0 810 visningar

5 svar

Nytt försök med bild till - Förväxlingssvamp Skäggriska

Anna Tulldahl

20 sep 2004 kl. 21:25

Jag försöker igen med lite krympta bilder.
Hej!
Har börjat plocka och tillreda de sk “finska riskorna”. Trodde jag kunde Skäggriska. Men blev osäker när jag var ute och plockade i lördags. Några av dem kändes som solklara Skäggriskor. De svampar jag blev osäker på hade generellt sett en färg som gick mer åt gult än de “solklara” Skäggriskorna. De hade nedsänkt mitt och hatten var inte inrullad. Ovanpå hatten mörkare och ljusare zoner. De mörkare zonerna består av något slags tofsigt, ludet. Ibland är kanten lite, lite luden. Saften är vit.
När jag studerar Bo Nyléns “Svampar i skog och mark” verkar Granriska vara den som närmast stämmer i beskrivningen. Den är angiven som “utan matvärde, oätlig”. Vilken riska har jag plockat och kan man äta den?

Skäggriska? Granriska? eller?

0

Michael Krikorev

20 sep 2004 kl. 21:49

Visst är det skäggriskor som du har hittat. De kan vara ganska bleka och gulaktiga i färgen.

0

Anna Tulldahl

20 sep 2004 kl. 21:54

Tack!

Vad skoj att få svar så fort.

Då har jag ett par kilo svamp att ta hand om.

Vad ska jag titta efter för att säkert skilja dem mot Granriskan (Lactarius zonaroides) som jag på bild och beskrivning tyckte var så lik dessa svampar?

0

Michael Krikorev

20 sep 2004 kl. 22:26

Granriskan är inte lika “skäggig” (luden) som skäggriskan. Det finns ganska många snarlika skäggiga riskor i liknande färgkulörer som kan vara svåra att skilja åt, men mig veterligt är det ingen av dem som skulle vara “giftigare” än skäggriskan. Två riskor man bör undvika är svartriskan och lakritsriskan som anses giftiga.