Hittade en liten fast sopp igår som mest verkar vara en blodsopp. I min Nyhlén anges den som oätlig, men i Svampguiden som en “mycket god matsvamp”. Så jag antar att det bara är att äta? Det står också i Nyhlén att den “påträffas tämligen sparsamt” vilket rör min andra fråga: vad är värt att rapportera? Allt eller bara det som känns (min begränsade kunskap) ovanligt? Jag rapporterade rosenslemskivling. Igår hittade jag den på ett annat ställe.
Eftersom kunskapsnivån på alla som läser rapporterna spänner mellan rena rama nybörjare till mer vetenskapligt kunniga, så anser jag att allt är värt att rapportera. Värdet av rapporten avgör nämligen läsaren inte minst utifrån det geografiska läget den befinner sig i jämfört med vad som rapporterats. Huvudsaken är att den som lämnar rapport är 100 % säker. Är man inte det så bör man först ta hjälp av någon sakkunnig och/eller forumet i kombination med litteratur.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.