Om ni alla håller tummarna (en liten stund bara - snälla) så kanske jag kan hitta trattkantareller imorgon eller på fredag, när jag ställer kosan mot Söderåsen i Skåne. Är uppvuxen med jättebra trattkantarellställen i Småland, men det vill sig inte här i Skåne.
Sov gott!
Hej
Jag bor just vid söderåsen, och måste erkänna att just där har jag inte hittat så mycket trattisar, vissst hittar jag små stråk av dem, men inte dessa mängder det skrivs om på forumet.
Men i skogarna norrom klippan finns det massor.
Sen är där ju inte lika vackert som på söderåsen.
Mitt tips till dig, är att du går vid Klöva Hallar ravinen, där finns trattisaroch, svart trumpet uppe på ravinbranterna.
Bra skor och kondis gäller
Hej Igen
Hoppas att du hittade Klöva Hallar på eniro eller Hitta.
När du kommer vdit är du på Skåneleden, så den kan du följa.
Jag brukar gå nere i ravinen, för att sen ta mig klättrande upp.
Jag har just varit ute på mina andra ställen norr om Klippan, och hittade massor med Trattisar .Hittar du inget i Klöva, så får du maila mig, så ska jag försöka att guida dig ut i “min! skog, där finns nog ¨så att det räcker och blir över.
Jaa, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta… Det är ju en bit att köra mellan Lund och Klippan (dryg timme enkel väg). Det var en jättehärlig skogspromenad men ingen utdelning.
Vid ett tillfälle stannade jag och pustade på den branta sluttningen, kastade en blick ner i en jättefin tuva med mossa - och fick syn på en pytteliten taggsvamp. Den var så söt, 2 cm. hög och hatten 1 cm i diameter. Strax intill såg jag dem! 2 st.(!) trattkantareller, som någon redan börjat kalasa på. Hur mycket jag än krafsade i mossan och boklöven, så fanns det bara dessa två! Jag tog med taggsvampen hem och ska nu börja leta recept… ;-)
har själv bott i skåne i många år men lärde mig aldrig att hitta någon svamp där…. kanske för många som plockar som precis utanför köpenhamn där jag också bott.i de få skogar där var det trängsel som utanför systembolaget i sverige där man kunde parkera bilen !
tacka vet jag jylland, här verkar de flesta tro att svamp är något giftigt !!
Ja där är många om svampen her i Skåne, min syster bor i Esbjerg Jylland så jag är ofta där. och jag har sett många Tyska svampletare.finns dom inte längreup i Jylland Det längsta jag har varit uppe är Hvide Sande.
I dag stannade jag hemma och fixade Mortens midag And
Grethe
jo grethe, man ser en del tyskar som blivit kvar sedan kriget irrandes runt i skogarna i norra jylland…... nej skämt åsidor ! en eller annan har jag väl sett men inte så många så att man kalla dem för svampsnyltingar !
finns det överhuvudtaget skog och svamp vid esbjerg ! trodde bara dör fanns fisk och ett hockeylag som banker aab hver gang !!!
joviist grethe, rold skov är helt ok syns jeg, men finder kun trattkantarell och karl johan där, nästan inga kantareller. men der findes dem som kender de rätta stellena för kantarell der. skoverna på själland syns jeg är alt for overbefolkede…..av smampsnyltingar….....
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.