Det vore intressant att höra vilka just dina 10 favoritsvampsorter är (som går att plocka i naturen i Sverige).
Vissa kommer säkert ha liknande listor men smaken är ju som baken, och det går mode i vilka svampar som “smakar godast” också. :)
Jag är själv nybörjare så har inte 10 svampar att lista, men här kommer de jag plockat:
1. Vanlig kantarell
2. Trattkantarell
:)
Min lista - utifrån sammanhang…
1. Harr, öring och röding - Rödgul trumpetsvamp
2. Pizza - Sandsopp
3. Stuvning - Karljohan
4. Skaldjurscreppes -Mandelriska
5 Ostgratiernad smörgås - Svart trumpetsvamp
6. Klar soppa - Trattkantarell
7. Nöt/viltkött - Kantarell
8. Redd soppa - Fårticka
10. Fläsk - Blek taggsvamp
1. Sillkremlor
2. Mandelriska
3. Rödgul trumpetsvamp
4. Mandel/kantkremla
5. Stensoppar
6. Blodriskor
7. Kantareller
8. Krusig blomkålssvamp
9. Svart trumpetsvamp
10. Champinjoner (de ***-iga)
Hårt att behöva lämna Sotbrun vaxskivling,
Trattkantarell och Stolt fjällskivling utanför.
Svårfunna svampar värderar man gärna högre än
de allmänna har jag märkt.
Notabelt att fårticka, sandsopp, smör-/grynsopp och rimskivling
inte skulle kvala in ens på min 20-i-topp.
Det var en ganska intressant frågeställning.
Hoppas fler svarar. Jag har gjort en sammanställning av de svar som hittills kommit in.
Mina egna favoriter varierar med svampars växtsäsong.
Toppmurklor
Vårmusseron
Nejlikbroskskivling
Kantarell
Finluden stensopp
Stensopp/Karljohan
Rödbrun stensopp
Sandsopp, torkad
Stolt fjällskivling
Blomkålssvamp m m
Då får väl jag också bidra med mina favoritsvampar:
Kungschampinjon
Stolt fjällskivling
Blomkålssvamp
Blek taggsvamp
Svart trumpetsvamp
Sillkremlor
Kant-/mandel-/guldkremla
Tallblodriska
Mandelriska
Brunsopp
Fjällig bläcksvamp hamnar nästan på topplistan, men får inte riktigt plats…
Jag är så “tråkig”
så jag håller GUL Kantarell och Karl-Johan som mina högsta favoriter.
Sen gilar jag champinjoner väldigt mycket, men dom köper jag i matbutiken. Vågar inte plocka dom p.g.a. förväxlingsrisken med vit flugsvamp.
Äter man vit flugsvamp kan man ju dö, och så himla dyr är inte champinjonen i butiken så jag vill offra livet på att chansa.
1. Svarttrumpetsvamp
2. Svarttrumpetsvamp
3. Stoltfjällskivling
4. Karl-Johan
5. Kantarell
6. Blodriska
7. Mandelriska
8. Smörsopp
9. Mandelkremla
10. Blomkålssvamp
Svarttrumpet kommer etta och tvåa för att jag tycker den är så enormt god men har aldrig lyckat att hitta den på de ställena jag åker till på en radie av 5 mil utanför Göteborg.
Jag har inte sett någon rapport heller för den delen om att någon hittat den utanför Göteborgstrakten. Så då köper jag den torkad som är en lösning när man inte finner vad man mest eftertraktar i skogen, tur att det finns folk som säljer den.
1.svart trumpet
2.karl johan
3.blomkålsvamp
4.trattkantarell
5.kantarell
6.rödgul trumpet
7.fjällig bläcksvamp
8.smörsopp
9.stolt fjällskivling
1o.blek taggsvamp
Vad svårt att “betygsätta” godiset!!En blandning av dem alla på hård smörgås är ändå det godaste, tycker jag!
Svårt att lista de godaste då det beror på hur de skall tillagas. Jag måste nog säga att få saker smakar så bra som en välkomponerad blandning av svampar.
1. Sv. trumpetsvamp
2. Karl Johan
3. Rimskivling
4. Blodriska
5. Blek taggsvamp
6. Smörsopp
7. Kantarell
8. Stenmurkla (en gång per år)
9. Pepparriska i finsk sallad
10. Sotvaxing
De första små bleka kantarellerna är en klar etta på min lista.
Sedan följer de kryddiga Stolta Fjällskivlingarna tätt följd av Karl Johan och som fyra kommer Blodriskan.
Trattisen och trumpeterna blir femma, sexa och sjua medan blomkålssvampen kommer knappt före den Bleka taggsvampen. Sen rundar jag av med en väl insaltad Skäggriska.
Resten får jag väl göra en svamppytt av. Icke att förakta!
Björn Karlsson
Okej, jag gör väl ett försök då, men tar bara med såna jag hittat:
1) Gul kantarell
2) Karl Johan
3) Trattis
4) Svart trumpetsavmp (bara hittat en gång)
5) Rödgul trumpet
6) Blomkålssvamp (bara hittat en gång)
7) Smörsopp
8) Grynsopp
9) Blek taggsvamp
10) Grönsaksdisks-champinjon
1 Kantarell
2 Rimskivling
3 Trattkantarell
4 Stensopp
5 Brunsopp
6 Blek taggsvamp
7 Kantkremla
8 Brokkremla
9 Mandelriska
10 Fjällig bläcksvamp
Både svart trumpetsvamp och stolt fjällskivling borde varit högt på listan, men båda är mkt svåra att finna i mina hemtrakter, så de får stå tillbaka för mer tillgängliga arter.
1. Stolt fjällskivling
2. Sillkremla
3. Rödgul trumpetsvamp
4. Kantarell
5. Karljohan
6. Goliatmusseron
7. Rimskivling
8. Trattkantarell
9. Fårticka
10. Blek taggsvamp
Det är svårt att rangordna svampfavoriter, eftersom vi oftast bara använder dem som tillbehör, och olika svampar passar till olika rätter.
Det här är i princip de arter vi brukar samla + ett par som finns på önskelistan fast vi måste söderut för att hitta dem…
Smörsopp är en mycket god svamp och skulle egentligen hamna ganska högt upp på listan, men när det kommer till kritan, plockar vi den aldrig numera. Vi har erfarit att de oftast är maskätna och det är för mycket pillgöra för ett minimalt resultat.
Knaperstekta hattar av honungsskivling är också bland det godaste jag vet, men är inget att rekommendera som matsvamp (jag brukar själv få utslag när jag ätit för mycket sådana).
Hade vi bott i södra Sverige hade listan förmodligen sett lite annorlunda ut.
Här kommer mina favvisar men utan inbördes ordning. Jag kände mig som en förrädare mot de svampar som hamnade orättvist långt ned på listan så här kommer de utan ordning.
Trumpetsvamp (alla sorter)
Trattkantarell
Brunsopp
Smörsopp
Sandsopp (torkad)
Blek taggsvamp
Stensoppar (k-j, finluden)
Granblodriska
Fårticka
Kantarell
Snabbt och spontant:
1.svart trumpetsvamp
2.vanlig kantarell
3.kungschampinjon
4.snöbollschampinjon
5.stensopparna, Karl-Johan/blek, luden, tall etc…
6.trattkantarell
7.mandelriska
8.kantkremla
9.rimskivling
10.blek/rödgul taggsvamp
Poängterar att jag aldrig ätit vissa arter som listas högt av andra, t ex stolt fjällskivling.
Andra arter som smörsopp tappar poäng på att de är så kladdiga att plocka!
Blandsvamps stuv-ningar är godast.
Basen är en mild kremla kvittar nästan vilken men de tillför en konsisrtens som är mkt gott. enskilda svampar är svart, o
rödgul trumpet-svamp, Karl Johan, brunsopp, Rimskivling , Sotvaxskivling. kantarell, blek taggsvamp, Smörsopp, citronlemskivling blodriska,
Ger mig också på ett försök att fylla listan. Tänkte först vänta tills jag hittat och smakat svart trumpetsvamp, men den gäckar mig än. istället sätter jag en nykomling ( för mig) överst.
Sotad vaxskivling
Fårticka
Karl-Johan
Kantarell
Blek taggsvamp
Trattis
Röd-gul trumpet
Rimskivling
Blodriska
Fjällig taggsvamp (torkad)
Irene A: Jag hade inte semester den veckan, men jag gjorde faktiskt ett seriöst försök att lista 10 goda matsvampar, men jag gav upp. Det beror helt och hållet på i vilket sammanhang man avnjuter själva fruktkroppen. Till sist: Irene! Du är en klippa i detta forum. Hoppas att du inte tröttnar.
Jag har tyckt likadant om smörsoppen men ändrat uppfattning nu i höst.Jag brukar för det mesta bara vara ute i skogen när det är trattkantarellsäsong och plocka allt annat jag hittar och känner till.I år var jag ute från slutet i augusti och har hittat hur mycket som helst av smörsoppen, helt utan anmärkning. Jag tror att vi har varit ute försent på hösten.
Svea och jag har nästan samma smak men min inbördes ordning är något avvikande och dessutom har jag 11 st. på min lista. Finns det någon mer som har mer än 10?
1. Rattkantarell
2. Slemgul citronskivling
3. Supmusseronen
4. Sopmusseronen
5. Hostmusseronen
6. Jättetröttskivling
7. Rynkad pannskivling
8. Öronvaxskivlingen
9. Semlakremla
10. Kamremsriksa
11. Dokusåpmusseron
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.