Hittade lite udda ‘trattisar’ sist jag var ute och svampade.
De tre vänstra är ju en skapelse för sig. Är det vanliga trattisar eller..? Och den gråa längst till höger - är det möjligtvis en Grå kantarell?
Jag behöver hjälp med att reda ut vad det är.
Den lilla grå ser ut som en kruskantarell:
http://svampguiden.com/art/visa/Pseudocraterellus_undulatus
Resten är trattkantareller.
Samtliga exemplar på dina bilder skulle jag klassa som trattkantareller. Anledning är att just precis så där kan de se ut här, där jag plockar. Dvs flera utseendemässiga varianter i en och samma biotop på en radie om endast ett fåtal meter. Jag har sedan några år tillbaka bokstavligt talat grävt djupare i frågan genom att lyfta på den ikringliggande mossan och upptäckt att när svampen tvingas förbi diverse multnade grenar och annat, exempelvis sten, som är i vägen på väg upp genom mosstäcket, då kan de bli kraftigare och plattare på foten med just det där typiska utseendet med uppåtvänd och liksom krusig hattkant. Är mossan mycket kompakt så är det mera den varianten till höger, mer mörkare till färgen, som gäller. Sen har vi ju de som är mera gul på foten, mer lysande gul hattkant och/eller mycket mörkgråbruna och större.
Intressanta iakttagelser som Annika gjort.
Jag hittade dessa trattisar på ett ställe där jag aldrig sett en trattis förut. Området var ca en kvadratmeter och mitt i stod en klunga med sex stora krusiga, tätt tillsammans. Det såg nästan ut som en stor brun planta med kruskål.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.