Det vore intressant att höra vilka just dina 10 favoritsvampsorter är (som går att plocka i naturen i Sverige).
Vissa kommer säkert ha liknande listor men smaken är ju som baken, och det går mode i vilka svampar som “smakar godast” också. :)
Jag är själv nybörjare så har inte 10 svampar att lista, men här kommer de jag plockat:
1. Vanlig kantarell
2. Trattkantarell
:)
Min lista - utifrån sammanhang…
1. Harr, öring och röding - Rödgul trumpetsvamp
2. Pizza - Sandsopp
3. Stuvning - Karljohan
4. Skaldjurscreppes -Mandelriska
5 Ostgratiernad smörgås - Svart trumpetsvamp
6. Klar soppa - Trattkantarell
7. Nöt/viltkött - Kantarell
8. Redd soppa - Fårticka
10. Fläsk - Blek taggsvamp
1. Sillkremlor
2. Mandelriska
3. Rödgul trumpetsvamp
4. Mandel/kantkremla
5. Stensoppar
6. Blodriskor
7. Kantareller
8. Krusig blomkålssvamp
9. Svart trumpetsvamp
10. Champinjoner (de ***-iga)
Hårt att behöva lämna Sotbrun vaxskivling,
Trattkantarell och Stolt fjällskivling utanför.
Svårfunna svampar värderar man gärna högre än
de allmänna har jag märkt.
Notabelt att fårticka, sandsopp, smör-/grynsopp och rimskivling
inte skulle kvala in ens på min 20-i-topp.
Det var en ganska intressant frågeställning.
Hoppas fler svarar. Jag har gjort en sammanställning av de svar som hittills kommit in.
Mina egna favoriter varierar med svampars växtsäsong.
Toppmurklor
Vårmusseron
Nejlikbroskskivling
Kantarell
Finluden stensopp
Stensopp/Karljohan
Rödbrun stensopp
Sandsopp, torkad
Stolt fjällskivling
Blomkålssvamp m m
Då får väl jag också bidra med mina favoritsvampar:
Kungschampinjon
Stolt fjällskivling
Blomkålssvamp
Blek taggsvamp
Svart trumpetsvamp
Sillkremlor
Kant-/mandel-/guldkremla
Tallblodriska
Mandelriska
Brunsopp
Fjällig bläcksvamp hamnar nästan på topplistan, men får inte riktigt plats…
Jag är så “tråkig”
så jag håller GUL Kantarell och Karl-Johan som mina högsta favoriter.