Vem knaprar på honungsskivlingen? Såg mängder av honungsskivling utan hatt. Någon fyrfoting (hoppas jag) hade varit framme och bara dragit av hatten. Gott om rådjursspillning i närheten så Bambi vet väl inte att man inte ska äta denna svamp. Hoppas han inte fick ont i magen!
Jag har heller aldrig fått ont i magen av honungsskivling.
Varför ska man ninte äta den då?
I år har jag ratat den mest för att det funnits så mycket annat som är godare, men förra året som var det svampfattigaste i mitt mannaminne så slank de ned med god aptit!
Unga fina hattar ska det vara då!
Den var tidigare klassad som ätlig men har visst gett upphov till magbesvär och vissa förgiftningssymptom. Numer klassas den som oätlig. (antagligen är det som du säger att unga fina hattar är ok, även Bambi ratade gamlingarna). Det finns en skröna, kan vara sann, om denna svamp. Mycelet är självlysande “bioluminescence” på franska. Och det sägs att soldaterna som gömde sig i skogarna här runtomkring under första världskriget kunde läsa sina brev med hjälp av detta ljus. Inte omöjligt, det finns gott om denna svamp men jag känner inte riktigt för att ge mig ut mitt i natten och testa.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.