0 750 visningar

28 svar

Spridningsfundering..

Salasias

6 nov 2006 kl. 13:45

Jag har länge funderat på hur svampsporer sprids… Svamp kopplar man ju till fukt, och förutom röksvampar, som vi väl alla någon gång trampat på, så har jag så svårt att se hur det kan “ryka iväg” sporer från en “blöt” svamp???

Hur sprids sporerna? Det kan väl inte vara vinden???

(Ja, jag är totalamatör…)

0

Lena M

6 nov 2006 kl. 14:31

Du såg aldrig filmen om svampar på kunskapskanalen kan jag förstå. Intressant !
Sporerna och de var många, spreds med vinden, av flugor, fyrfota djur och människan.  Chansen att någon spor skulle hamna i rätt miljö var mikroskopisk vad jag förstod.
Du får säkert ett uttömmande svar av någon kunnig på forumet som gärna får berätta mera för oss.
Svampvärlden är faktiskt !

0

Salasias

6 nov 2006 kl. 15:07

Aha.. av människor… Betyder det att jag kan släppa en och annan trattantarell där jag tycker att de borde finnas men inte finns och därmed utöka “mina” marker?

Annars låter det ju som sporerna skulle behöva vara på ovansidan av svamparna och inte välskyddae under en ofta inrullad kant…

Fortsätter fundera…. Eller finns det någonstans att läsa om detta?

0

filmen om svampar...

Salasias

6 nov 2006 kl. 15:08

...finns den att se på nätet kanske???

0

Bo Reyer

6 nov 2006 kl. 15:26

Myror sprider sporer. Detta har jag trott hela tiden då det växer upp betydligt mer svamp där myrorna har sin stig. (jag syftar inte på de frälsta myrorna för där de gått fram kommer det aldrig växa svamp).
Nu har jag en fundering. Mycelet kanske finns där hela tiden, men aktiveras av t.ex. myrsyra.

Till sist en annan fråga: Vilka insekter är det mest synd om i hela världen??

Svar: MYRSTACKARNA.

0

cicki T Belgien

6 nov 2006 kl. 15:59

ok Bo, here we go:

Vilket djurfoder är det mest synd om??

HÖSTACKARNA :)))))

0

Cicci H

6 nov 2006 kl. 21:26

Hur vet man att man har en mus i kylskåpet?

0

Göran H

6 nov 2006 kl. 22:32

Nån ryter—SLÄCK—när man öppnar dörren.

0