampsmak kvar , lite avrudad men herregud så lätt denna svamp är att handskas med, en ren dröm, jag fixar receptet imorgon.
Sen är det nog som med surströmming första intrycket….tveksamt….sen kommer begäret

0

Birgitta F

14 nov 2006 kl. 23:43

Glömde sen hur eländet ser ut….
en gul-grön röra med blåa hattar ...tänkte ta en bild men vem tänker sig ens äta nåt sådant.
men jag lovar det var jättegott.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone