0 269 visningar

17 svar

2 som väntar

Franco Matli

8 nov 2006 kl. 10:00

Vissa år ser man de inte alls, men i år fanns dom lite överallt.
Dessa 2 svampar väntar att få en namn.Heja Annette
Svaret får ni i morron, därför ikväll kommer jag hem sen, har en träff med svampar

0

Nina H, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 10:12

Hmmm - är det något lurt här? Det första jag tänker på är Pnaterflugsvamp, Amanita pantherina, men det verkar för lätt…....

0

Lena M

8 nov 2006 kl. 10:20

samma här, men den liknar också panter och gråfotad flugsvamp. Blir intressant att höra vad det är.

0

Annette L, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 10:36

Jag tycker se mig lite gul ton…så jag gissar på brun flugsvamp :=) Amanita regalis

0

Cicci H

8 nov 2006 kl. 11:36

Tror inte på panterflugsvamp för den ska ha vita hyllrester som pärlsocker. Brun flugsvamp tycker jag att det är men det är för lätt. Tänker också på den gråfotade men tycker att svampen är för brun för att vara den. Kul.

0

klas jaederfeldt

8 nov 2006 kl. 12:28

kanske jättekamskivling (parkflugsvamp) Amanita ceciliae

0

Eva K

8 nov 2006 kl. 13:41

En amanita rubescens och en amanita battarrae var på en dejt och det slutade så där… ???

0

Joachim Krumlinde

8 nov 2006 kl. 13:47

Jag tror också på jättekamskivling (Amanita ceciliae).

0

Tina Nordberg

8 nov 2006 kl. 13:51

Gissar på Amanita nivalis.

0

Michael Krikorev

8 nov 2006 kl. 14:44

Håller med Klas och Joachim.. Jättekamskivling.

0

Nina H, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 14:47

Det stämmer nog mer, fick inte ihop det med fötterna riktigt, men vad man lurar sig, tänker inte på annat än flugsvamp med de prickarna på hatten.

0

Nina H

klas jaederfeldt

8 nov 2006 kl. 15:55

Du har aldeles rätt Kamskivlingar är flugsvampar, kallades förr ringlösa flugsvampar

0

Nina H, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 16:02

Det var väl det som var meningen - att vi skulle bli lurade och samtidigt lära oss att tänka till två gånger. Pedagogiskt. Och få lite utvidgade kunskaper. Bra.

0

Ahhha...

Annette L, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 16:24

Ja det är ju lärdomen man är ute efter! Så här kan jag hålla på hela vintern :=)

0

Ätbara???

Annette L, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 17:30

Förresten…är dessa ätbara???

0

Amanita ceciliae

Franco Matli

8 nov 2006 kl. 17:41

Jag är inne en kort stund före svampträffen.
Jaa, det är Jättekamskivling eller Parkflugsvamp, en mycket vacker flugsvamp som kan bli över 20 cm. i hattdiameter.Juste, mina bilder är pedagogiska, det finns alltit en karakter som är tipisk för arten.
I denna fall fotens vattring.
Bifogar 2 bilder till av samma art
där bl.a. ser man den fina vattring.
Tykte att Eva K hade en bra svar.

0

Det här är kul Franco!

Annette L, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 17:44

Jag hoppas du fortsätter!!!! Ha en kul kväll!!!

0

Amanita ceciliae

Franco Matl

8 nov 2006 kl. 17:47

Och nästa, där man ser plättarna.
Ätligheten ? i många böcker står det, ätlig efter tillagning.
Innehåller ett termolabil ämne (skadlig)som försvinner vid 70°C.
Jag har provat dom, men inte blivit frälst av deras smak, så låter dom pryda skogen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone