0 3342 visningar

114 svar

Svamphundar??

Gunhild

8 nov 2006 kl. 15:16

Vad tycker ni om att lära hundar söka svamp? Förresten kan jag inte bestämma vilken sorts svamp jag ska träna min hund att hitta så därför har det inte blivit.

0

per d

8 nov 2006 kl. 15:23

om det tycker vi inte !! se tidigare diskussioner i ämnet här på sidan !!

0

Bo E

8 nov 2006 kl. 15:24

Personligen tycker jag både det är fusk samt att hundar inte ska gå okopplade i skogen.

Detta har debatterats förr på forumet.

Prova att söka i gamla debatter om du vill se vilka olika synpunkter som fanns.

0

Bo E

8 nov 2006 kl. 15:28

Det var inte helt lätt att söka detta ämne men här är en länk som jag tror är relevant:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=5727&fnr=1&sok=hundar&Start=0&Offset=50&20

0

Nina H, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 15:29

Jag tycker det är alldeles förträffligt! Roligt både för hundägaren och hunden. Hundar tycker ju om att arbeta och göra nytta, precis som människor.
Vad har du för hund? Tror du att det bara funkar med en sorts svamp?
Skall man skaffa en hund just för svampletning är tydligen en italiensk Lagotto en av de allra bästa.
Har själv en labrador 2 dar i veckan, hon är tyvärr för gammal att träna upp, orkar dessutom inte med långa promenader längre.
Svamphund låter ju lite roligare än Svamp-GPS.

0

Nina H, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 15:33

Vem har sagt att hunden behöver gå lös, man behöver väl inte hetsa fram. Det behöver inte göras storskaligt och proffessionellt. Ta det som en kul lek för både människa och hund.
Eller så kan man naturlgitvis träna sitt eget luktsinne. Min man är inte lals någon vän av svampplockning (fast i år har han börjat tina lite), de få gånger han följer med så säger han att han luktar sig till svampen.

0

Bo E

8 nov 2006 kl. 15:37

Jodå jag hade en kompis i barndomen som tog svamp på lukten.

Jag känner ofta i skogen olika dofter och har t ex haft vittring på både kantarell och blomkålsvamp, men tyvärr inte lyckats lokalisera dem!

0

Bo E

8 nov 2006 kl. 15:38

Ok för kopplad hund då...men lite fusk är det i alla fall då hundar ju har ett helt annat luktsinne än vi människor.

Vi går ju dessutom sällan med näsan ned mot marken heller…

0

Oj Oj Oj ?

Gunhild

8 nov 2006 kl. 15:40

Det här var visst fel tråd. Jag är ganska ny på forumet men ej i svampskogen. Har inte kollat så långt bakåt.
Lukta sig till svamp kan man göra genom att lukta sig till älgen och där den har varit brukar det finnas trattkantarell som den gärna äter. Personligen säger mig skogen mer när jag söker svamp.

0

Sillkremlan..

Gunhild

8 nov 2006 kl. 15:42

har jag faktiskt luktat mig till när jag gick efter en stig genom blandskogssnår där alldeles intill stigen fanns en del övermogna sillktemlor.

0

Svamphund

Helena A

8 nov 2006 kl. 15:45

Ok in i hetluften igen då (per doch Bo E jag vet vad ni tycker).
Jag har traänat min hund till att säka svamp.
Han är korsning mellan border collie och groenendael.
Eftersom han gillar att jobba och jag är i skogen varje dag så är det perfekt sysselsättning för honom. Det är första året men han kan ca 10 olika sorter. Dessutom har han på egen hand lärt sej att plocka svamp.

0

Svamphund

per d

8 nov 2006 kl. 15:59

helena, om din hund tycker om att jobba, köp några får till honom som han kan passa i lägenheten, på tomten eller på gården. i svampskogen har han definitivt inte att göra och absolut inte okopplad !
märkligt att vissa individer här måste ha hjälp av både hundar och gps för att finna svamp !!

0

Svamphund

Nina H, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 15:59

“Dessutom har han på egen hand lärt sej att plocka svamp.” Äter han dem också?? Kanske inte så kul.
“Min” labbe har lärt sig äta blåbär från buskarna.
En fördel som man också (kanske) kan få är att en hund kunde fälla avgörandet med sitt luktsinne när det gäller svampar lätt kan förväxlas med giftiga sorter.

0

Nina H

Helena A

8 nov 2006 kl. 16:04

Nix han äter dom inte (tack och lov). Vet flera som har problem med det.
Han tar dom i munnen och placerar i min korg.
Hittar han ett ställe så kan han komma med en svamp i munnen. Säjer jag då finns det flera så visar han.
I början så försökte han markera all svamp (vit flugsvamp var en favorit) men lärde sej snabbt att de svampar han inte fick belöning för var inget att ha.

0

GPS per d?

Nina H, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 16:05

Om det där med GPS var en känga till mig så läste du inte allt ordentligt.
Speciellt inte sista meningen.

0

GPS per d?

per d

8 nov 2006 kl. 16:13

nej nina h, det med gps var inte menat till dig, men här finns ju andra som menar att dom inte snart kan plocka svamp utan en gps ! och andra måste tydligen ha hjälp av en hund !
kan man inte finna runt i skogen utan en gps så har man knappast där att göra !

0

GPS per d?

cicki T Belgien

8 nov 2006 kl. 16:24

mina hundar har noll koll på vare sig vilt eller svamp däremot är det väldigt trevligt att ha som sällskap i skogen. Känns “tryggare” på något vis. Klarar mig utan gps men har alltid mobilen med mig. Man kan ju alltid ramla och bryta ett ben… Det här med svamphund kan man ju diskutera in absurdum. Samma sak gäller jakthundar.

0

Gunhild

Cicci

8 nov 2006 kl. 16:26

Det är en jättebra idé att låta din hund söka svamp. Inget som helst fusk för huvudsyftet är ju inte att hitta en massa svamp utan att göra något kul tillsammans med sin hund och finns det något bättre ställe än skogen att göra det på. Jag har jobbat med min Golden Retriever i många år så hon markerar kantareller så fort vi går ut. Men man ska inte ha hunden okopplad som per d skriver utan du ska ha ett sele med en lång lina. Då har du kontroll över hunden och samtidigt vet hunden att det är dags att jobba. Min hund blir helt galen av lycka när jag tar fram selet, då vet hon att det är dags för skogen. Bry dig inte om vad andra tycker utan om du vill ha en svampletande hund och hålla på med det på din fritid så är det ju upp till dig. Du förstör ju knappast för någon annan. Svamp lär det nog finnas så det både räcker och blir över. Det här är ju ett intresse man har ungefär som om man jobbar med sök med sin hund. Det finns en bok som visar steg för steg hur du ska göra, den är skriven av en kille som jag tror heter Hallmark i efternamn. Lycka till, det är superkul.

0

GPS Per D

Lena M

8 nov 2006 kl. 16:38

Ja, nu är det dags igen !
Jag har gått i skogarna i minst tjugo år men känner att ensam kan det vara svårt att lokalisera sig ibland. Och då talar jag om SKOGAR inga små Jylländska dungar eller kyrkogårdar.
Är det då så fel att ta hjälp av en GPS eller skall vi stanna hemma ?
De som vill ha med sin hund på svampsök är också okey om de har diciplin på sin älskling, så inte andra skogsmänniskor känner obehag . Nej, alla har rätt att vistas i naturen men med visad hänsyn till varandra.

0

GPS Per D

per d

8 nov 2006 kl. 16:50

lena m. nu är det alltså ingen liten dunge i jylland som jag plockar svamp i, utan en skog av storleken man mycket väl kan gå vilse i. har för övrigt utan problem rört mig i en hel del småländska och norrbottniska skogar !
det finns många knep kring hur man hittar hem igen. även utan en gps !

0

GPS Per D

Lena M

8 nov 2006 kl. 16:58

Javisst Per, men det känns bra för mig när jag strövar ensam i okända skogar. Kan du inte inse att det är en trygghet för mig , jag vill ju gärna hitta hem innan mörkret faller och ev. flygfän anfaller. Det är ingenting att bråka om tycker jag , var och en blir lycklig / nöjd på sitt sätt.
Fortsätt gärna att skriva på forumet, du har haft endel vettiga / trevliga inlägg.

0

GPS Per D

Lena M

8 nov 2006 kl. 16:58

Javisst Per, men det känns bra för mig när jag strövar ensam i okända skogar. Kan du inte inse att det är en trygghet för mig , jag vill ju gärna hitta hem innan mörkret faller och ev. flygfän anfaller. Det är ingenting att bråka om tycker jag , var och en blir lycklig / nöjd på sitt sätt.
Fortsätt gärna att skriva på forumet, du har haft endel vettiga / trevliga inlägg.

0

GPS Per D

Nina H, Sthlm norr

8 nov 2006 kl. 17:00

Ja, ja - det är i alla fall inget att bli osams om här. Var och en gör som den vill, ingen skadar ju någon annan. Jag hade förr världens lokalsinne, men på senare år är det lite si och så eller också är jag bara för ovan att röra mig ute i skogen.Skulle känna mig bättre till mods med en GPS.

0

GPS Per D

per d

8 nov 2006 kl. 17:02

säger bara vad jag tycker, naturupplevelsen och naturromantiken försvinner med en gps tycker jag. och en skällande och gläfsande hund stör friden i skogen !

0

Gunhild

Helena A

8 nov 2006 kl. 17:07

Boken heter kantarellsök med hund
skriven av Anders Hallgren.
Om du vill veta hur jag lärde min hund så kan du maila mej vargkramare@hotmail.com
Så berättar jag hur jag gjorde

0

GPS är nödvändig..

Gunhild

8 nov 2006 kl. 17:35

för en del. Om du per hade brutit benet skulle du inte heller gå utan käpp eller krycka.
Jag har en kompis som knappt kan gå runt bilen utan att komma vilse så för henne är GPS en nödvändighet. Hon har väl också rätt att gå i skogen.
Förresten vilka är dom många sätt du använder för att hitta tillbaka när solen har gått i moln och det börjar mörkna?

0

Grethe F

8 nov 2006 kl. 17:39

Hundar är forskräckeliga på att leta svamp, jag har sett stora bara områden efter deres skrabande inde i skogar näre stan altså inga vildsvin , dom grävar up svampen den egentliga svampen, så hold up med det Grethe

0

GPS Per D

cicki T Belgien

8 nov 2006 kl. 17:48

per, tyvärr verkar du ha dålig erfarenhet av hundägare. Naturligtvis ska man se till att hunden varken gläfser, skäller eller stör! Lika naturligt som att inte skrika och hojta och föra div oväsen i skogen

0

Helena A

8 nov 2006 kl. 18:09

En hund som är tränad att leta svamp gräver inte upp den. De enda som jag kan tänka mej gräver då är tryffelhundar.
Min hund markerar genom att nosa på svampen och ta ögonkontakt med mej. När han plockar så tar han tag runt svampen med munnen och drar upp den. Ingen åverkan på marken

0

Cicci H

8 nov 2006 kl. 18:09

Jag tycker skränande per:ar på forumet är minst lika jobbiga som skällande hundar i skogen. Och vem har förresten sagt att en hund ska skälla och gläffsa. Det har min aldrig gjort. Låt oss ha vårat intresse ifred, ingen har bett om att få en massa negativ kritik.

0

Cicci H

Helena A

8 nov 2006 kl. 18:39

Jag har också en “tyst” hund.
Enda gången han skäller i skogen är när han gräver i vattnet i sin högt älskade bäck. Det är ju långt ifrån vid alla skogspromenader vi är där.För övrigt är han precis som din tyst.
Som sagt alla har vi olika intressen och åsikter. Men med ömsesidig hänsyn brukar man komma långt.
Vi som har svampletande hundar har nog överlag bra koll på dom

0

Helena

Cicci H

8 nov 2006 kl. 18:47

Ja jag håller med dig. Det är ju inte så att vi svampälskande människor med hund vill förstöra nöjet med skogsturen bara för att vi har hunden med oss. Vi vill ju precis som alla utan hund ha en lugn och skön avkopplande stund i skogen. Dessutom måste det vara bättre att rasta av dom i skogen än i området där man bor. Gör man det så får man skäll utav dom som bor där som tycker att man ska gå ut i skogen så det spelar ingen roll vart vi går med hundarna, vi får iallafall skit vart vi än är. Det handlar ju bara om respekt, man håller hunden kopplad och plockar upp bajset efter sig. Hur svårt kan det vara.

0

Helena

Helena A

8 nov 2006 kl. 18:51

Ja du…....
Jag bor på landet och är alltså i skogen dagligen.
Men under hösten har jag fått en massa skit av traktens jägare.
Det är ju ingen jakthund jag har alltså bör han inte gå av tomten när de jagar!!! *SUCK* Att han då är kopplad och dessutom iförd reflexväst har inte med saken att göra.
Blir så trött på alla människor som inte kan respektera varandra och att vi kan ha olika åsikter och ståndpunkter.

0

GPS Per D

per d

8 nov 2006 kl. 18:53

cicki, läs vad grethe skrev om hundar som bökar sönder skogen där det finns svamp. är det så vi vill ha det ??
har erfarenhet av hundägare, har haft relation till 2 hundägande damer och så fort deras hundar kom ut i skogen så släpptes de lösa !! GRRRR. men nu var dessa hundar inte skolade till att plocka svamp så de gjorde ingen sådan skada i vart fall ! men skällde och så skulle de letas upp efter att de kommit långt bort !
men hur som helst är jag mot att använda hund för svampsök ! kan man inte finna svampen själv så får man väl köpa konserverade champinjoner från kina på ica !

0

GPS Per D

Cicci H

8 nov 2006 kl. 18:57

Inte ens värt att svaras på, orkar inte.

Jag tycker iallafall att du Gunhild ska fortsätta att lära din hund söka svamp. Det är ett trevligt och avkopplande sätt att umgås med din hund.

0

Cicci H

per d

8 nov 2006 kl. 18:58

cicci, nu låter du som en typisk hundägare ! har bra koll och min hund är då inte alls farlig, den är bara så söt så. precis så säger även de som har kamphundar som vilken sekund som helst kan vanställa en männska eller bita ihjäl ett barn !

0

Per D

Brittis & Emy

8 nov 2006 kl. 19:01

Det är väl sin sak att vara emot hundar som letar svamp! Men att generellesera bort alla hundar från skogen var väl ändå att ta i i överkant! Om du Per läste igenom vad du skrev, och funderade på hur det uppfattas kanske vi blir fler som kan ta till oss det kloka du har att ge med dig av, istället för att bli ledsna o förbannade! Min hund är tyst och dessutom oftast lös i skogen som vi båda älskar att åka till! Dessutom ska hon lära sig kantarellsök tills nästa år! Om hon tycker att det är kul. Ingen vill väl ha en hund som “gräver” upp svamp! Har jag aldrig sett eller hört om. Men i skåne har vi gott om vildsvin som ställer till det!

0

Cicci H

Helena A

8 nov 2006 kl. 19:01

Cicci H jag kan tala om att jag har mailkontakt med Gunhild om svamphund.
Om du vill får självklart du också maila mej. Adressen finns i nåt av mina första svar på denna tråd.
Så behöver inte “trollet” få stroke.

0

Per D

Brittis

8 nov 2006 kl. 19:02

Vad är en kamphund?? Menar du då tax, pudel eller golden retriver som ligger högst på huggskalan?

0

Gunhild

Brittis

8 nov 2006 kl. 19:03

Var bor du? Vi kunde kanske träna tillsammans? Skåne här

0

Brittis

Helena A

8 nov 2006 kl. 19:06

Vill du ha tips om hur jag tränade upp min får du gärna maila mej
vargkramare@hotmail.com
Tyvärr är det ju lite långt mellan Skåne och Sörmland

0

Cicci H

Lena M

8 nov 2006 kl. 19:08

Vet ni, nu går jag och lägger mig och löser korsord istället.
Varför detta gnabb ?
Alla tycker olika, jag har rätt, du har rätt! Kan vi inte hålla en trevlgt samtalston vi har ju trots allt ett gemensamt intresse , skogen och svamparna
Ha en trevligt kväll .

0

Lena M

Göran H

8 nov 2006 kl. 19:09

jag startar tidtagaruret.

0

Per D

per d

8 nov 2006 kl. 19:10

brittis, spela inte dum nu ! du vet mycket väl vad som menas med en kamphund !
http://www.sundweb.com/kamphund.htm

0

Liz Thulin

8 nov 2006 kl. 19:13

Jag hade för några år sedan en schäfer som jag utbildade i Göteborg till att gå efter kantareller. Vi blev lika lyckliga både han och jag vem som än hittade svampen.
Lika väl som man lär hundar att gå efter narkotika, mögel bortsprungna barn mm
så kan man för att det är roligt
lära sin hund att leta svamp.
Vår lärare berättade att hundar kan lära sig upp till fem olika svamparter. För mig handlade det inte om något osportsligt eller nåt tävlande i vem som är bäst
Att lära min hund gå efter svamp var något jag och Bono tyckte var kul att göra tillsammans.
En del hundar älskar att spåra
och då är det kul att hitta något som både hund och matte gillar.
Sen hade jag min hund kopplad med lång lina när vi var i skogen, det ska ju inte vara förenat med skräck för någon annan att möta en jycke.
MVH Liz

0

Per D

Brittis & Emy

8 nov 2006 kl. 19:27

Jag spelar inte dum! Men våra vanligaste raser biter mer än dessa så kallade kamphundar! Kamphund blir den hund som fostras till det, inte är det en ras! Att sedan kriminella tar den starka pitbullen till det ser jag som en självklarhet, och har knappast med våra svamppromenader att göra!
http://www.skk.se/pdf/fragebank/lex_kamphund.pdf
Just nu har jag inte tillgång till statestiken över hundar som ligger högst på listan över att ha huggit människor i sverige, vad jag vet är att pudel och tax toppar listan och att även golden ligger högt, därav min fråga till dig! Natti natti

0

Per D

per d

8 nov 2006 kl. 20:01

brittis, knappast inte så märkligt att det är pudlar och taxar som hugger flest människor !
det behöver man knappast någon professorsgrad i statistik för att förstå, eller hur ! och om jag förstår dig rätt kan man alltså öven göra en sån där liten sak som paris hilton har i handväskan till kamphund, eller ?

0

Per D

cicki T Belgien

8 nov 2006 kl. 21:15

per d, vill absolut inte ha en infekterad diskussion, vi har alla rätt att tänka och tycka och jag respekterar din åsikt. Fråga, har du hund själv? Hunden har alltid varit ett nyttodjur, vallat boskap, vaktat bostad osv. Det är människan som är “boven” bakom dessa ilskna kamphundar som framförallt finns i storstäder. Jobbar ibland i London och det är INTE roligt att se alla dessa hundar med munkorg som rastas på trottoarerna. Då kan man lika gärna låta bli att ha hund! Däremot är hunden ett otroligt sällskap i skog och mark. Du borde testa. Dessutom får man alltid “rätt svar” och en lojalitet som är guld värd.

0

Badsvampen

8 nov 2006 kl. 23:06

Jag är gladast i världen, jag har min boaorm….och den bits ;)
och den letar kantareller och skäller speciellet på ödsliga platser i skogen för då ekar det så bra…natti natti ;)

0

En önskan

Gunhild

8 nov 2006 kl. 23:09

Jag som satt igång det hela hoppas få slut på den här tråden som får allt mindre med svamp att göra. Låt oss sluta fred hundälskare och hundhatare med eller utan GPS. Jag har inte börjat leta svamp men däremot skadat vilt och människor med min hund som f.ö. är en golden.

0

En önskan

per d

8 nov 2006 kl. 23:24

gunhild, du har skadat vilt och människor med din hund skriver du ! kanske dags att avliva den eller hålla lite bättre koll på den. önska dig ett hundkoppel i julklapp !

0

En önskan

cicki T Belgien

8 nov 2006 kl. 23:38

Gunhild, visst har den här tråden med svamp att göra! Varför ska jag inte kunna ta med mig mina bästa vänner på en svamputflykt? Dvs mina Berner Senner tjejer. Dom tycker det är jättekul med utflykt och promenad. Och är mycket nyfikna på vad matte har för sig. För mig är det VIKTIGT! Tyvärr finns det människor som inte kan hantera närheten människa/hund. Och det måste man acceptera, fast kanske inte förstå.
PS Fin Golden du har

0

Svamphästar

Susanne E

8 nov 2006 kl. 23:46

Här i “mina” svampskogar letas det ofta svamp med häst. Det rör sig om små hästar som kan ta sig in i snår och buskage. Jag tror inte att hästarna luktar sig till svampen, utan är mer ett sätt att kunna “scanna av” stor områden och dessutom uppifrån hästryggen med bra utsikt.
Lite orättvist tycker jag som går där till fots (men även med ett leende), för om jag hade en hund, eller häst, så skulle jag också anväda den :) Självklart med koppel och sele, och med respekt för både natur och andra människor! För, som redan har påpekats, hundar mår ju bäst av att få använda både huvud och kropp och har alltid varit fantastisk sällskap och nyttodjur till människan.
Och per, nu är du ju där igen. Försök att inte bli så ARG. Folk blir ju ledsna. Gör som Evus brukar tipsa oss om, sätt dig på händerna och andas djupt, när någontign dyker upp som man kanske inte håller med om. Gunhild har stor erfarenhet av hundar (se hennes hemsida) och vet säkert hur man beter sig i skogen. Och hon bor ju LÅNGT ifrån dig, inte sant?

0

En önskan

cicki T Belgien

8 nov 2006 kl. 23:46

per d, vad har du emot hundar? Du som tycker om naturen? Kan förstå om du är rädd, har blivit biten osv. Problemet är inte hunden i sig, det är hundägaren.

0

En önskan

per d

9 nov 2006 kl. 00:01

visst cicki.problemet är hundägaren, som antingen slöpper hunden lös i skogen, uppfostrar den till att bli kamphunk eller låter den sk-ta på trottoaren utan att samla upp. och gunhild som startade den här tråden verkar ju var en person som inte skall ha hund !! se själv vad hon skrev förut i dag !
“Jag har inte börjat leta svamp men däremot skadat vilt och människor med min hund som f.ö. är en golden”

0

En önskan

cicki T Belgien

9 nov 2006 kl. 00:26

njaee, per, tror nog att Gunhild snubblat på tangenterna. Däremot har du inte svarat på min fråga. Har du hund?

0

Rödlistade arter-GPS

Elisabeth Jansson

9 nov 2006 kl. 00:43

Hej!

Ibland önskade jag att jag hade en GPS för att exakt veta var sällsynta svampar är hittade.Jag rapporterar en del fynd!

När jag sedan kommer hem och ska ange på kilometerruta var fyndplatsen är, då är det inte lätt om det inte finns några speciella kännetecken i naturen och angivet på kartan.

Och äldre blir jag, (har aldrig haft problem att hitta hem från skogen) Skogen ändras och vi med den Med dessa avverkningar och alla promenadstigar som man gick förr försvinner, sly kommer upp och sedan ungskog, då kan man bli förvirrad.

0

per d per d per d...

Daniel Persson

9 nov 2006 kl. 00:45

Nu har det ju varit så lugnt och fint på forumet ett bra tag…

Kan du inte försöka inse att hur mycket du än skäller och domderar på allt och alla så kommer andra människor att ha kvar sina egna åsikter. Du har ju visat de senaste veckorna att du har en lugn, kunnig och sympatiskt sida. Vadan detta återfall i bitterhet och ångest? (Lät nästan som ett citat ur en Bergman-film, det där sista, eller hur?)

Och när det gäller Gunhilds citat så antar jag nog också att hon skrivit fel… Men jag kan inte för mitt liv komma på vad hon tänkte skriva istället. Onekligen intressant!

0

Rödlistade arter-GPS

cicki T Belgien

9 nov 2006 kl. 00:49

precis Elisabeth, klart att man får göra som man vill. Som du säger skogen ändrar sig och med en gps så vågar man sig ut mer!

0

per d per d per d...

Nina H, Sthlm norr

9 nov 2006 kl. 00:50

....att hon har letat efter skadat vilt och skadade människor med sin hund kunde man väl läsa in med lite vilja. Hundar vill jobba och få beröm - precis som människor! (Annars blir de också bitska.)

0

En önskan

per d

9 nov 2006 kl. 09:18

nej cicki, jag har inte hund men skulle jag ha en så skulle jag ha en cotton de tulear !
http://www.alltomhundar.com/aoh/bildarkiv/bilder/coton.jpg

0

En önskan

Åsa

9 nov 2006 kl. 10:01

Finns det ingen som kan ana en viss ironi i Gunhilds inlägg?

0

Till Per d

Gunhild

9 nov 2006 kl. 10:23

Jag uttryckte mig illa, det är naturligtvis skadat vilt och människor som gått vilse jag söker efter i skogen. Inte så att min hund skadat vilt och människor.
Ta en titt på den här länken vad tycker du?
http://www.rosenholm.se/produkt_skogen.asp

0

Daniel P

Annette

9 nov 2006 kl. 10:43

Har du suttit och väntat på att få en “frispark” från per d, så att dina fingrar får springa över tangentbordet, letandes efter det som mest visar din storhet och andras svaghet…Det är dåligt med inlägg från din sida, men när Per d är med så hugger du! Löjligt!

0

Daniel P

Daniel Persson

9 nov 2006 kl. 10:53

Anette, trist att du tolkar mitt inlägg som att jag hugger på per d. Det var inte min avsikt.

Jag har bara tyckt att det varit trevligt att han visat en ny sida senaste tiden, med virtuell guidning på Jylland m.m. Stämningen på forumet har blivit mycket bättre på senaste tiden. Trist om det skulle gå åt andra hållet igen. Eller hur, Anette?

0

En önskan

Daniel Persson

9 nov 2006 kl. 11:03

Ja, ibland blir man ordblind. Klockan var förvisso rätt mycket när jag läste Gunhilds inlägg, och med facit i hand så är ju inlägget relativt tydligt. Men när man fastnat i en tankebana så är det svårt att ta sig loss.

Tyckte förstås det var lite konstigt att någon skulle skryta på ett forum om att hennes Golden retriever hade skadat både människor och vilt… :)

0

Gunhild

Cicci H

9 nov 2006 kl. 11:06

Vad tycker du om att vi som är hundintresserade startar en ny tråd där vi kan disskutera det som vi egentligen ville-söka svamp med hund så kan resten som är emot hundar fortsätta gnälla på den här tråden. Jag trodde vitsen med det här forumet var att man skulle på prata om olika saker. Men så fort man försöker så är det någon som hugger. Nu har vi hört eran åsikt om hundar i skogen, kan vi som vill nu få fortsätta berätta för varandra hur man ska göra för att få hunden att söka svamp-det som var huvudfrågan.

0

Gunhild

Helena A

9 nov 2006 kl. 11:15

Alternativt så byter vi mailadresser med varandra och tar det den vägen. Man kan ju maila flera åt gången.

0

Gunhild

Cicci H

9 nov 2006 kl. 11:18

Kan man också göra men det känns skit att behöva göra så bara för att några personer inte kan låta bli att gnälla.
Men min meiladress är cicci.hultqvist@hem.utfors.se

0

Daniel Persson

9 nov 2006 kl. 11:25

Det är ju tydligen ett kontroversiellt ämne det här,  och jag har viss förståelse för att många naturmänniskor känner friden hotas av hundar.

Själv tycker jag att hela problematiken verkar lite överdriven. Inte ens här i Skåne, där det är rätt lite skog att samsas om, har jag någonsin känt mig besvärad av hundar när jag varit på svampjakt.

Men istället för att maila till varandra, som låter rätt bökigt när flera är inblandade, kan ni ju föra en sån här diskussion på något forum där majoriteten är hundälskare istället för svampälskare, t.ex: http://www.alltomhundar.com/artikelarkiv/index.php?id=36

Finns säkert en mängd trådar på olika hundforum om detta, och där lär inte vara så värst många som tar svampens parti.

0

per d

9 nov 2006 kl. 11:28

gunhild startade ju tråden med att fråga om vad vi tyckte om att lära hundar att söka svamp !
skall det då vara förbjudet att svara bara för att man tycker det är dum en ide ? vissa här verkar då vara mer än lovligt inskränkta !

0

Eva

9 nov 2006 kl. 11:43

Jag tar tio djupa andetag och…ignorerar

0

Daniel P

chrille

9 nov 2006 kl. 14:07

Per d har nog nosat på absinten igen!!!
Nog bäst att vi bara inser att karl är galen

0

chrille

per d

9 nov 2006 kl. 14:38

och av vilken anledning blandar du dig då chrille ? inte ett enda sakargument från din sida i denna tråd vad jag kan se !
bara ett enda simpelt personangrepp på mig !

0

Svamphundar

Millan

9 nov 2006 kl. 14:46

Jag trodde att gnället per d hade lagt ned, men så var det tyvärr inte.Jag brukar ha alla mina hundar (de var två när jag räknade dem sist)lösa för svampletning. De stör aldrig en människa för de söker svamp och då menar jag söker svamp, inte människor! Det är ju enda sättet att försörja sig på svampförsäljning. Alla plusjobben är ju borttagna så man måste ju hitta vägar.

0

chrille

chrille

9 nov 2006 kl. 14:49

So what?
-Du angriper ju allt och alla så vad gnäller du om- Har du någon sorts carte blanche på att angripa folk men ingen får angripa dig eller?

0

Svamphundar

Millan

9 nov 2006 kl. 15:03

Vill tillägga att mina hundar är viltspårchampinjoner (haha) och hjälper till att spåra både trafikskadade och skadeskjutna djur!

0

chrille

cicki T Belgien

9 nov 2006 kl. 15:03

Hörrni, det hörs ända hit till Belgien ju ;))

0

Regler efterlyses!

anders

9 nov 2006 kl. 15:45

Jag är som Gunhild ny på detta forum.
Inte trodde jag det var så reglerat hur man skall göra eller inte göra. Jag trodde i min enfald att gå ut i skogen och plocka svamp och ta med hunden var ren avkoppling.
Har nu förstått av vissa inlägg att det är inte riktigt fair med vissa tillbehör (såsom hund, gps etc). Men någonstans på nätet måste det ju finnas en regelbok som jag gärna vill ta del av!
(samtidigt måste jag säga att jag rodnande kinder av skam att jag gör det så enkelt för mig.
Jag klär mig i ett par väldigt slitna snickarbyxor, har en sliten fleecejacka utan några som helst sponsormärken på, tar bilen till skogen med hunden i (utan hundbur), släpper ut honom utan koppel och går och plockar svamp när andan faller på. Samtidigt är jag oerhört tacksam att jag inte har med mig GPS:en. Hur hade det sett ut?? Inte för att det är så många som ser det, får vara glad för att de jag möter, inkl markägarna, hälsar så glatt på mig och hunden. Men man vet ju aldrig. Bäst att vara försiktig så man inte trampar någon känslig individ på tårna.)

Och jag är glad att jag inte ens tänkt tanken att lära hunden sniffa upp svampar, för hemska tanke, det kanske hade varit spännande, utvecklande, gett både mig och hunden en kick och det kanske hade varit helt….........underbart!

0

Svamphästar

Bo E

9 nov 2006 kl. 15:59

Jag brukar oxå plocka svamp i marker där det idkas ridsport!
Men aldrig har jag hört talas om att dessa ryttare letar svamp!
Tvärtom så brukar det finnas svamp på eller invid ridstigarna och det jag tyvärr sett är söndertrampade svampar.
Tror inte alls att man har så bra “svampperspektiv” uppifrån hästryggen.
Däremot så känns det alltid bra att följa en ridstig i okänd skog. Den leder ju förmodligen någonstans och inte bara rinner ut i intet som ofta de stigar gör som rådjur och grävling trampar upp.

Nej, min erfarenhet av hästar i skogen är mycket positiv!

Har även mött ryttare och de är ofta artiga och trevliga.

Nu är säkerligen även majoriteten av hundägare trevliga, men där har jag tyvärr stött på rötägg, därav min något ljumma inställning till hund i skog och mark!

0

chrille

per d

9 nov 2006 kl. 16:00

så ja chrille, nu kan du gott lugna ner dig en aning ! jag angriper sannerligen inte allt och alla ! jar haft vissa synpunkter kring hundar i skogen och förklarat vad jag tycker om gps ! samt sagt att jag tyckte att en hund som någon sände mig en bild på såg förfärlig ut !
du själv rusar rakt fram och skriker att jag är på absint och är galen !
dags för dig chrille att be om ursäkt nu !!!
någon självkritik har du väl i alla fall chrille

0

Cicci H

9 nov 2006 kl. 16:07

Varför kräver du att folk ska be dig om ursäkt, vad jag kan se så har du aldrig bett någon person här på forumet om ursäkt trots hemska påhopp. Ska man inte leva som man lär.

0

En önskan

kobran

9 nov 2006 kl. 16:12

Ni ser ju så snälla och trevliga ut bägge två, så det förvånar mig att ni skadar människor och vilt!

0

per d

9 nov 2006 kl. 16:14

cicchi ! vad då hemska angrepp ? hur söt och rar tycker du att en sådan som chrille är ???

0

Svamphästar

Helena A

Jag red mycket förr och har gjort det några gånger på senare år.
Faktum är att man ser svamp förbaskat bra från hästryggen.
Men ska man plocka och rida samtidigt så blir det väldigt många av och påsittningar.
För många år sen kände jag en häst som med förtjusning åt svamp och då gärna kantareller.

0

En önskan

kobran

Ok…läste inte alla svar.

Nu begriper jag sammanhanget.

Duktig vovve alltså!

0

Svamphästar

Bo E

9 nov 2006 kl. 16:23

Tja, varför inte.
Nu växer det inga mängder svamp direkt på stigarna, men de är bra att förflytta sig på mellan olika skogsområden.

Själv ser jag inte så bra, utan är glad att jag ser svamp på marken från min naturliga höjdnivå!
Skulle nog inte se mycket uppifrån en stor häst.

Mest handlar det nog om att det kanske inte är svampplockning som är det primära för ridsportarna.
Men som “vägröjare” i exempelvis slyskog på kalhyggen är de helt oöverträffade tycker jag!

0

kobran

Gunhild

9 nov 2006 kl. 16:31

0

kobran

kobran

9 nov 2006 kl. 16:41

Ja, det var det jag gjorde och då förstod jag att det var en duktig vovve som inte skadat nån, utan tvärtom gjort nytta!

0

Svamphästar

Susanne E

9 nov 2006 kl. 16:46

Mitt inlägg om svamphästar var bara en upplysnig, i en f.ö. ganska spretig debatt om svamphundar, ingenting annat.

Det var på inget sätt menat som någonting negativt om ryttare eller hundägare, Bo E. Det verkar som den något irriterande tonen i tråden smittar? Om du läser mitt inlägg lite noggrannare så ser du att jag gärna skulle ha både en häst och en hund när jag letar svamp. För här tycks det gå alldeles ypperligt att anväda små hästar till det. Som Helena också sa så ser man mycket bra från hästryggen. Det är inte vanligt att leta till häst, men det finns ryttare som gör det, och det är helt ok för min del!

Jag ville bara upplysa om att det finns ytterligare sätt att leta svamp på.

...önskar mig en GPS också!...

0

Hallåå Daniel

Annette L, Sthlm norr

9 nov 2006 kl. 17:48

Japp, jag tyckte verkligen att dit inlägg var onyanserat, men jag är helhispig idag med man & barn uppe i luften, på väg hem från andra sidan världen:=) Jag tycker att det vore enormt tråkigt för forumet om jargongen blev elak igen! Så förlåt om jag bet av för hårt, och sen håller jag tummarna för ett trevligt forum!!

0

Hallåå Annette L i luften?

Susanne E

9 nov 2006 kl. 18:15

Menade du att du är på flyget och sitter och surfar på svampforumet??

0

Susanne E

Kristina i Lund

9 nov 2006 kl. 19:48

Nej, hon skrev att hennes man och barn var på väg hem med flyg!

0

Susanne E

Annette L, Sthlm norr

9 nov 2006 kl. 21:35

Ja, de är på väg hem från afrika och krokodilsafari…flyg är det värsta jag vet…så just nu är det jobbigt å då blir jag ofördelaktigt snarstucken :=)Lillan har 41, 2 i feber och alvedon funkar inte…så just nu vill jag att det blir morgon snabbt :=)

0

Susanne E

Susanne E

9 nov 2006 kl. 21:59

Å, då förstår jag! Jag trodde du var så nitisk svampforumare (nytt ord) så du var uppkopplad på flyget tom.
Förstå om du är orlolig för lillan din.  Men kabinpersonal brukar ha bra utbildning för att klara det mesta. Det står inte på förrän du har dem hemma och du får höra allt om äventyren.

0

Hallåå Daniel

Daniel Persson

9 nov 2006 kl. 23:55

Min fru är pälsdjursallergiker, så vi har varken hund eller katt. Fast jag har hittat en rätt bra följeslagare ändå, tösen Maja.

0

Jag förstår inte riktigt

Preppie

10 nov 2006 kl. 00:05

Att det kunde bli en sådan hetsig debatt om denna fråga fattar jag inte. Att säga att man inte tycker något och varför räcker väl? Jag vet inte om det beror på att jag själv är hundägare men ser det t ex inte som något problem att ha med hund i skog och kanske även lära den leta upp svamp. Och så extremt tätbefolkat är inte skogen och har man pli på sin hund och som dessutom inte skäller hej vilt så stör den inte djurlivet heller. Hundägare med vett i skallen förstår detta mycket väl, likväl som att man har pli på sin hund inne i stan. Dessutom är det är en oehörd avkoppling att komma ut i skogen och dessutom bra för hunden att komma ut i natur och inte bara gå omkring och trampa på asfalt. Sedan förstår jag inte denna irritation på de som använder GPS. Har man inte världens bästa lokalsinne (som jag t ex, har dock inte själv GPS) så är det än väldig trygghet. Det är kul att finna nya marker och finna svamp men man vill väl gärna komma hem också? Och tillsist, vadå fusk med svamphund och/eller GPS? Svampplockning är väl för f** ingen tävling mot varandra, snarare en hobby, passion eller avkoppling både för experten och amatören.

0

Jag förstår inte riktigt

Brittis

10 nov 2006 kl. 07:21

Tack för de orden! Trevlig helg på dig!

0

Champinjonhund

Bengt Sandh

10 nov 2006 kl. 15:06

Min lille dvärgschnauzer är en riktig svamphund han är nämligen rikschampinjon.

0

Champinjonhund

Gula

10 nov 2006 kl. 15:10

En riktig Kungschampinjon!!! 8)

0

Från 1-100

Gunhild

10 nov 2006 kl. 15:14

Är det inte dags att stoppa den här tråden nu? Vi sk väl inte slå något rekord.

0

Från 1-100

Charina Halland

10 nov 2006 kl. 20:23

Jag vistas dagligen på en annan site där forumtrådar kan, när trådstartaren tycker det är tilllämlpigt, låsas eller t o m raderas!!
Mycket bra.

0

Från 1-100

Gula

10 nov 2006 kl. 21:28

Men det är ju jättetråkigt om en tråd som innehåller t.ex. information raderas!? Och sen kan man inte gå tillbaka och läsa “vad som egentligen” skrevs. Inge bra tycker jag.

0

Från 1-100

Kristina i Lund

11 nov 2006 kl. 08:42

Instämmer med dig, Gula. Jag tycker det är jättekul att läsa allt!

0

Från 1-100

Charina, obstinat just idag

11 nov 2006 kl. 09:58

Man kan även radera DELAR av en diskussion(separata inlägg)Bra tycker JAG. *åsikt*

0

Gunilla L

11 nov 2006 kl. 10:31

Mitt namn är Gunilla och jag är synskadad. Ålskar att vara ute i skogen och älskar att förgylla min mat med färska kantareller. Hade jag inte haft min hund hade jag inte fått möjlighet att vare sig gå i skogen eller plocka svamp som han hittar. Eller tycker du att jag inte skall ha rätt i detta Bo E? Det finns lagar på när hundar får och inte får vara lösa i skogen.

0

Från 1-100 charina

per d

11 nov 2006 kl. 10:42

charina, och vilkla inlägg skall så plockas bort ? de som du inte tycker om, eller de som jag inte tycker om eller inlägg som någon annan inte tycker om.
så länge man inte bruter mot pul, eller använder ett alltför grovt språk så tycker jag nog att man på en offentlig chatsida får tåla lite mer än medhårs klappningar hela tiden.
publicerar någon tex en bild på sin hund med rubriken till per d så har jag väl all rätt i världen att tala om vad jag tycker om hunden i fråga utan det blir hela havet stormar för det, eller ?
charina, nu skall jag vara lite fräck mot dig… tänk om det är så att din gubbe trivs bästa i lagårn på julafton och nyårsafton…. ?? ....ss

0

Michael Hedman

11 nov 2006 kl. 10:45

Läs denna artikel Gunhild,
http://www.vhbk.se/html/kantarellkurs.html
Därefter kontaktar du klubben som anordnade kursen och ber dom kontakta mig så kan vi ordna en kurs för dig och din hund på specifika svampar.
Hunden är unik med sitt luktsinne. Var med och utveckla detta istället för att se det som “fusk” som vissa här anser att det är. Även en häst kan man lära att hitta svamp då den har minst lika bra luktsinne

0

per d

11 nov 2006 kl. 11:14

he he, noterar att det nu också finns vilda kantareller ! kan någon berätta hur de smakar i förhållande till tama kantareller ? lite mer vilt, eller ?

0

Gunilla.L

Morgan

11 nov 2006 kl. 11:21

Hej Gunilla och andra synskadade, inte för att det har med svampplockning att göra men det finns massor av hjälpmedel som underlättar vardagen. Gå till: http://www.butiken.irishadar.se

Mvh

0

Svamphund

hanzzon

11 nov 2006 kl. 12:00

f_n vilken dryg tråd!
medelåldern på svampguiden verkar ha fallit rejält om man kollar inläggen nu för tiden.
orkar inte läsa igenom allt.
kan bara hålla med om att detta med svamphundar är väldigt intressant.
i vår börjar vi träningen i skogen med våran nu ettåriga goldenflicka.

en rejäl klapp på axeln till micke som orkar med era tjaffs.
(ta åt er ni som vet med er..)

det var bättre förr på sg.
mvh

0

Svamphund hanzzon

per d

11 nov 2006 kl. 12:06

hanzzon, vad tvingar dig att läsa den här tråden ? och om jag minns rätt så var den här siten ganska död för några år sedan när vi kommit en bit in i november ! men det kanske är så du vill ha det hanzzon ?

0

Svamphundar Michael

Gunhild

11 nov 2006 kl. 12:57

är du från Härjedalen eller? Nog vore det kul med en svamphundkurs nästa höst men jag bor långt från Härjedalen och är inte säker på att jag vill lära hunden söka svamp i så fall skulle jag nog redan ha börjat.

0

Svamphundar Michael

Michael Hedman

11 nov 2006 kl. 15:24

jag bor i mellansverige. En av de hundar vi hade på kursen i härjedalen var 8 år så åldern på hunden är inte avgörande. Det är mer viljan hos hunden och matte :-)

0

Svampnörden

12 nov 2006 kl. 01:16

Klart du ska gå en kurs i svampsök med din hund Gunhild. Eftersom man pysslar med något som man själv gillar så varför inte låta sin livskamrat vara med, oftast så gillar ju hunden att arbeta och vara till lags så varför inte.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone