0 1930 visningar

37 svar

Trattkantareller i Skåne

Kristina i Lund

8 nov 2006 kl. 22:43

Om ni alla håller tummarna (en liten stund bara - snälla) så kanske jag kan hitta trattkantareller imorgon eller på fredag, när jag ställer kosan mot Söderåsen i Skåne. Är uppvuxen med jättebra trattkantarellställen i Småland, men det vill sig inte här i Skåne.
Sov gott!

0

Nina H, Sthlm norr

9 nov 2006 kl. 01:30

Känner du igen dig?

0

Kristina i Lund

9 nov 2006 kl. 08:27

Näe???

0

kristina

Brittis

9 nov 2006 kl. 08:59

Håller tummarna! Jo där finns det!

0

Brittis

Kristina

9 nov 2006 kl. 09:08

Tack!

0

Bilden...

Nina H, Sthlm norr

9 nov 2006 kl. 09:18

....är i alla fall från Skäralid en regnig dag i juli. Kändes mer som om man var bland de dimhöljda bergen i Afrika.

0

Bilden...

Kristina i Lund

9 nov 2006 kl. 09:40

Ja, där är väldigt vackert och “spännande” natur!

0

trattisar i skåne

loppelisa

9 nov 2006 kl. 11:12

Hej
Jag bor just vid söderåsen, och måste erkänna att just där har jag inte hittat så mycket trattisar, vissst hittar jag små stråk av dem, men inte dessa mängder det skrivs om på forumet.
Men i skogarna norrom klippan finns det massor.
Sen är där ju inte lika vackert som på söderåsen.
Mitt tips till dig, är att du går vid Klöva Hallar ravinen, där finns trattisaroch, svart trumpet uppe på ravinbranterna.
Bra skor och kondis gäller

0

Loppelisa

Kristina i Lund

9 nov 2006 kl. 11:15

Tack för tipset! Det blir ingen tur idag - vädret är lite blött… De har lovat bättre imorgon - då provar jag nog Klöva Hallar!

0

glömde säga

loppelisa

9 nov 2006 kl. 11:28

Ta gärna hund med dig, om du har någon, för i Klöva Ravinen kan de ränna hur mycket som helst utan att störa någon, om man nu får säga det högt på dette forum.

0

glömde säga

Kristina

9 nov 2006 kl. 11:46

Har tyvärr ingen…

Kan du ge lite vägbeskrivning? Jag har letat lite på Eniro, men blir inte riktigt klok på var ravinen är.

0

Kristina

Tony S

9 nov 2006 kl. 13:19

Klöva Hallar ligger på Söderåsen strax SV om Klippan och Krika.
Sök på eniro - kartor, med sammanskrivet Klövahallar, så hittar du.
Det är ett mycket trevligt område.

0

hitta.se är bättre

Nina H, Sthlm norr

9 nov 2006 kl. 13:52

...tycker jag i alla fall. Man kan få riktigt stora kartor och deras satellitbilder är bättre.

0

hitta.se är bättre

Kristina i Lund

9 nov 2006 kl. 14:06

Tack för hjälpen. Ja, jag gillade hitta.se bättre - enklare att använda.

0

loppelisa

9 nov 2006 kl. 14:11

Hej Igen
Hoppas att du hittade Klöva Hallar på eniro eller Hitta.
När du kommer vdit är du på Skåneleden, så den kan du följa.
Jag brukar gå nere i ravinen, för att sen ta mig klättrande upp.
Jag har just varit ute på mina andra ställen norr om Klippan, och hittade massor med Trattisar .Hittar du inget i Klöva, så får du maila mig, så ska jag försöka att guida dig ut i “min! skog, där finns nog ¨så att det räcker och blir över.

0

Grethe F

9 nov 2006 kl. 21:32

Norr om Klippan menar du på andra sidan E4ran??????????????? Grethe

0

loppelisa

10 nov 2006 kl. 07:30

inte fullt så långt iväg, men gamla vägen mellan Klippan och Örkeljunga, förbi Vedby och Tolleröd och in i Granskogarna till höger.
Vill du veta exakt får du maila mig
tommynilsson1@bredband.net

0

Kristina i Lund

10 nov 2006 kl. 14:30

Jaa, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta… Det är ju en bit att köra mellan Lund och Klippan (dryg timme enkel väg). Det var en jättehärlig skogspromenad men ingen utdelning.
Vid ett tillfälle stannade jag och pustade på den branta sluttningen, kastade en blick ner i en jättefin tuva med mossa - och fick syn på en pytteliten taggsvamp. Den var så söt, 2 cm. hög och hatten 1 cm i diameter. Strax intill såg jag dem! 2 st.(!) trattkantareller, som någon redan börjat kalasa på. Hur mycket jag än krafsade i mossan och boklöven, så fanns det bara dessa två! Jag tog med taggsvampen hem och ska nu börja leta recept… ;-)

0

Hej Kristina

Mikael Jönsson

10 nov 2006 kl. 16:32

Hej !

Varför inte prova Idala / Veberöd ?
Vissa år mycket gott om Trattkantareller.
Eller Vombsjön på Harlösasidan, samma sak där.
Jag får inte plocka (hem) mer nu, eftersom frysen är proppfull.

0

Hej Mikael

Kristina

10 nov 2006 kl. 16:40

Tack för tipsen, jag kanske prövar på måndag - känns lite hopplöst just nu men kanske jag blir lite sugen på svampletning igen.

Hittar inget recept för en så liten taggsvamp (2x1 cm), som blev mitt “byte” idag… Får fortsätta leta!

0

loppelisa

10 nov 2006 kl. 18:37

Det var ju sorgligt att du inte hittade något, inte svart trumpet heller?
Men håll med om att där är grannt…......................

0

Kristina

Grethe F

10 nov 2006 kl. 19:18

Hvad med Hör eller Hörby är det närmare Lund jag har läst her att dom hittar mycket svamp där vet inte om Tratkantarellerna finns där Grethe

0

Kristina i Lund

10 nov 2006 kl. 21:03

Ja, fast nu skrattar jag bara åt det! Kunde ju lika gärna köpt ett kilo hos grönsakshandlar´n för 150:-. De ska visst vara plockade i Värmland - bättre än Litauiska kantareller iallafall!

0

Grethe F

10 nov 2006 kl. 21:09

Men det är roligt att hitta dom själv tyckar jag lycka till med nästa tur .

0

Grethe

Kristina

10 nov 2006 kl. 21:19

Tack!

0

Grethe

per d

11 nov 2006 kl. 00:56

har själv bott i skåne i många år men lärde mig aldrig att hitta någon svamp där…. kanske för många som plockar som precis utanför köpenhamn där jag också bott.i de få skogar där var det trängsel som utanför systembolaget i sverige där man kunde parkera bilen !
tacka vet jag jylland, här verkar de flesta tro att svamp är något giftigt !!

0

Per.d

Grethe F

11 nov 2006 kl. 15:49

Ja där är många om svampen her i Skåne, min syster bor i Esbjerg Jylland så jag är ofta där. och jag har sett många Tyska svampletare.finns dom inte längreup i Jylland Det längsta jag har varit uppe är Hvide Sande.

I dag stannade jag hemma och fixade Mortens midag And

Grethe

0

Grethe F

14 nov 2006 kl. 22:04

Kristine har du hittat några svampar???????????????? Grethe

0

Per.d

per d

14 nov 2006 kl. 23:02

jo grethe, man ser en del tyskar som blivit kvar sedan kriget irrandes runt i skogarna i norra jylland…... nej skämt åsidor ! en eller annan har jag väl sett men inte så många så att man kalla dem för svampsnyltingar !
finns det överhuvudtaget skog och svamp vid esbjerg ! trodde bara dör fanns fisk och ett hockeylag som banker aab hver gang !!!

0

Grethe

Kristina i Lund

15 nov 2006 kl. 08:53

Nej, men imorgon ser det ut att bli uppehåll(hoppas), så då ska en granne och jag ut. Ska pröva Veberöd igen.

0

m

15 nov 2006 kl. 09:12

Utan att gå ens 50 m från bilen plockade vi 2 liter trattkantareller igår, på Åstorpsdelen av Söderåsen. De var rätt blöta, men helt ok. Flera ställen var avbetade (Rådjur? Såg spillning).

0

Grethe

Grethe F

15 nov 2006 kl. 17:24

Hoppas du har tur ajg var ute i Grethedag och hittade lite

0

Per.d

Grethe F

15 nov 2006 kl. 17:26

Dom har sommerstugor

Jag var med ute i 7 kors skogen med dom nogra gångar om du har hört om den skog var i tv för några år sedan DE DANSKE SKOVE jo vist finns der skogar Grethe

0

grethe

per d

15 nov 2006 kl. 17:48

grethe ! nej har aldrig hørt om den skoven, hvor stor ær den ? i det fjernsynsprogram, om danske skover, fikk man talt om tingskoven ved brovst o fjerritslev, eller ær den altfor lille ?

0

Per D

Grethe F

15 nov 2006 kl. 19:14

Det kommer jag inte ihåg men den skov vi var i den er stor där finns da några fina stora skogar i Danmrk forutom granplantagerna, jag har selv gåt en del i skogarna utanför Helsingör en anden syster bor der Grethe

0

Per D

per d

15 nov 2006 kl. 19:21

joviist grethe, rold skov är helt ok syns jeg, men finder kun trattkantarell och karl johan där, nästan inga kantareller. men der findes dem som kender de rätta stellena för kantarell der. skoverna på själland syns jeg är alt for overbefolkede…..av smampsnyltingar….....

0

Per D

Grethe F

15 nov 2006 kl. 19:45

Ja vi oplevde det också men det var trevligt att ta färgen over cyckla till skoven och hem til min sys. med hvad vi havde fundet det är några år sedan grethe

0

Strålande solsken...

Kristina i Lund

16 nov 2006 kl. 16:15

+10 och klarblå himmel - men var f.n är trattkantarellerna? Jag och min granne travade runt och letade på en massa “typiska” ställen men inte ett spår! Snyft :(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone