0 264 visningar

11 svar

Djupfryst

Lena M

8 nov 2006 kl. 16:24

Vad det händer mycket på en dag på forumet. På väg hem ifrån stan stannade jag till för att ta ett par plattickor ( Inspererad av Klas J bild ) och såg många djupfrysta svampar. Det enda jag med säkerhet kan säga är , blåmusseron nr 1, de andra vill jag gärna veta vad de heter,
Visseligen kan jag söka i böckerna , men de men oj vad detta är bekvämt. tack för det !

0

Lena M

8 nov 2006 kl. 16:25

Klarar inte av stadslivet, hjärnan blir uttömd, men jag ser att bilderna saknas,

0

Franco Matli

8 nov 2006 kl. 17:31

1.Blå musseron, ätlig
2.Skägmusseron, oätlig
3.Rökslöjskivling, ätlig

0

Lena M

8 nov 2006 kl. 17:41

Tack för det Franco, bara ätliga svampar, men inte i detta tillståndet väl ?
Isåfall mäste jag ta mig tilbaka i morgon,

0

Franco m fl proffs..

Gunhild

8 nov 2006 kl. 17:44

När ni identifierar en svamp, lägg gärna till en liten förklaring ex. varför musseronen kallas skäggmusseron. Det kan vi lära oss mycket av.

0

Lena!

Kristina i Lund

8 nov 2006 kl. 18:54

Du läste nog lite slarvigt! Franco svarade inte “ätlig” på samtliga svampar!

0

Göran H

8 nov 2006 kl. 18:56

Undrar vem som läser slarvigt?

0

Lena M

8 nov 2006 kl. 19:10

Men det måste ju vara jag , Lena

0

Göran H

8 nov 2006 kl. 19:17

Men vad är det fråga om? Att färgen på svampar kan variera beroende på inställning av dataskärmar har vi konstaterat, men texten kan väl inte variera per skärm eller…..? Franco skriver ätlig, oätlig, ätlig, i alla fall är det vad jag får upp på min skärm.

0

Kristina

8 nov 2006 kl. 19:20

Ja, just det! Sedan svarade Lena: “Tack för det Franco, bara ätliga svampar”... Är du med nu Göran?

0

Kristina

Göran H

8 nov 2006 kl. 22:03

jag tror det. Känns som en betoningsfråga om man lusläser.

0

Kristina

Kristina

8 nov 2006 kl. 22:32

“o” som förstabokstav betyder ofta (såklart inte alltid) en negation såsom; oaptitlig, oskön, osäker! ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone