Är det något konstigt med trattkantarellerna i år? Var ute igår för att plocka och visst fanns det mängder men de flesta var dåliga så till vida att de var ”sladdriga” och slokade med huvudena. Gäller både stora och små. Har plockat frysta förr som blivit som nya när de tinat upp. Tänker också på att många misslyckats med torkning av dem i år. Däremot hittade jag även rödgul trumpetsvamp, som jag trott vara köldkänsligar än trattkantarellerna, och de var hur fina och fasta som helst. ???
Var ute och plockade ca 5 liter fina i går. Visst var många av de stora blöta och sladdriga men dom behöver man ju inte ta. Trattkantareller kan ju bli för gamla även utan frost. Hittade även 1 liter fina vanliga långt nere i mossan. Det var bra att det kom 10 cm snö innan kylan.
Hej Grethe! Var bor du? Kan det vara något lokalt fenomen tro?
Själv bor jag i vid kusten i Södermanland.
En väninna plockade för några veckor sedan (obs innan frosten) trattkantareller. Kunde inte rensa samma dag utan lät dem ligga ute i “pensionärskuvösen” (ingen värme påslagen) och på morgonen efter var de som en svart slemmig sörja. Bara att kasta. Så nog är det nåt konstigt alltid.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.