Jag har hittat en bunke med blek taggsvamp som lär vara god. Nu är jag i och för sig ingen expert, men här i Umeå finns inget som kan tänkas förväxlas med denna. Efter att ha ångat ur vätskan så gjorde jag en gräddsås av den. Men när jag sedan smakade på den, så smakade den gott de första sekunderna, men sedan kom en stark besk smak smygande långt bak på sidan av tungan. Det låter kanske lite märkligt, men man kände exakt var smaklökarna satt. Nu undrar jag om jag kanske rensade svampen felaktigt; jag tog inte bort taggarna. Finns det nån universell regel för hur man skall rensa svamp?
Idag hittade jag massor med fjällig bläcksvamp och jag vill inte förstöra den också. Kan nån ge några tips, och kanske några bra recept?
Taggsvampen ÄR lite speciell i smaken.
Här är förslag på en god pastasås med blek taggsvamp:
Stek gul lök och taggsvamp. Låt det sen puttra med creme fraiche och rosmarin.
Jag skulle låta den svamp-gräddblandning du har stå och puttra en ordentlig stund kryddat med rosmarin och sen tillsätta stekt lök , kanske får du tillsätta lite extra grädde eller creme fraiche om det inte blir så mycket kvar av den första grädden.
Smaklig måltid!
Det mesta av svampens smak sitter i den sporbildande delen; skivor hos skivlingar, rören hos soppar och taggarna hos taggsvamparna. Med andra ord så bör du om möjligt ha den sporbildande delen av svampen kvar i dina anrättningar för att få ut optimala smaken. Individuellt utvecklade smaklökar och såväl blek som fjällig taggsvamp kan upplevas som stark och/eller besk i smaken. Gräddstuvad blek taggsvamp med gul lök till knaperstekt fläsk gillar jag. Däremot inte någon anrättning efter den varit torkad.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.