0 299 visningar

8 svar

Tre taggsvampar..

Gunhild

7 nov 2006 kl. 17:49

för er att fundera över….
Den vita växte i närheten av Jörn i barrskog.
Den andra växte på en kapad björk på tomten.
Den tredje på en liten kotte vid älven.

0

cicki T Belgien

7 nov 2006 kl. 17:56

kan tyvärr inte tillräckligt för att svara men bild nr 2 är underbar. Vykort som nyårshälsning! Lika kul varje gång att titta på dina kalasfina foton!

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 18:23

Ja, fina bilder, men för svår fråga för mig.
Vänta in nån taggsvampsexpert!

0

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 18:52

1.Bläk taggsvamp, troligtvis gamla ex.
2.Gyttrad taggsvamp.
3.Örttaggsvamp
Gunihld, dina bilder saknar ofta detaljerna som gör det lätt att identifiera svampen.Marklund är mycket bra på det.En bild måste kunna ge information inte bara vara vacker.

0

Franco..

Gunhild

7 nov 2006 kl. 20:32

jag är tyvärr bara amatör vad gäller fotografering. Jag tar bilder på sånt jag tycker är vackert inte för att identifiera svampar. Det händer ibland att jag är riktigt nöjd med mina bilder i alla fall. Jag har också blivit bättre under dom 6 år jag haft min digitalkamera.
Hoppas du har tips att ge mig för att jag ska bli bättre på att fotografera svampar.
Finns det inte en vit taggsvamp? Jag trodde det var en sån jag hade på bild.

0

Michael Krikorev

7 nov 2006 kl. 20:38

Hej Gunhild, det blir dubbla inlägg om man klickar mer än en gång då man skickar inlägg, vilket man ofta gör då det går trögt, men klicka bara en gång så brukar det fungera efter en stund. Dina ex. ser lite mögelangripna ut men det kan vara vit taggsvamp som du föreslår men för att vara säker är en mikroskopering bra att göra, den ska ha något mindre sporer:
http://svampguiden.com/art/visa/hydnum_albidum

0

Franco..

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 20:49

Hej Gunhild, ja du tar vackra bilder,