Är det någon mer än jag som får ökade problem med att få tiden att räcka under svamptider? Riktigt rejäla sådana.
Kommer alltid hem med mer svamp än vad som är vettigt att sitta och rensa. Klockan kan bli både ett, två och tre på natten.
Trist, tycker övriga familjen.
Tröttsamt i längden.
Kanske finns det bra tips som gör rensningen effektivare.
Och jodå. Jag grovrensar svampen i skogen.
Jag brukar ta hand om varje svampsort för sig. Är det kanske bättre att bara blanda?
Någon bot mot att gå in på den här trevliga sajten finns det väl knappast?
En radikal lösning vore att du skaffar dig en mindre svampkorg! En som inte rymmer mer än du hinner rensa. Då tvingas du att bli mer kräsen i skogen och bara plocka unga, fasta, oangripna exemplar av de trestjärnigaste (i ditt tycke)svamparna.
Plocka hellre svamp som växer i tjock mossa än i sand. Sanden är svårare att rensa bort och det gör mer ont i tänderna om du skulle fuska!
En lätt fuktad badsvamp underlättar rengöring av svampar som fått smuts på hatten.
Du förväller förstås i eget spad och fryser in? Plattan på högsta effekt och ett par matskedar vatten i botten på kastrullen för att förhindra fastbränning om svampen är torr går snabbast. Du behöver inte vänta tills all vätsta kokat in, det räcker att svampen sjunkit ihop.
Förr fintärnade jag all svamp som skulle frysas in, men på senare år skär jag den även i större bitar: strimlor, skivor eller större bitar beroende på vad den ska användas till sedan. Detta går fortare. Ett stort skärbräde och en ändamålsenlig kniv kan också vara bra att ha ibland.
Visst kan du blanda. En kryddsvamp (kantarell, blodriska, sillkremla, o.dyl.) och valfritt antal milda svampar (strävsoppar t.ex.)per blandning brukar bli bra.
Hoppas att andra kommer med fler tips.
Hej!
Önskar jag hade dina problem. Mitt problem är att jag får så lite tid i skogen. Min man jobbar ofta helger och sonen 9 år tycker det är dödstråkigt att plocka svamp.
För min del tycker jag det är underbart att efter en lyckad skogstur få sitta med en kall öl (annan dryck kan oxå gå bra) och rensa alla godsaker. Det är få saker i livet som gör mig så nöjd med tillvaron.
Nån bot mot denna sajt finns nog som du säger inte.
Tack alla tre för goda tips!
Förutom rejäl korg brukar jag ofta ha med mig en pappkasse i ryggsäcken oxå. Ifall…
Förutom att välja en mindre korg får jag väl låta bli att ta med mig den där kassen.
Har funderat över den starka drivkraft jag har att bära hem en massa svamp. Kan det vara någon nedärvd samlarinstinkt eller är det bara ren och skär girighet?
Har ni också funderat på det?
Mot det senare talar i viss mån att jag gärna delar med mig av svampen till någon som blir glad över den.
Det gäller då att hitta de som antingen själv är bra på svamp eller som har fullt förtroende för min svampkunskap. (Det är ju sällan det är gula kantareller man kommer hem med.)
Ann-Marie jag har precis som du inget alls emot att ta hand om svampen. Jag gillar att sitta och rensa och förbereda för förvaring. Bara det att blir för få timmar till sömn.
Nån gång har jag fått med mig sonen i skogen genom att han var med på cykel och åkte omkring hit och dit runt mig. Dottern har jag fått ut några få gånger. Då har hon antingen haft med sin kanin i band eller grannens hund. Vädigt trevligt! Men oftast misslyckas jag med att få med någon. Tyvärr!
Ta bara de svampar som du verkligen verkligen vill ha !
Försök att låta bli resten, annars blir du manisk…
Det är svårt, men efter ett par års övning i svjälvkontroll har jag lyckats att få kontroll :-)
Hoppade över ett magnifikt stånd med blodriskor häromdagen, det underlättar om man faktiskt tänker på att någon annan kommer att bli glad !!
Näe, vad menar du??!! Jomenvisst tar det tid med all rensning ändå plockar jag bara alla slags kantareller, Karl-Johan samt ibland smörsoppar.Mitt problem är att hunden inte vill följa med längre, han föredrar parken och sina trottoarer. De andras råd om mindre korg etc är väl det råd man får ta till sig men jag anar att ditt problem inte är så stort egentligen??!! ;-)
Ni som svarat har gett inblick i helt olika sätt och skäl till att plocka svamp.
Det är intressant tycker jag.
Och så det där att man så gärna vill dela sitt intresse med familjemedlemmar, fyrfota eller tvåfota.
Visst är det skoj att hitta ett fint svampställe. Men inget mot om man kan få dela det med nån, tycker jag.
Och i kväll regnar det. Lovande inför helgens “skattjakt”...
Roligt att läsa de olika inläggen, jag själv älskar att gå i skogen och helst ensam det är mest avkopplande, eftersom jag har hållit på med svamp i många år är det ansträngande att ha med sig nybörjare, jag brukar däremot ställa upp offentligt utan ersättning vid ett tillfälle per år.
För mig är inte ätande av svampen det viktigaste, utan naturupplevelsen, jag inventerar och rapporterar även sällsynta arter, det är många gånger som matsvampen stått på altanen och blivit för gammal för att jag inte orkat ta rätt på den.
Tur nog har jag många bekanta som gärna tar emot svamp.När jag plockat matsvamp som jag ska ta reda på brukar jag säga till övriga familjemedlemmar, vill ni ha svamp i vinter att äta då får ni hjälpa till att rensa, det brukar vara effektivt.
Bra tips att plocka trattisar snabbt är att använda sax om man hittar mycket. OBS var mycket noga vid rensning och ta i varje svamp, det växer nämligen spindelskivlingar bland trattisar.
Lycka till i svampskogen!
elisabeth ! du får ursækta att jag sæger det men jag har alltså uppfattningen att det ær fullstændigt fel att plocka trattkantareller med sax. har sett några gøra det hær i jylland och det verkar fullstændigt fjolligt. finns væl inget så hyggligt som att sitta en hel natt och rensa trattkantareller vid køksbordet och drikka en flaska røtt istællet før att springa runt i skogen som någon skræddarkærring, eller…??
Tips till bilburna svampplockande tidsoptimister med eller utan oförstående familjemedlemmar; Införskaffa en eller flera elektriska svamptorkar. Ta med alla ollorna i bilen. Dela in korgen i fack. Finrensa
svampen direkt i skogen, skär ner svampen i bitar i facken och fyll ollorna direkt i bilen. Sen är det bara att plugga in torkarna vid hemkomsten, sjunka ner i favoritfåtöljen framför den värmande brasan och ägna resten av kvällen åt familjen.
Först svar till Christer (om det var mig du frågade).
Jag bor i Huddinge och går mest i skogarna i Huddinge. Någon gång i Haninge. I lördags i Grödinge. Idag i Botkyrka.(inte så bra där jag var)
Alla dessa orter är söder om Stockholm.
Annika, det där lät himla smart; att inte bara grovrensa utan tom finrensa innan man kommer hem. Och så torkarna. Det tål definitivt att funderas på.
Tack för tipset!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.