0 280 visningar

8 svar

GPS kan rädda liv

Bengt Gul Sandh

10 nov 2006 kl. 15:14

Jag har med mig min GPS i skogen sedan många år och tycker att det är dumdristigt att INTE ha med den. Varför då?

1. Kan utan att vara det minsta orolig ge mig in i ny och okänd terräng och hittar alltid tillbaka till bilen.

2. Om jag hittar ett nytt och bra svampställe är det bara att markera och jag vet att jag alltid hittar dit igen.

3. Om något skulle hända mig så att jag inte kan ta mig tillbaka så kan jag larma 112 och ge dem en exakt position. Det kan rädda mitt liv samtidigt som det underlättar för räddningstjänsten. En helikopter hittar mig direkt om det behövs.

För mig betyder GPS att Gå På Säkerhet.

0

Lena M

10 nov 2006 kl. 16:46

Håller fullständigt med dig, det är suveränt, men jag har inte lärt mig att matkera svampställen ännu, hälsningar

0

Lena M

10 nov 2006 kl. 16:48

Markera.    Men matkontroller skulle det finnas ibland i skogen eller åtminstone kaffe.

0

SvenD

10 nov 2006 kl. 16:51

Har tänkt att ge mig själv en GPS i julklapp. Kan ni rekom. någon som är bra; liten och smidig, lättbegriplig - och inte alltför dyr?

0

Annette L, Sthlm norr

10 nov 2006 kl. 16:52

Jag med, tänkte att det är bra när man har barnen med sig…en sak att virra bort sig själv i ny skog, men barnen känns onödigt!

0

Gula

10 nov 2006 kl. 17:12

Bläddra fyra sidor bakåt - där finns en tråd om GPS, många fina tips!
“GPS-hitta hem”

0

Totte Gbg

10 nov 2006 kl. 18:27

Hej!

surfade runt här lite tidigare i dag o fann en tråd där någon person sökte testpiloter för tror det var gps i telefonen eller handdatorn o det skulle även vara en databas med om svampar.

Nu hittar jag inte tillbaka dit, någon som vet vad jag pratar om och i så fall kan hjälpa mig att hitta tråden igen

Typiskt!!! Hade kanske behövt införskaffa mig en gps för att finna trådar här…:)

0

Totte Gbg

10 nov 2006 kl. 18:32

jaha nu har jag hittat vad jag sökte Svampbok för handator, det var inte någon gps med.

0

Evus

10 nov 2006 kl. 19:24

Sen den gången som gubben och jag gick rejält vilse har vi alltid GPS i “okända” stora skogar.

Det är en trygghet och funkar bra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone