Hej,
jag har plockat något som jag är nyfiken på vad det kan vara. Har nyligen vid flera tillfällen tittat när kunnigt svampfolk visat silkesmusseroner.
Tyckte att de här svamparna hade många likheter med dem.
De luktar starkt och obehagligt.
Vad är det jag har ploackat?
Silkesmusseroner? eller?
Visst är det silkesmusseroner du har plockat. Lustigt att du nämner doften. Den står sällan beskriven som obehaglig i svampböcker, men jag har doftat på många silkesmusseroner under åren och flertalet av dem har doftat jordaktigt/rättikartat påminnande om rättikmusseronens (rättika, el. kokta rödbetor). Jag brukar sällan plocka silkesmusseronen till mat just därför.
Ja, det är klokt att vara försiktig med vita svampar. Det finns många farliga förväxlingssvampar till silkesmusseronen. Du missar inga smaksensationer om du väljer att hoppa över musseronerna. Själv plockar jag nästan aldrig musseroner till mat, det finns så mycket annat gott, som kremlor t ex, där finns många läckerheter att upptäcka.
Musseronerna var ju så väldigt populära i min morfars generation.
Var det bara en “fluga”? Eller finns det nån som håller högre klass? Blåmusseron.?
Kremlor
Halva hösten har jag vänt ryggen till Kremlorna. Var så TRÖTT på att bara spotta o fräsa och hitta myriader med larver. Men nu har jag lärt mig några kremlesorter. Och då blev det genast roligare + att larverna är på nedgång.
Personligen tycker jag att musseroner är alldeles för överskattade. Den godaste enligt mitt tycke är riddarmusseronen, men den ska man ju helst undvika nu efter de senaste larmrapporterna.
Precis som du säger så var musseroner populära och mycket omtalade i mitten på förra seklet. Jag gillar inte blåmusseronen, men smaken är ju.. delad.
Hej Hans!
Nog är det gulstick i bilderna alltid, det brukar bli så när man fotar i inomhusbelysning. Jag är dock fortfarande säker på min sak.
Den sidenglänsande hatten syns tydligt (högra frkrp. bild 1). En annan finstilt karaktär synlig på bilderna är att hatten är fint radiärt trådig, vilket svavelmusseronens hatt inte är.
Svavelmusseronen har en matt hatt som är mer regelbunden och sällan spricker upp i kanterna på samma sätt som är typiskt för silkesmusseronen. Men framför allt så är ju svavelmusseronen gul i hatt och skivor precis som du säger. Så det bästa vore kanske om Anna själv kunde svara på frågan om de är vita eller gula.
Det här blev ju riktigt spännande.
Jag har haft med svamparna i en slags miniutställning på jobbet så jag har dem “till hands”.
Svamparna är vita. Men det är lite bruna fläckar på hattarna.
På någon fot ser jag en skiftning i grönt.(svagt ärggrönt)
De luktar så illa att jag lagt in dem i en genomskinlig plastpåse.
Hej!
Den blågröna färgen vid fotbasen finns inte alltid, men brukar vara ett bra kännetecken för silkesmusseronen. Ibland finns även små rosa prickar på hatten.
Det finns ett antal snarlika vita musseroner som luktar mer eller mindre obehagligt. T ex Tricholoma album, T. lascivum och den sällsynta T. sulphurescens. Men jag hyser fortfarande inga tvivel om att det är silkesmusseroner på bilderna.
Det kanske är något anmärkningsvärt att de luktar så illa att du måste ha dem i en plastpåse, men jag tycker att silkesmusseronen ofta har en unken, rättikartad doft, speciellt hos äldre ex.
Ett tips är att du fotar i dagsljus nästa gång för att minimera risken för färgstick och långa utdragna diskussionstrådar ;-)
Om man antar att papperet i övre vänstra hörnet är vitt och att det är utsatt för samma belysning som svamparna, får man bilden nedan efter färgstickskorrigering. Hoppas Anna inte har något emot att jag använde hennes bild.
http://micze.scorpionshops.com/bildarkiv/data/media/39/musseroner.jpg
Erik,
så klart att du fick fixa till min bild! Bara skoj.
De blev verkligen snyggt vita (som de också var i verkligheten).
Med blixt antar jag att det skulle ha blivit mer korrekta färger redan från början? (Och i dagsljus förstås allra bäst. Men ibland kan man ju vara lite ivrig.)
Tack alla som engagerat sig i mina svampfynd!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.