Sækert inte svampplockare! Så många engångsgrillar, flaskor m.m. jag har tagit med tillbaka till vår båt på våra svampturer (och kastat hemma)! Jag har alltid extra plastpåsar i ryggsæcken! Jag undrar hur det ser ut hemma hos folk som gør så hær!! Skamligt ær bara førnamnet!!!
Rent bedrövligt! Vilken respektlöshet en del har för vår natur!
Detta är ändå sopor som syns, och då också är “mer hanterbart” att ta om hand. Tänker vidare på allt som vi inte ser som dumpas i gamla vattenfyllda gruvhål, sjöar och hav.
Vad kan man göra för att få hejd på nedskräpningen?
Tyvärr så är en del “naturmänniskor” också ganska duktiga på att skräpa ner.
Jag som är etappansvarig för en etapp av Sörmlandsleden får tyvärr släpa både det ena och det andra ur skogen.
Ta med till skogen går bra sen är det bara att släppa det verkar det som.
Kan inte påstå att jag är speciellt road när jag vandrat min etapp (1mil) och har fullt med sopor med mej hem.
För att inte tala om vad som kan dumpas vid skärmskyddet.
Noll respekt för naturen tyvärr.
En förklaring (som absolut inte är nå´n ursäkt för detta beteende) kan vara att vissa återvinningscentraler tar betalt. Det finns snåla kommuner.
Sen finns det vuxna(?) människor, som fimpar på trottoaren utanför affärer också - heller inget trevligt beteende. Jag säger alltid ifrån när jag ser nå´n slänga skräp på marken - men de på Gunhilds bilder skulle nog inte öppna bagaget om jag stod där med min svampkorg.
det är nog som så att rökare generellt är de värsta miljösvinen. först kastar de cellofanet runt asken på gatan. så det lilla silverfärgade pappret. därefter landar de flesta av 20 fimpar direkt på marken. och så kastas paketet !!
nej inför en lag mot all nedskräpning med 500 kr i böter och anställ en speciell form av skräpdetektiver som likt parkeringsvakter bötfäller direkt. borde kunna bli en verksamhet som självfinansierar sig och även ger pengar till uppstädning !
Hej
Jag har vid åtskilliga tillfälle, då jag har hittat sopor i skogen, rotat igenom skiten, och faktiskt hittat gamla räkningar eller annat med en adress på.
Sen har jag polisanmält eländet.
Skiten har försvunnit, om det är vederbörande ägare eller någon renhållare det vet jag inte.
Jag har läst inläggen och sällar mig till de upprördas skara!
Har själv massor av liknande erfarenheter.
Jag tror det finns olika sorters “skrotnissar”.
Dumpat stöldgods får man för sig är vanligare än man kan tro.
Man vill ju även gärna se dessa nedskräpare som kriminella individer…
Tyvärr finns det nog miljöbovar i alla läger. Ett annat vanligt fenomen är mer eller mindre regelrätta “soptippar” ute i terrängen där man förmodar att det är närboende som skräpar ned.
Vad gör man?
Påtala tippningen för markägaren?
Hur vet man att det inte sker med dennes tillåtelse?
Polisanmäla, ja om man hittar typ adressmärkta saker, som nämnts.
Det vanligaste verkar dock vara uttjänt elektronik, möbler och avskräde typ byggplatsavfall, glasrutor, gipsskivor och elkablar.
Här i Örebro märker jag att det dumpas förhållandevis mer skräp i närheten av vår stora kommunala soptipp, Atleverken, än i andra jämförbara skogsområden.
Orkar man liksom inte ända fram…???
Eller är det i vredesmod över nån avgift man vänder om och slänger skräpet några hundra meter bort i skogen istället?
Usch & Fy på alla nedskräpare!
Ja, man blir rejält förbannad när man ser sån’t där.
Men, hur många tar med sig skrotet ur skogen när man springer på det?
Jag släpade hem en traktorfälg (måste det ha varit) en gång, dumpade den på gräsmattan och sa åt pappa att “ta den här till dova”.. HAN blev inte glad..
(dova = smeknamn på vår bränntipp)
Ja, ett smart och fungerande system för att nagla nedskräpare efterlyses!! Undrar om kommunen lyfter ett finger?
Jag brukar faktiskt ta med skräp när jag hittar det på platser där det riktigt sticker mig i ögonen.
Eller flytta på det eller gömma det på nåt vis.
Jag retar mig på det mesta som är onaturligt i naturen, men tyvärr är ju begränsningen att skräpet ska gå ned i fickan eller ryggsäcken för vidarebefordran till närmaste soptunna!
Några traktorfälgar ger jag mig alltså inte på, men tack till de som gör det!
Du kan väl rapportera om du får gensvar eller inte? Det är ju trots allt mer i ropet nu att värna om miljön. Än för bara några veckor sedan, menar jag.
(såklart tar jag förgivet att åtmindstonde de som vill vistas i naturen också alltid värnar om den)
Funderade på att skaffa en kommunkarta och markera på kartan vart jag påträffat “tungt” skräp, som skrotbilar och gamla oljefat mm. Sedan överräcka den till miljöförvaltningen eller liknande. Dokumentera och göra uppföljning inom 6 mån. Det skulle vara intressant att se utfallet.
Först ska jag i alla fall skaffa en GPS. :)
Hur som helst, man brinner till för saker titt som tätt, men någonstans på vägen bromsar man sig. Ofta med tanken: vad lönar det sig? ..sedan rinner det ut i sanden.
Bo E - jag var liten då, säkert 50cm kortare och bra mycket tanigare. Men SKITFÖRBANNAD!
:) Hulken nästan.
Och bra med bensinpengar hade jag fått ihop, om jag plockat upp alla ölburkar jag sett under säsongen. Hur orkar personerna ifråga bära på en oöppnad burk ut i naturen? Men de ids inte att ta med den tillbaka, kanske är det drycken ifråga som gör att de blir kraftlösa ?
Lokaltidningen har ännu inte tagit med mitt reportage. Tittade på platsen igår och 6 kassar med ölburkar har försvunnit. Det var pantbara burkar.Alltid något, och en liten slant till denne. Vad skönt att höra (läsa) att så många på forumet bryr sig.Jag rapporterar sedan om något händer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.