0 317 visningar

12 svar

Tre nya

Irene A

9 nov 2006 kl. 11:45

Ett litet test igen - inga matsvampar den här gången heller. Facit kommer inte förrän imorgon, för jag kommer hem sent på kvällarna den här veckan.

Den första är mycket vanlig och borde vara välkänd.

Den andra är en ovanlig variant av en ganska vanlig art.

Den tredje är liten, det största exemplaret på bilden är ca 2 cm brett. De växer på mossan (sandig, kalkrik mark).

0

Franco Matli

9 nov 2006 kl. 14:18

Jag börjar nerifrån Mosskantarell=Arrhenia spathulata

0

Cicci H

9 nov 2006 kl. 15:23

På 1 gissar jag på skogsriskan

Tvåan känns som någon trådskivling men kan inte hitta någon som ens påminner om det så det är nog en dålig gissning

På trean gissar jag på mosskantarell.

0

Cicci H

9 nov 2006 kl. 15:24

Såg att Franco hade svarat mosskantarell så då kanske min gisning inte var så dum.

0

Cicci H

9 nov 2006 kl. 15:33

Tänker på vaxing också när jag ser på tvåan. Åh vad jobbigt att behöva vänta på facit :)

0

Uno M

9 nov 2006 kl. 15:36

Gör väl ett försök i alla fall.
Alpluggskivling
Toppvaxskivling
Mosskantarell

0

Bo E

9 nov 2006 kl. 17:22

Jag tror att 1. någon riska?
2.spetstoppig vaxskivling (oätlig förväxlingssvamp till den scharlakansröda)
3. vit vaxskivling (fast det var fel, jag råkade se Franco´s svar….kul att lära nåt nytt)

0

Hans v E

9 nov 2006 kl. 21:20

1 Pluggskivling som fått fräknar?
2 Toppvaxing
3 En mosskantarell är det men inte spathulata utan retiruga.

0

Rätt svar

Irene A

10 nov 2006 kl. 09:35

Nr 1 är en alldeles vanlig pluggskivling, Paxillus involutus. Jag tog bilden för att jag tyckte de såg kul ut med fräknarna, och upptäckte sen att det var första och enda bilden jag hade av den arten..

Nr 2 är en toppvaxing, Hygrocybe conica (var. conica). Den här gråskiviga varianten som är ganska robust (hatt ca 5 cm), går bl.a. också under namnet Hygrocybe cinereifolia.

Nr 3 är mosskantarell, Arrhenia spathulata.
A. retiruga liknar den i färg och struktur på hattyta och hymenium, men är mycket mindre och förmodligen en ganska förbisedd art. Växtsättet hos den är annorlunda - inte med fötter från basen av mossorna, utan sittande en bit upp på gröna mossgrenar och grässtrån, först skållika, sedan mera musslingformade.

0

Irene

Susanne E

10 nov 2006 kl. 09:54

Den här gången vågade jag mig inte på några gissningar (fast jag försökte länge igår). De vita rosenbladen-mosskantarellerna- var mycket vackra! Du skrev att den var förbisedd, men är den även ovanlig?

Tack för svaren!

0

Irene

Hans v E

10 nov 2006 kl. 10:07

Säger du det. Jag gick annars på att de var så vita. Det verkar som att bara retiruga är så vit. Spahularia och lobata är mycket gråare (och tjockare). Den enda mosskantarell jag hittat är Leptoglossum tremulum (som den hette då), numera Arrhenia acerosa var latispora. Känner du till den?
Sen har vi Rimbachia bryophila förstås.

0

Susanne E

Irene A

10 nov 2006 kl. 10:51

Mosskantarellen är inte sällsynt, men den behöver mossan som den växer på: takskruvmossa, Tortula ruralis, och den finns mest på kalkrik mark.

0

Till Hans

Irene A

10 nov 2006 kl. 12:31

Rimbachia? ..var jag tvungen att slå upp och kolla bilder på.
Jag har ju sett liknande små vita saker (fast det är länge sen), men inte lyckats få dem att stämma med något av släktena jag kände till. Tack för tipset!

När det gäller Arrhenia acerosa, har jag inte kunnat urskilja någon varietet (hade inget mikroskop när bilden togs, och kunde inte spara kollekten heller).
http://swefungi.se/PAGES_AC/Arrhenia_acerosa.html
Jag har bara sett arten ett fåtal gånger.

I NM anges bara ett spormått på latispora (som ryms inom variationsbredden hos acerosa), så jag försökte hitta någon mer komplett beskrivning. Den här artikeln ur Mycologia hittade jag istället:
http://www.mycologia.org/cgi/content/full/95/4/700

Jag har inte hunnit läsa artikeln ordentligt, men där har latispora blivit synonym med acerosa..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone