0 244 visningar

15 svar

Akut hjälp tack

Fredrik

7 nov 2006 kl. 18:43

Hej, vi gör ett skolarbete, och bar ute i naturen och hittade lite svamapar, dock så har vi hittat tre stycken som vi inte kan identifiera, vi vore MYCKET tacksamma om ni kunde hjälpa oss, tack på förhand

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 18:48

Mina gissningar:
1. skäggriska
2. fårticka
3. ????? det syns bara 2 bilder??

0

Fredrik

7 nov 2006 kl. 18:53

Ja, det var visst bara två sorter vi behövde hjälp med :) tack för svaret, fler skulle uppskattas så vi kan avgöra om det stämmer, dessa två är bra gissningar

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 18:57

Ja, men bara gissningar då man skulle behöva se lite andra vinklar av svamparna.

0

Lena M

7 nov 2006 kl. 19:01

Jag lutar mera åt brödticka på bild två ?

0

Fredrik

7 nov 2006 kl. 19:02

Kan ge en vinkel till på den första,

0

Birgitta F

7 nov 2006 kl. 19:05

Tycker mig känna igen lakritsriska på bild 1.
Ett tips fredrik kolla i databasen här på forumet
Skriv riska på sökfunktionen eller ticka eller taggsvamp så får du upp flera alternativ och oftast flera bilder.

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 19:06

Tveksam till skäggriska nu, då det inte syns något ragg i kanten på hatten.
Någon annan riska eller trattskivling kan det också vara.
Synd att sista bilden var så mörk att man inte ser hur skivorna ser ut under hatten.

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 19:07

Bra råd från Birgitta F!

0

Lena M

7 nov 2006 kl. 19:09

Jag tycker också att den ser för slät ut på hatten för att vara en skäggriska.

0

Gula

7 nov 2006 kl. 19:12

Jag tycker det ser ut som en kamskivling av något slag.

0

Fredrik

7 nov 2006 kl. 19:13

Tackar så mycket för svaren, riktigt snällt att hjälpa en novis och hans kompisar som är ännu stööre noviser :)

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 19:20

Liknar alls inte kamskivling, tycker jag. Då håller jag mer på lakritsriska!

Kanske kan Fredrik nu begrunda förslagen och söka självhjälp i databasen på våra förslag?

Att skilja får- och brödticka kan kanske vara knepigt, men det handlar väl även om växtplats, omgivande vegetation mm som vi inte kan utläsa av bilderna.

0

Gula

7 nov 2006 kl. 19:24

Titta på “ränderna” i kanten av hatten, Bo. Lakritsriskan har inga såna.

0

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 19:30

1.Pluggskivling
2.troligen en musseron, omöjligt att identifiera på bilden

0

Michael Krikorev

7 nov 2006 kl. 20:31

Hej Fredrik, jag håller med Franco. Svampen på bild 1 är pluggskivling, det kan man se tack vare den andra bilden du lade in med de nedlöpande gulaktiga skivorna och den räfflade hattkanten. Den andra går inte att identifiera utifrån bilden. Man måste få se både över- och undersida för att ha en chans till det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone