0 810 visningar

5 svar

Nytt försök med bild till - Förväxlingssvamp Skäggriska

Anna Tulldahl

20 sep 2004 kl. 21:25

Jag försöker igen med lite krympta bilder.
Hej!
Har börjat plocka och tillreda de sk “finska riskorna”. Trodde jag kunde Skäggriska. Men blev osäker när jag var ute och plockade i lördags. Några av dem kändes som solklara Skäggriskor. De svampar jag blev osäker på hade generellt sett en färg som gick mer åt gult än de “solklara” Skäggriskorna. De hade nedsänkt mitt och hatten var inte inrullad. Ovanpå hatten mörkare och ljusare zoner. De mörkare zonerna består av något slags tofsigt, ludet. Ibland är kanten lite, lite luden. Saften är vit.
När jag studerar Bo Nyléns “Svampar i skog och mark” verkar Granriska vara den som närmast stämmer i beskrivningen. Den är angiven som “utan matvärde, oätlig”. Vilken riska har jag plockat och kan man äta den?

Skäggriska? Granriska? eller?

0

Michael Krikorev

20 sep 2004 kl. 21:49

Visst är det skäggriskor som du har hittat. De kan vara ganska bleka och gulaktiga i färgen.

0

Anna Tulldahl

20 sep 2004 kl. 21:54

Tack!

Vad skoj att få svar så fort.

Då har jag ett par kilo svamp att ta hand om.

Vad ska jag titta efter för att säkert skilja dem mot Granriskan (Lactarius zonaroides) som jag på bild och beskrivning tyckte var så lik dessa svampar?

0

Michael Krikorev

20 sep 2004 kl. 22:26

Granriskan är inte lika “skäggig” (luden) som skäggriskan. Det finns ganska många snarlika skäggiga riskor i liknande färgkulörer som kan vara svåra att skilja åt, men mig veterligt är det ingen av dem som skulle vara “giftigare” än skäggriskan. Två riskor man bör undvika är svartriskan och lakritsriskan som anses giftiga.

Kom ihåg att skäggriskan är skarp i smaken och giftig som rå och kan orsaka tillfälliga mag-tarmretande besvär om de inte kokas av ordentligt. Koka minst 10 minuter i rikligt med vatten. Är det första gången du provar skäggriskan så ät inga mängder. Testa och se om magen din tycker om den. Det är främst i Finland som man plockar den som matsvamp.

Jag kan rekommendera att du testar en finsk risksallad, en klassiker som kan vara riktigt god.

0

Anna Tulldahl

20 sep 2004 kl. 22:31

Mmmm, håller med. Finsk risksallad är toppen. Extra gott är med en klick svart rom som extra finish :-) tycker jag.

0

Michael Krikorev

20 sep 2004 kl. 22:35

Ja, det låter gott. Det måste jag prova nån gång..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone