0 315 visningar

21 svar

Plockningsdilemma!!

Nina H, Sthlm norr

10 nov 2006 kl. 09:53

Hur gör man nu med alla små trattisar? Lämnar dem och hoppas på tillväxt eller rädddar dem från att frysa ihjäl?

0

Susanne E

10 nov 2006 kl. 09:59

Så länge det inte kommer mängder med snö så går det nog bra att lämna dem på tillväxt. Jag plockar dem dock ändå, för ibland har rådjur och älg betat av dem när jag kommer tillbaka.

0

Grethe F

14 nov 2006 kl. 22:02

Jag sparede en massa små trattkantareller endast för att komme efter sidste frost nat och se dom forstörde. jag låter en del stå i alla fall, hoppas på tillväxt evig optimist

Grethe

0

Olika på olika

Nina H, Sthlm norr

14 nov 2006 kl. 23:18

Apropå att trattkantareller kan se så olika ut. De med tunn, smal fot kroknar lättare för frosten än de som har den tjockare, mer ovala formen av fot. (Ibland undrar jag om det inte är två olika varieteter.)Alltså bör man kunna lämna de med kraftigare fot men för säkerhets skull plocka de med den smalare?
Fast nu blir det ju varmt igen….

0

Olika på olika

per d

15 nov 2006 kl. 00:04

men tror ni inte att tillväxten avtar i och med att det blir färre och färre ljusa timmar på dygnet !
jag hade nog lämnat de små till älgen eller till sporspridning !

0

Olika på olika

per d

15 nov 2006 kl. 00:06

eller kan det vara på det viset att svampar växer även när det är mörkt ? kanske inte är beroende av fotosyntes ? ursäkta men är helt okunnig inom naturvetenskap !

0

Olika på olika

Nina H, Sthlm norr

15 nov 2006 kl. 00:08

Ja, ja, men just nu är det väl ljusare här hos oss än hos dig. Tycker de växer rätt bra i mörker, om än lite saktare.
Här i mina “småskogar” finns inga älgar men väl rådjur, och vet du vad dom gör - knipsar av hattarna!!!! Dåligt bordsskick! (Precis som med tulpanerna och rosenknopparna, snyft, snyft) De kan väl äta svampar som inte jag gillar!

0

Olika på olika

per d

15 nov 2006 kl. 00:12

dtsamma i min “skog” hjortar som betat av trattkantareller som växte mitt i deras växel, men väl lämnat de som stod precis vid sidan . trodde först det var svampsnyltinar som varit framme….

0

Olika på olika

cicki T Belgien

15 nov 2006 kl. 00:13

honungsskivlingens mycel lyser på natten! Googla lite på Armillaria mellea…

0

Olika på olika

per d

15 nov 2006 kl. 00:18

så kan kanske trattkantarellerna växa vidare i skenet av honungsskivlingen ? eller kan man navigera vispen efter honungsskivlingarna på marken….

0

Olika på olika

cicki T Belgien

15 nov 2006 kl. 00:21

växer trattkantareller på natten?

0

Olika på olika

per d

15 nov 2006 kl. 00:22

inte en aning, cicki, se tidigare inlägg i tråden… ss

0

Olika på olika cicki

per d

15 nov 2006 kl. 00:27

som varande totalt okunning inom naturvetenskap och biologi skulle jag kunna komma med följande gissning om svampars tillväxt på natten. de har intet klorofyll och är inte beroende av fotosyntes. och jkantareller kan bli riktigt stora i total skugga. min gissning som total amatär på området är att svampar växer lika bra som barn när det är mörkt ! men kanske någon med stjärna kan svara på det mer precist ? men dessa stjärnor läser väl inte slingor som undertecknad kladdar i…. ??

0

Olika på olika cicki

cicki T Belgien

15 nov 2006 kl. 00:33

är lika okunnig som du men nu ska jag ta mina vovvar på en godnattpromenad och kolla in om honungsskivlingen verkligen lyser när det är mörkt! Återkommer med rapport. Godnatt!

0

Olika på olika cicki

Krille

15 nov 2006 kl. 00:44

Det odlas ju svamp i gamla gruvor om jag inte har fel.

0

Olika på olika cicki

per d

15 nov 2006 kl. 00:49

jo krille, det stödjer min hypotes om att svamp växer även när det är mörkt !

0

Svamp i mörker

Salasias

15 nov 2006 kl. 07:51

Så amatör jag är så “vet” jag att svamp inte behöver ljus, alls. Som sagt, de odlas i gruvgångar.
Men däremot undrar jag om t ex trattisar fortsätter växa efter froten… Jag tror att de bara står kvar och tål frosten, men så mycket mer tillväxt tror jag inte man ska hoppas på. Hoppas jag har fel!

0

Svamp i mörker

Susanne E

15 nov 2006 kl. 08:01

Du har nog en poäng där Salasias. Svamp behöver värme också för att växa, och när det blir kallare så blir det nog inte så mycket större. Även om det kan bli en och annan dag med mildare väder så värms nog inte backen upp tillräckligt så här års. Tyvärr.

0

Jo, jo, jo JO!

Nina H, Sthlm norr

15 nov 2006 kl. 08:05

De växer visst nu - i alla fall hos mig.

0

Jo, jo, jo JO!

Susanne E

15 nov 2006 kl. 08:09

Det lät som du fick panik Nina H (hihi). Men växer din svamp så är det bra. Det är bara teorier…

...och det är ju inte alltid dem stämmer med verkligheten. :)

0

Bra!!

Salasias

15 nov 2006 kl. 08:10

Då har jag fel och ingen är gladare än jag!

Jag är bl a ledig i morgon, och gissa vart jag ska??

Och jag ska ta med mig blåmusseronerna.. inte gå förbi som jag brukar…

0

Det växer så det knakar!!

Annette L, Sthlm norr

15 nov 2006 kl. 19:19

Har varit ute på samma ställe med två dagars mellanrum och det råder ingen tvekan…Det växer som skam :=)Ut med er!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone