0 314 visningar

19 svar

Vinterdäck?

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 20:35

Kul Annette att du gillar mina quiz.
Har varit lite influenserat ett tag men nu är jag i farten igen.
Här kommer en quiz till.(tyvär inget i pottan)
Denna hatt som har många piggar verkar kanske svårt, men på bilden finns en kännetecke som gör att den lätt kan identifieras.Den finns i dina skogar också.

0

cicki T Belgien

7 nov 2006 kl. 20:40

Nähärru Franco, det här är ingen igelgott! Kan du inte visa undersidan också?

0

till Cicki T Belgien

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 20:52

Då skulle bli jätte lätt, kännetecken finns ju på hatten.

0

Lena M

7 nov 2006 kl. 21:11

Kan det vara en annan art inom flugsvampssläktet ?

0

Birgitta F

7 nov 2006 kl. 21:15

jag tänker bara “panter” men det stämmer inte..

0

cicki T Belgien

7 nov 2006 kl. 21:16

ok, då kör jag uteslutning.vita fläckar på mörk botten, INTE fjällskivling.

0

Rodnande flugsvamp

Annette L, Sthlm norr

7 nov 2006 kl. 21:34

kanske…du får ha tålamod med mig Franco :=)

0

Rodnande flugsvamp

Franco Matli

7 nov 2006 kl. 21:41

Rätt Annette, ser du det var inte så svårt.Det är en ovanlig vacker hatt av Rodnande flugsvamp=Amnita rubescens.Det finns en stor variation
inom arten, stora eller små, krafftiga eller smala, mörka eller ljusa. Men plättarna och den lilla rosa tonen på hattens nedre del räcker för att kunna identifiera den.
Duktig av dig

0

Jippie!

Annette L, Sthlm norr

7 nov 2006 kl. 21:43

Jag gjorde det…utan att vända på den och utan att lukta/dofta…Mormor åt denna med stor aptit. Skönt att du är bättre!

0

Rodnande flugsvamp

cicki T Belgien

7 nov 2006 kl. 21:43

Håller med dig Annette L men ett bra bihållet ex. Franco, vill fortfarande se undersidan och helst ha sporprov;))

0

hjäääälp?

Birgitta F

7 nov 2006 kl. 21:48

I min dator är din bild helt mörkgrå med vita fjäll…
i min bok beskrivs rodnande flugsvamp som “rödbrun till köttfärgad hatt beklädd med vitgrå hyllrester”
Duktigt Annette , jag skulle aldrig kopplat ihop dessa 2

0

hjäääälp?

cicki T Belgien

7 nov 2006 kl. 21:57

http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Amanita%20rubescens&Category=Svampe

tja, skulle inte ha gissat rätt heller. Annette, hur mår din mormor? Tänker ta upp ny tråd när det gäller svampletning på Google. Kul Franco, fortsätt!

0

hjäääälp?

Annette L, Sthlm norr

7 nov 2006 kl. 22:00

Hon är död :=) sedan länge…hon hade älskat den här sajten :=) Vi åt den senast 98 i Frankrike…Förr så åt man den iaf i Östergötland, eller skall jag skriva i vår familj…vi åt även stenmurkla med god aptit…

0

"på bilden finns...

Salasias

7 nov 2006 kl. 22:04

..ett kännetecken som gör att den lätt kan identifieras…” säger du.
Vaddå för kännetecken?

0

på bilden finns...

Annette L, Sthlm norr

7 nov 2006 kl. 22:05

att den rodnar :=)

0

på bilden finns...

cicki T Belgien

7 nov 2006 kl. 22:10

Att den rodnar… vardå?
Franco, kom igen!

0

på bilden finns...

Annette L, Sthlm norr

7 nov 2006 kl. 22:11

I nedre delen av hatten ser iaf jag en tydlig rodnad (allvarligt) den skiftar mot gammelrosa…

0

på bilden finns...

cicki T Belgien

7 nov 2006 kl. 22:19

aha, det som ser ut som ett läppstiftsavtryck? Svårt det här med bilder. Vi får väl vänta på Franco’s svar…

0

cicki T Belgien

Franco Matli

8 nov 2006 kl. 08:40

Juste, på den nedre halva av hatten syns att den är lite rosa precis om man har lite läppstiff kvar efter puss kalaset eller lite rodnad efter att man har klämnt på en finne.

0

Tina Nordberg

8 nov 2006 kl. 08:41

Ja nog varierar de alltid.Så här såg den ut som jag hittade i somras.

Här tillsammans med em angripen Karljohan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone