0 299 visningar

8 svar

Tre taggsvampar..

Gunhild

7 nov 2006 kl. 17:49

för er att fundera över….
Den vita växte i närheten av Jörn i barrskog.
Den andra växte på en kapad björk på tomten.
Den tredje på en liten kotte vid älven.

0

cicki T Belgien

7 nov 2006 kl. 17:56

kan tyvärr inte tillräckligt för att svara men bild nr 2 är underbar. Vykort som nyårshälsning! Lika kul varje gång att titta på dina kalasfina foton!

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 18:23

Ja, fina bilder, men för svår fråga för mig.
Vänta in nån taggsvampsexpert!

0

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 18:52

1.Bläk taggsvamp, troligtvis gamla ex.
2.Gyttrad taggsvamp.
3.Örttaggsvamp
Gunihld, dina bilder saknar ofta detaljerna som gör det lätt att identifiera svampen.Marklund är mycket bra på det.En bild måste kunna ge information inte bara vara vacker.

0

Franco..

Gunhild

7 nov 2006 kl. 20:32

jag är tyvärr bara amatör vad gäller fotografering. Jag tar bilder på sånt jag tycker är vackert inte för att identifiera svampar. Det händer ibland att jag är riktigt nöjd med mina bilder i alla fall. Jag har också blivit bättre under dom 6 år jag haft min digitalkamera.
Hoppas du har tips att ge mig för att jag ska bli bättre på att fotografera svampar.
Finns det inte en vit taggsvamp? Jag trodde det var en sån jag hade på bild.

0

Michael Krikorev

7 nov 2006 kl. 20:38

Hej Gunhild, det blir dubbla inlägg om man klickar mer än en gång då man skickar inlägg, vilket man ofta gör då det går trögt, men klicka bara en gång så brukar det fungera efter en stund. Dina ex. ser lite mögelangripna ut men det kan vara vit taggsvamp som du föreslår men för att vara säker är en mikroskopering bra att göra, den ska ha något mindre sporer:
http://svampguiden.com/art/visa/hydnum_albidum

0

Franco..

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 20:49

Hej Gunhild, ja du tar vackra bilder,
men för att kunna identifiera svamparna måste man ha med något som är karakteristisk just för den arten, det kn var miljön, biotopen( den lilla nischen där svampen växer)Typ av skog och viktiga är lukt oh smak.
Men ibland räcker det inte eller, variabilitet inom arten år stor.Vissa släkte som kremlor, spindlingar, trattisar, trådingar m.m, kräver också mikroskopering eller hjälp av kemiska reagens, med endast foto som underlag ibland kan man bara gissa och gissa fel.Jag ska lägga in en tråd om fotografering.

0

Franco..

Gunhild

7 nov 2006 kl. 22:14

Tack för det. Jag skulle gärna lära mig mer ex mikroskopiering av svampar vet bara inte var jag ska få dom kunskaperna. vet du ngn. kurs man kan söka?

0

Gunhild

Tina Nordberg

8 nov 2006 kl. 14:59

Jo, det finns Vit taggsvamp.Hydum albidum.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone