Jag tror att det har slumpat sig så att dessa länder har några eldsjälar som både är intresserade av svamp och att jobba med datorer, och som har förstått vilken nytta man kan ha av Internet för att sprida kunskaper och knyta kontakter.
Ta t.ex. Finland, där finns också många duktiga och internationellt erkända mykologer, men där är de urusla på att visa upp något bildmaterial eller andra resultat av sina arbeten.
Egentligen räcker det med att en enda person i ett land lägger upp en sajt med mycket bilder (och upplagda på rätt sätt) för att det ska ge utslag på Google, så någon spegel av kunnigheten i landet är det nog egentligen inte.
Svampplockande har en stor tradition i de länderna. Bakgrunden till deras kunskap är att de har varit tvungna att ta tillvara på allt i naturens skafferi. De har haft en mycket kärvare livssituation än oss, och man har varit tvungen att lära sig vad naturen kunnat ge. En kunskap som sedan gått i arv.
Historiskt sett kan man också se att under, och efter, krig har det plockats mer svamp i de drabbade länderna och därmed har också kunskapen ökat. Även här i Sverige har man använt fler sorter under krigsår för att få mat på bordet. Men när ekonomin kommer ikapp, behövs naturens skafferi inte för överlevnad. Som tur är finns det intresserade svampplockare som kan bevara kunskaperna.
Hade några tyskar på besök här. De gick en promenad runt byn och kom hem med en full kasse med svampar som jag aldrig skulle ha plockat. Men det hade dem fått lära sig av sina förädrar som aldrig skulle ha överlevt andra världskriget om de inte hade plockat allt som gick att äta. Såg också när jag var i Ryssland vilka ENROMA mängder svamp som plockades på landsbygden. De vet hur man tar tillvara på naturens resurser!
Hej hopp cicki och Susanne E mfl.
Ja, det stämmer. I östeuropa är det stort intresse för svamp, de äter en jädra massa olika varianter också. I Ryssland får man ju svamp inlagd, torkad, kokad, stekt och utlagd så det står härliga till.
Men detta svampintresse har varat betydligt längre än krigen, om man läser Tjechow ex. och är inte orsakat av bristtider. Det är väl inte mycket till näring i svamp? Åtminstone inte tillräckligt för att täcka in energin som går att plocka den…
Däremot är det ju gott, iskall vodka och inlagd svamp baske mig mums. Och svampkunskapen riktigt god lite till mans. En polack berättade att när de varit ute och plockat, så kunde fråga nere på landskrogen om de var något de var osäkra om.
En möjlighet som knappast ges här, kanske skulle spara en del oro om de fanns här.
Svampmatkulturen började redan i den antika Grekland lång före Kristus.Romarna importerde svampar från de övertagna territorier.Det finns gamla dokumenter som bevittnar det.Det är stor skillnad mellan de väster och-östeuropeiska matsvampkulturer.I väst var de ätliga svampar ansädda som läckerhet medan i öster användes oftast som vardagsmat.
Ja, och skall vi inte vara oändligt tacksamma mot de förfäder som en gång vågade smaka på alla dessa läckerheter som naturen ger. Det måste ju ha gått åt några stycken innan de lärde sig vad som var ätbart och vad som inte var det. Tänker ofta på det när jag skördar från skog och trädgård.
Har inte så mycket koll på övriga västeuropa, men i England har knappt någon svampkännedom. Som natt och dag jämfört det stora intresset i Östeuropa, även i Sverige är svampintresset och ätandet av relativ ny datum. Någon sa mig mitten av 18-talet.
“Bo E” skämtar du mig Aprillo?, det ena av krigen började 1914… ;-) Har bestämt för mig att det kallades “frösta” eller “första” typ…vad det andra hette har jag glömt, “träddje”?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.