njaejj, varför plocka fram det negativa? Ok, vandra i skogen en dag utan svamp “osvamp”, nästa dag “brasvamp”. Sånt är livet! Om du Birgitta F nu inte gillar blåmusseron, ok, då vet du det. Men varför då gnälla. Smaken är olika och det kan vi inte ändra. Har du inte hittat andra nya svampar istället?
Har “tyvärr” inte (låter korkat) käkat någon svamp som smakat illa i år vad jag kan minnas. Hoppas därför att det är ok att vara besviken på “smaken” i fötterna av fotsvamp… J*vla stövlar….
Eller vänta lite här nu…. Den stolta fjällskivlingen som jag lyckades bränna smakade inte alltför bra.
Inte min mening att starta något negativt på det sättet.
Det jag ville är att vi kan dela med oss även av besvikelser. Sen kanske någon har bra förslag på hur man kan vända en besvikelse till något positivt.
Blåmusseronen är något av det vackraste jag plockat , dessutom otroligt lätt att ha att göra med.
Lättrensad , inte angripen , kraftig , lättskuren och otroliga mängder. Att blanda mindre blå med ljusare grå är otroligt vackert. Kanske någon här har provat något bra sätt att lägga in den , jag har alltså inte gett upp cicki T
Senapskremla - anses i en del böcker som ätlig…men den var INTE god.
Kantareller är klart överskattat.
Kamtaggsvamp - smakade inte illa men var inte alls så god som den såg ut.
Åt en stuvning av rökslöjskivling och taggsvamp som smakade beskt. Upptäckte senare att allt jag åt de närmaste dagarna smakade beskt. Visade sig att jag åkt på Borelia! :D
Min största besvikelse i år är att jag inte tål någon svamp alls. Har ätit svamp i 40 år men nu är det tydligen stopp. Jag har försökt med olika sorter, olika mängder och tillagningar, men det slutar med fruktansvärda magplågor och kallsvettningar i timmar.
Stackars Annemarie!
Så himla trist. Är det annan föda som spökar också, eller bara svamp som ger sådana starka reaktioner?
Min största smakbesvikelse i år är rynktofsskivlingen. Fast syrran tyckte den var bättre än kantareller.
Min första smakbesvikelse var stolt fjällskivling, tillagad. Den var godare rå...
Tja, vet inte om jag tycker de är vackrare än andra svampar. Däremot vill jag höja rösten för blåmusseronen som matsvamp!
I år testade jag en stuvning med till största delen blåmusseron och en ensam snöbollschampinjon, som var sådär på gränsen att bli för gammal, men som var helt felfri och ej maskangripen.
Det blev en av årets höjdare till smakupplevelse!
Så ge inte upp, kanske är det främst i stuvningar som blåmusseron kommer till sin rätt och “gummismaken” beror på hårdstekning???
Ska jag dra min besvikelse oxå, så blir det mitt misslyckade försök att fritera korallticka enligt Michaels recept på blomkålsvamp.
Slibbigt, sliskigt och absolut osmakligt!
Min största besvikelse är snarare bristen på en viss smak - Svart Trumpet!
Vi hade några jättebra ställen för Svart Trumpet i Nacka, men sedan vi i höstas flyttat till Småland har vi inte hittat en enda liten trumpet!
En tröst dock, var förstås alla de korgar med Karl-Johan som vi burit hem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.