0 325 visningar

15 svar

Vedlevande...

Gunhild

6 nov 2006 kl. 20:13

fundera över dessa. Den första växer på sågad yta av en granlåga.
Den andra växer på både löv och barrträd.
Den tredje växte högst upp på en avbruten björkstubbe.

0

Gula

6 nov 2006 kl. 21:46

Du får nog börja fundera på att skriva en svampbok snart, Gunhild, med alla dina fina bilder!!!! Kanske du och Irene kan slå er ihop…?

0

Gunhild

7 nov 2006 kl. 12:54

Den första undrar jag om det inte är en knölticka

0

Irene A

7 nov 2006 kl. 13:17

Håller med om knölticka på den första.
Den andra är förstås klibbticka
och den tredje stinkmussling.

0

Vedlevande...Irene

Gunhild

7 nov 2006 kl. 16:36

Du har förstås rätt Jag la mest ut dem för att folk vill testa sina kunskaper som jag själv gör med för mig lite svårare svampar.
Ska du fortsatt vara med i UMF?

0

UMF

Irene A

8 nov 2006 kl. 08:13

Jo, jag har tänkt mig att vara med. Är det dags att betala medlemsavgiften kanske..?

0

UMF Irene

Gunhild

9 nov 2006 kl. 12:27

Joo det är det nog men du kan väl vänta till nästa år. Man blir inte struken som medlem förrän 3 års utebliven betalning.

0

UMF

Irene A

9 nov 2006 kl. 13:05

Gunhild, säg inte så där, då är risken stor att jag glömmer att betala sen!

Förresten, vid förra årsmötet var jag inte kvar så länge att jag fick se fyndet av Tricholoma roseoacerbum (på finska heter den ostmusseron). Minns du var den hade hittats? Jag har gjort två fynd av den i år. Det kanske är fler som har sett den i år också?

0

UMF

Irene A

9 nov 2006 kl. 13:56

Hm, att en svamp heter ostmusseron på finska låter ju lite konstigt. Jag menar förstås att den heter “ostmusseron” om man översätter det finska namnet juustovalmuska.
Bo Nyléns namnförslag “tallmusseron” gillar jag inte alls, eftersom ett stort antal av våra musseronarter växer tillsammans med just tall.

0

Musseronen

Tony S

9 nov 2006 kl. 14:03

Mycket fin bild Irene.
Det var dessutom praktexemplar du hittat.

0

Musseronen

Irene A

10 nov 2006 kl. 09:57

Tack, Tony! Det var utan tvekan min mest lyckade bild den här säsongen - och mitt finaste fynd dessutom.

0

Musseronen

Gunhild

10 nov 2006 kl. 19:34

Irene var hittar du såna musseroner?

0

Musseronen

Irene A

11 nov 2006 kl. 10:06

Bilden är från Sörheden. Var det där den hittades förra året också?

0

Musseronen

Gunhild

11 nov 2006 kl. 10:12

Var ligger Sörheden?
Jag har frågat Anders och Kjell om musseronen. Anders visste inte och Kjell har inte svarat, vet inte vart han tagit vägen det är så tysst (på mailen).
Man kan ju hitta en del ovanliga svampar i Arboretum där det ju finns träd från olika delar av världen. Bland det konstiga där är granar där kottarna växer upprätt. Tog en stund innan jag fattade vad det var som såg så konstigt ut med dem.

0

UMF

Tina Nordberg

11 nov 2006 kl. 10:21

Jag tror att jag sett den tidigt på säsongen. Du skrev om dem då. Nu hittar jag inte detta inlägg.

0

Musseronen

Irene A

11 nov 2006 kl. 11:43

Sörheden ligger i Nordmaling, inte långt från Öreälven (på vägen mot Långrumpskogen). En mycket fin tallskog som länsstyrelsen vill göra reservat av, men kommunen sätter sig på tvären. De tycker att de redan har för mycket skyddad skog där(?)

Det andra området där jag hittade den här musseronen, heter Renström (ligger mitt emellan Boliden, Jörn och Bastuträsk)

Sörheden

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone