med stigande svårighetsgrad.
Den första ser jag inte alls lika ofta som de gul- och rödskiviga kusinerna.
Den andra är ett relativt ungt exemplar av en mindre vanlig taggsvampsart.
Den tredje är sällan avbildad i några svampböcker, så den är nog ganska sällsynt. Hattarna är ca 15 mm breda.
Jo då, den finns i parken vid min arbetsplats där den brukar komma under hagtorn, senast i år. Och så var jag med när Svengunnar Ryman demonstrerade den vid botan i Uppsala. Man skymtar ett bär på din bild!
Har jag fel på de andra då? Är det leucopus? Och—jaha, cinnamomeus.
Jag tycker liksom Hans att det ser ut som blåfotad taggsvamp (Sarcodon glaucopus). Försökte få kläm på skillnaden mellan den och S. scabrosus som också har blå fot under Mykologiveckan på Gotland 2000 men lyckades inte riktigt. Tyckte scabrosus hade en mörkare hatt och annorlunda hattstruktur. Eller menar du att det är scabrosus? Det finns ju inte så många andra blåfötter att välja mellan :-)
Tack Irene, det är första gången som jag ser en bild av Tubaria dispersa.
Andra bilden tror jag också att det kan vara Sarcodon scabrosus med grårosa taggar som blir chokladbruna vid tummning, bitter smak, mjölig lukt, växer under tall och som har blåtonad fotbas.
Den första bilden ha hattens texitur som pekar mot Videspindling eller Mossespindling men skivorns färg stämmer inte riktig.Skivornas färg pekar mot C.cinnamomeus, men inte hattens struktur.
som Hans skrev:
kanelspindling, Cortinarius cinnamomeus. Den är fint fibrig på hatten, alldeles som den ska vara, och skivfärgen rent orange (även om den kanske inte framstår så på alla bildskärmar)
skrovlig taggsvamp, Sarcodon scabrosus. Den känns nog allra lättast igen på den mörkrosa färgtonen, men äldre exemplar blir mörkbruna. Eftersom en stor del av svamplitteraturen är ofullständig, är det vanligt att den förväxlas med blåfotad taggsvamp, Sarcodon glaucopus, som är mera sällsynt än den skrovliga. Den blåfotade har en ljust gulbrun grundfärg.
hagtornsskräling, Tubaria conspersa. Den såg jag för första gången för många år sedan på Gotland. Sedan har jag sökt den förgäves ända tills i år, då vi lyckades skrapa ihop några få exemplar igen. Det var därför jag tänkte att den kanske var sällsynt och svår att identifiera..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.