Gunhild, säg inte så där, då är risken stor att jag glömmer att betala sen!
Förresten, vid förra årsmötet var jag inte kvar så länge att jag fick se fyndet av Tricholoma roseoacerbum (på finska heter den ostmusseron). Minns du var den hade hittats? Jag har gjort två fynd av den i år. Det kanske är fler som har sett den i år också?
Hm, att en svamp heter ostmusseron på finska låter ju lite konstigt. Jag menar förstås att den heter “ostmusseron” om man översätter det finska namnet juustovalmuska.
Bo Nyléns namnförslag “tallmusseron” gillar jag inte alls, eftersom ett stort antal av våra musseronarter växer tillsammans med just tall.
Var ligger Sörheden?
Jag har frågat Anders och Kjell om musseronen. Anders visste inte och Kjell har inte svarat, vet inte vart han tagit vägen det är så tysst (på mailen).
Man kan ju hitta en del ovanliga svampar i Arboretum där det ju finns träd från olika delar av världen. Bland det konstiga där är granar där kottarna växer upprätt. Tog en stund innan jag fattade vad det var som såg så konstigt ut med dem.
Sörheden ligger i Nordmaling, inte långt från Öreälven (på vägen mot Långrumpskogen). En mycket fin tallskog som länsstyrelsen vill göra reservat av, men kommunen sätter sig på tvären. De tycker att de redan har för mycket skyddad skog där(?)
Det andra området där jag hittade den här musseronen, heter Renström (ligger mitt emellan Boliden, Jörn och Bastuträsk)
Sörheden
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.