0 274 visningar

10 svar

varken svamp eller hund...

Gula

8 nov 2006 kl. 17:17

...Men kom just på ett suveränt sätt att “riva” ingefära : med vitlökspressen!! Ofta ska det vara riven ingefära i recept och jag har alltid tyckt det är krångligt och jobbigt…nu vet jag :D

0

cicki T Belgien

8 nov 2006 kl. 17:50

tack för tipset! Har ett annat litet tips, små bitar av syrligt äpple är kalasgott i svampstuvning!

0

äppelbitar

Birgitta D

9 nov 2006 kl. 17:19

är också gott i syltade trattkantareller.

0

å syltad svamp..

Susanne E

9 nov 2006 kl. 18:33

...Och syltad svamp kan man också göra med kanelsmak.

0

Evus

9 nov 2006 kl. 18:49

Tack för det tipset!
Jag undrar om det funkar med pepparrot också. Ska testa.

Då får jag användning för vitlökspressen igen.
Jag har slutat att pressa vitlök för länge sedan, jag river nu för tiden.

0

någonting med kanel?

Susanne E

9 nov 2006 kl. 19:58

Får se om någon hakar på med ett tips om kanel, så kan det bli en “tips-kedja”, där det ena ger det andra?

(Syltad svamp med kanel finns under receptfliken)

0

Evus

Gula

9 nov 2006 kl. 22:43

River du vitlöken med “kontokort”?

0

Gula

Evus

10 nov 2006 kl. 00:00

Jag kan inte svara på din fråga. Jag förstår inte vad du menar med riva vitlöken med “kontokort”.

“Tröger-Evus”

0

Evus

Gula

10 nov 2006 kl. 00:04

Det var någon fiffikus som kom på att det gick bra att riva vitlök på ett kontokort så han designade ett rivjärn(???) som ser ut som ett kontokort. Finns i många olika färger… :)

0

Evus

Evus

10 nov 2006 kl. 00:23

Aha. Det visste jag inte. :-)

Mitt rivjärn, som jag endast river vitlök på, är ett minirivjärn på 5*3 cm ca. och är en “vinst” som jag fick på en tävling på ett Tupperwareparty (Plastköksprylar)för “hundra år” sedan.

Det är alltså ett Tupperwarerivjärn i miniformat. Kanoon bra.

0

små rivjärn

Susanne E

10 nov 2006 kl. 07:15

Jag har små rivjärn som är mycket behändigare än det stora fyrkantiga när man ska riva bara lite grann. Bra till just vitlök, muskotnöt, ingefära m.m.

Inköpta i en leksaksaffär i 3-pack.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone