JA, det verkar som att Joachim har hittat en riktig perla.Amanita flavescens eller Amnita vaginata var.flavescens, är en medelhavs art.
Mycket sällsynt överallt.Den beskrevs av Gilbert & Lundell år 1941.
Jag såg den en gång på en svamputställning i Frankrike, den var gulare i färg, men när jag skulle fotografera den, var den försvunnen, någon hade knyckt den.
Växer i lövskogar med surmark.
Skicka den till Naturhistoriska
Man kan inte utesluta att den är en ljusare ex. A.crocea, vi utgår från en foto.Just därför skulle vara intressant att mikroskopera hatthuden där skillnaden mellan dom ligger.A.crocea växer under björk i Norden men är mindre och växer under ek i medelhavsområde och mina italienska vänner känner inte igen den.
Enligt Tulloss
http://pluto.njcc.com/~ret/amanita/key.dir/crocekey.pdf
heter en sydeuropeiska art/variant Amanita subnudipes, det kanske är den du tänker på, Franco?
Amanita flavecens - efter vad jag hört bör den heta Amanita contui, därför att namnet A. flavescens använts en gång tidigare för en annan art. Jag har trott att denna var en nordlig art - jag har sett den en gång tidigare, i Ramsele 2002, då den växte mitt inne i byn.
Denna fann vi vid mykologiveckan i Härjedalen under en tur in i Norge.
Nordic Macromycetes gör ingen skillnad på A. crocea och A. flavescens. Hur skiljer de sig mikroskopiskt?
Om man tittar på Tulloss’ provisoriska nyckel till de orange kamskivlingarna, kan man läsa att han använder sig av Contus tolkning av A. flavescens, en art som beskrivits från Sverige och även är funnen i Norge. Att namnet flavescens använts tidigare av Murrill, och kanske avser en annan art, har han inte tagit hänsyn till, men hur man ska kunna skilja på “flavescens” och crocea har han i alla fall beskrivit i nyckeln:
http://pluto.njcc.com/~ret/amanita/key.dir/crocekey.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.