Ett litet test igen - inga matsvampar den här gången heller. Facit kommer inte förrän imorgon, för jag kommer hem sent på kvällarna den här veckan.
Den första är mycket vanlig och borde vara välkänd.
Den andra är en ovanlig variant av en ganska vanlig art.
Den tredje är liten, det största exemplaret på bilden är ca 2 cm brett. De växer på mossan (sandig, kalkrik mark).
Nr 1 är en alldeles vanlig pluggskivling, Paxillus involutus. Jag tog bilden för att jag tyckte de såg kul ut med fräknarna, och upptäckte sen att det var första och enda bilden jag hade av den arten..
Nr 2 är en toppvaxing, Hygrocybe conica (var. conica). Den här gråskiviga varianten som är ganska robust (hatt ca 5 cm), går bl.a. också under namnet Hygrocybe cinereifolia.
Nr 3 är mosskantarell, Arrhenia spathulata.
A. retiruga liknar den i färg och struktur på hattyta och hymenium, men är mycket mindre och förmodligen en ganska förbisedd art. Växtsättet hos den är annorlunda - inte med fötter från basen av mossorna, utan sittande en bit upp på gröna mossgrenar och grässtrån, först skållika, sedan mera musslingformade.
Säger du det. Jag gick annars på att de var så vita. Det verkar som att bara retiruga är så vit. Spahularia och lobata är mycket gråare (och tjockare). Den enda mosskantarell jag hittat är Leptoglossum tremulum (som den hette då), numera Arrhenia acerosa var latispora. Känner du till den?
Sen har vi Rimbachia bryophila förstås.
Rimbachia? ..var jag tvungen att slå upp och kolla bilder på.
Jag har ju sett liknande små vita saker (fast det är länge sen), men inte lyckats få dem att stämma med något av släktena jag kände till. Tack för tipset!
När det gäller Arrhenia acerosa, har jag inte kunnat urskilja någon varietet (hade inget mikroskop när bilden togs, och kunde inte spara kollekten heller).
http://swefungi.se/PAGES_AC/Arrhenia_acerosa.html
Jag har bara sett arten ett fåtal gånger.
I NM anges bara ett spormått på latispora (som ryms inom variationsbredden hos acerosa), så jag försökte hitta någon mer komplett beskrivning. Den här artikeln ur Mycologia hittade jag istället:
http://www.mycologia.org/cgi/content/full/95/4/700
Jag har inte hunnit läsa artikeln ordentligt, men där har latispora blivit synonym med acerosa..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.