lömsk eller vitgul flugsvamp, eller är det samma sak numera?
detta med svampnamn är lurigt, i varje fall för oss som inte har tillräckliga kunskaper i latin.
Den jag syftar på heter Amanita citrina enligt databasen i alla fall.
Det kan också vara den som Gunhild föreslår, men den är väl inte någon speciell lövskogsvamp, eller…?
Tack, klas, jag tror inte heller att det är samma sak. Däremot har jag alltid trott att den vitgula som luktar rå potatis är bland de dödliga. Jämförbar med just lömsk och vitflugsvamp vad det beträffar giftighet.
Hursomhelst är väl inte vitgul flugsvamp nåt man ens har anledning att provsmaka eller i övrigt befatta sig med.
Men all ny kunskap är välkommen!
Vad tror du för övrigt det är på Franco´s bild då?
Nej, men det kanske bror på att det varit mycket mer av andra arter än exempelvis förra året i Närke, där jag bor.
I år kom de röda flugsvamparna ganska sent, liksom de rodnande, bruna och vita / vitgula. De senare såg jag för övrigt fler av förra året i alla fall.
Men de rodnande har varit talrika i år även om jag ratat dem för andra arter.
Ja, det är Lömsk flugsvamp=Amanita phalloides på bilden.Det var inte så svårt, men tanken är att många kan titta på den, eftersom den är en av de dödlig giftiga och kan förväxlas med ätliga svampar, t.ex.grönkremla av nybörjana.Någon frågade förra veckan vilka mängder behöver man äta för att dö.Undersökningar har gjorts på möss(inte på människor) och man har dragit slutstatsen att en Lömsk flugsvamp kan vara dödlig för en person.Den dödliga dosen (DD) är ytterst variabel beroende på vikt, ålder, kön, fysisk tillstånd
av personen som har ätit den.En annan faktor är att toxinmängd i olika exemplare av samma art också varierar.Så det bästa är att lära sig vilka som är så farliga och undvika att dom hamnar i grytan.
Det fanns gott om olika flugsvamparter i år, de kommer flera bilder av dom.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.