0 750 visningar

28 svar

Spridningsfundering..

Salasias

6 nov 2006 kl. 13:45

Jag har länge funderat på hur svampsporer sprids… Svamp kopplar man ju till fukt, och förutom röksvampar, som vi väl alla någon gång trampat på, så har jag så svårt att se hur det kan “ryka iväg” sporer från en “blöt” svamp???

Hur sprids sporerna? Det kan väl inte vara vinden???

(Ja, jag är totalamatör…)

0

Lena M

6 nov 2006 kl. 14:31

Du såg aldrig filmen om svampar på kunskapskanalen kan jag förstå. Intressant !
Sporerna och de var många, spreds med vinden, av flugor, fyrfota djur och människan.  Chansen att någon spor skulle hamna i rätt miljö var mikroskopisk vad jag förstod.
Du får säkert ett uttömmande svar av någon kunnig på forumet som gärna får berätta mera för oss.
Svampvärlden är faktiskt !

0

Salasias

6 nov 2006 kl. 15:07

Aha.. av människor… Betyder det att jag kan släppa en och annan trattantarell där jag tycker att de borde finnas men inte finns och därmed utöka “mina” marker?

Annars låter det ju som sporerna skulle behöva vara på ovansidan av svamparna och inte välskyddae under en ofta inrullad kant…

Fortsätter fundera…. Eller finns det någonstans att läsa om detta?

0

filmen om svampar...

Salasias

6 nov 2006 kl. 15:08

...finns den att se på nätet kanske???

0

Bo Reyer

6 nov 2006 kl. 15:26

Myror sprider sporer. Detta har jag trott hela tiden då det växer upp betydligt mer svamp där myrorna har sin stig. (jag syftar inte på de frälsta myrorna för där de gått fram kommer det aldrig växa svamp).
Nu har jag en fundering. Mycelet kanske finns där hela tiden, men aktiveras av t.ex. myrsyra.

Till sist en annan fråga: Vilka insekter är det mest synd om i hela världen??

Svar: MYRSTACKARNA.

0

cicki T Belgien

6 nov 2006 kl. 15:59

ok Bo, here we go:

Vilket djurfoder är det mest synd om??

HÖSTACKARNA :)))))

0

Cicci H

6 nov 2006 kl. 21:26

Hur vet man att man har en mus i kylskåpet?

0

Göran H

6 nov 2006 kl. 22:32

Nån ryter—SLÄCK—när man öppnar dörren.

0

cicki T Belgien

6 nov 2006 kl. 23:18

fel, fel, fel!
Mopeden är parkerad utanför!

0

Göran H

6 nov 2006 kl. 23:22

Puuh, jag som var inne på “musen som röt”. Tänkte aldrig på moppen.

0

cicki T Belgien

6 nov 2006 kl. 23:30

Hur får man in fyra elefanter i en bil?

0

Göran H

6 nov 2006 kl. 23:44

Man öppnar dörrarna och kastar in en banan ?

0

cicki T Belgien

6 nov 2006 kl. 23:53

man sätter två fram och två bak,
hur får man in fyra giraffer i en bil (skippa bananen)?

0

Spridningsfundering..skärpning

per d

7 nov 2006 kl. 07:27

salasias startade en intressant tråd och efter några inlägg har den skiftat till att vara en kedja för taffliga historier.de som har intresse av sådana kan ju lämpligen starta egna kedjor, eller hur ?

0

Med förvåning...

Salasias

7 nov 2006 kl. 07:58

Läser jag svaren på min fråga. Vilket spretigt Forum!!

Hmmm… Inte konstigt att det önskas underavdelningar i Forumet….
Med lite självdisciplin skulle det funka med ett Forum, men som sagt…

0

freya

7 nov 2006 kl. 08:12

0

Lena M

7 nov 2006 kl. 08:21

Ja, det spårar ur ibland.
Programet jag pratade om sändes den 17 okt . kl.20.00 i Kundskapskanalen, så inte vet jag om de går att finna nu. Visserligen har jag spelat in det, men för att göra en kopia behövs det två videoapparater vad jag förstår.
Men det finns säkert information om sporernas sprindning att hitta på någon saijt. Lycka till !

0

Bo Reyer

7 nov 2006 kl. 12:05

Salasias seriösa fråga förtjänar ett bättre öde än det här! Jag vill även få seriösa svar på min egen fråga. Jag bryter ihop och erkänner att det är mitt fel att det spårade ur. En sak har jag lärt mig av detta, man ska inte skämta om myror. Det sätter bara myror i huvudet på andra.

Myror sprider sporer. Detta har jag trott hela tiden då det växer upp betydligt mer svamp där myrorna har sin stig. (jag syftar inte på de frälsta myrorna för där de gått fram kommer det aldrig växa svamp).
Nu har jag en fundering. Mycelet kanske finns där hela tiden, men aktiveras av t.ex. myrsyra. Kan det vara så?

0

per d

7 nov 2006 kl. 12:13

visst kan det finnas svamp där det finns myror, men där jag plockar svamp ser jag definitivt inga statistiskt säkerställda bevis på att svamp främjas av myror. finner jag 1000 kantareller på en dag så brukar 4-5 av dem finnas på en myrstig, och det finns många myrstigar i skogen.
skulle faktiskt tro att en av de främsta sporspridarna i skogen utgörs av traktorer och lättare skogsmaskiner.

0

Michael Krikorev

7 nov 2006 kl. 14:03

Hej Salasis. Vind, vatten och djur är tre av de viktigaste spridningsvägarna för svamparnas sporer. Den övervägande största delen av sporerna hamnar på marken alldeles intill fruktkropparna men en del lyckas ta sig upp i luftlager där de kan sväva omkring länge och spridas långa vägar med vinden. Hamnar de i vatten kan de också resa långväga med strömmar.

Svampätande insekter och djur (som i sin tur också kan bli uppätna) har ofta intakta sporer i matsmältningssystemet och kan därmed färdas långa sträckor.

Jag missade tyvärr kunskapskanalens program (nån som har en kopia?). Som Lena nämnde så finns sporer i princip överallt i vår omgivning men chansen att de ska hamna i rätt miljö för att börja gro är väldigt liten.

0

Lena M

7 nov 2006 kl. 14:08

Som jag sa har jag spelat in programmet, men alla som varit med ett tag vet min tekniska begränsning. Hur lösa det på ett enkelt sätt för att göra en kopia ?

0

Michael Krikorev

7 nov 2006 kl. 14:12

Nittade några länkar som berättar lite mer ingående om sporspridning:
http://www.anbg.gov.au/fungi/spore-discharge-mushrooms.html
http://herbarium.usu.edu/fungi/FunFacts/Dispersal.htm

0

Michael Krikorev

7 nov 2006 kl. 14:21

“Nittade några länkar”? Nej det är inget försök att mynta nytt uttryck.. Ska förstås vara “Hittade..” :-)

Hej Lena: Du har rätt, det är knepigt att kopiera VHS kassetter om man inte har 2 videospelare. Lägg ingen energi på det för min skull, jag tänkte mest om nån lätt kunde ordna en kopia.

0

cicki T Belgien

7 nov 2006 kl. 17:07

ber om ursäkt för urspårningen!
Har sett ett tydligt samband mellan vildsvin och kantareller, både gula och tratt. Tidigare hade vi ett vildsvinshägn med härliga kantareller. Lite läskigt att plocka, svinen var rätt tama eftersom dom utfodrades, men vad gör man inte? Numer är hägnet borttaget och även kantarellerna har försvunnit.

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 17:27

Det förklarar att jag hittade både trattkantareller och blek taggsvamp i mark som var klart ombökad av vildsvin då!
Det förvånar mig eftersom det har antytts viss motvilja mot svin i skogen på forumet tidigare.
Då är ju svinen våra vänner och inte fiender som vi trodde?

Apropå myror så har jag exempel på flera bra kantarellsatällen i anslutning till myrstigar och stackar. Även mandelriska har jag hittat i myrornas miljöer.

Vad gäller sporspridning så kan det väl inte vara en tillfällighet att exempelvis svaveltickan kommit till stan (Örebro i Närke) under de senaste åren?
Jag har funderat på detta och antagit att sporer spridits med luften och hittat lämpliga värdträd där tickorna utvecklats.
Det är faktiskt bara ett par år sedan jag observerade den första riktigt stora ansamlingen av svavelticka på pilträd och sedan har fler och fler pilträd blivit växtplats för dessa.
Även på ek och poppel har jag sett svavelticka nu i år.

0

klas jaederfeldt

7 nov 2006 kl. 23:14

svinen förstör mer än dom gör nytta, med sitt bökande har dom av mykorrizan till träden och svamparna varken kan få eller ge näring till träden, däremot så friläggs säkert en hel del ved mm, som saprofytsvamparna kan dra nytta av

0

Klasse

Cicci H

7 nov 2006 kl. 23:15

Hej på dig du, är du fortfarande vaken. Sjäv ska jag hoppa i bingen nu. Ska på anställningsintervju i morgon så håll tummarna. Ses på måndag.

0

klas jaederfeldt

7 nov 2006 kl. 23:17

glömde säga att jag bor en liten bit från tullgarnsområdet där det är mest grisar i sverige, och i många skogar där så har verkligen svampförekomsten minskat, visst kan det vara fler som plockar kantareller å så, men jag har tittat på svampförefomsten allmänt(även alla oätliga)

0

cicci

klas jaederfeldt

7 nov 2006 kl. 23:18

lycka till

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone