Apropå att trattkantareller kan se så olika ut. De med tunn, smal fot kroknar lättare för frosten än de som har den tjockare, mer ovala formen av fot. (Ibland undrar jag om det inte är två olika varieteter.)Alltså bör man kunna lämna de med kraftigare fot men för säkerhets skull plocka de med den smalare?
Fast nu blir det ju varmt igen….
Ja, ja, men just nu är det väl ljusare här hos oss än hos dig. Tycker de växer rätt bra i mörker, om än lite saktare.
Här i mina “småskogar” finns inga älgar men väl rådjur, och vet du vad dom gör - knipsar av hattarna!!!! Dåligt bordsskick! (Precis som med tulpanerna och rosenknopparna, snyft, snyft) De kan väl äta svampar som inte jag gillar!
som varande totalt okunning inom naturvetenskap och biologi skulle jag kunna komma med följande gissning om svampars tillväxt på natten. de har intet klorofyll och är inte beroende av fotosyntes. och jkantareller kan bli riktigt stora i total skugga. min gissning som total amatär på området är att svampar växer lika bra som barn när det är mörkt ! men kanske någon med stjärna kan svara på det mer precist ? men dessa stjärnor läser väl inte slingor som undertecknad kladdar i…. ??
Så amatör jag är så “vet” jag att svamp inte behöver ljus, alls. Som sagt, de odlas i gruvgångar.
Men däremot undrar jag om t ex trattisar fortsätter växa efter froten… Jag tror att de bara står kvar och tål frosten, men så mycket mer tillväxt tror jag inte man ska hoppas på. Hoppas jag har fel!
Du har nog en poäng där Salasias. Svamp behöver värme också för att växa, och när det blir kallare så blir det nog inte så mycket större. Även om det kan bli en och annan dag med mildare väder så värms nog inte backen upp tillräckligt så här års. Tyvärr.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.