0 276 visningar

19 svar

massor med svamp i skogen

per d

10 nov 2006 kl. 18:28

men nu är det nog renplockat på mina ställen efter en dejlig svamptur utan både hund och gps….ss, men tillsammans med en mycket trevlig och söt tidigare blinddate från internet.i allt 10 kg trattkantareller och 1, 5 kg stora flotta kantareller som vuxit upp de senaste 2 veckorna. men inte en enda karl johan, men det hade nog varit att begära för mycket !!

0

Gula

10 nov 2006 kl. 21:24

Snyggt Per, nu sitter du väl och rensar!?

0

per d

10 nov 2006 kl. 22:03

jo rensar, ser handboll och heybarberiba, kollar på datorn och får lite vin. många järn i elden !

0

.

10 nov 2006 kl. 22:11

who cares?????

0

till "who cares"

cicki T Belgien

10 nov 2006 kl. 23:33

lägg av! Om du som inte vågar sätta annat än en punkt som signatur inte bryr dig, varför då överhuvudtaget orka svara på ett inlägg?
Grattis till fångsten per, här fortsätter väl säsongen en månad till, behöver bara regn!

0

till who cares

Karin Z, Västerås

10 nov 2006 kl. 23:38

Kan inte annat än instämma med Cicci T. Kör hårt och ta vara på säsongen så länge den varar Per!

0

per d

Gunhild

10 nov 2006 kl. 23:44

vem är det som skryter nu med så och så många kilo svamp? Matte blir så avundsjuk så.. vi har ju haft snö i flera veckor och jag slipper söka svamp….

0

per d

Zpacy

10 nov 2006 kl. 23:47

vem är det som skryter nu med flera kg svamp? Du ska veta att matte är sååå avundsjuk. Vi har haft snö i flera veckor nu så jag slipper ligga och vänta i skogen medan hon finkammar den efter jakt på “dom där” du vet….

0

till who cares

per d

10 nov 2006 kl. 23:49

tack karin och cicci ! skulle tro det var sista svampturen tills det blir dags för toppmurklor i maj ! men man vet aldrig….. håller värmen i sig så kanske det kan bli en runda till efter trattkantareller.fanns ju forfarande en del små kvar som står på tillväxt, plus att det ju alltid finns möjlighet att utforska nya delar av skogen…..
men kantareller blir nog svårt, även om tillväten varit imponerande på 2 veckor. ca 30 st som tillsammans vägde 1, 5 kg !

0

till Zpacy

cicki T Belgien

10 nov 2006 kl. 23:54

Vi lägger väl ner den här tråden nu. Zpacy har tydligen inget annat för sig än att roa sig själv!

0

per d

Karin Z, Västerås

10 nov 2006 kl. 23:58

Ja du, det är trist att vissa ska “hugga” bara för att det är du som skriver. Visserligen har jag ibland, precis som visa andra, tyckt att du har “speciella” åsikter men just nu finns det väl över huvud taget inget alls att anmärka på, eller…? (Om man inte är lite avis förståss) Kan bara säga: grattis till fin skörd och hoppas att du fick en fin senhöstpromenad i skogen! Hoppas att morgondagen blir lika skön och givande. Själv ska jag försöka ta mig ut och åtminstone sikta på en skogspromenad med korg. Allt därutöver blir bonus!

0

per d

per d

11 nov 2006 kl. 00:06

karin jo tack !underbartväder men inte mycket till promenad då man faktiskt kan köra bil helt fram till 3 av 4 trattkantarellställe och dagarna blir ju kortare och kortare….så ibland får man ju trotsa varningarna om klimathotet. men till kantarellerna fick vi går några 100 meter….

0

kantareller i ardennerna

per d

11 nov 2006 kl. 00:14

cicki när på året börjar och slutar säsongen för kantareller i ardennerna ?

0

kantareller i ardennerna

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 00:30

för de gula kan det börja i juli och sluta mitten av november. För trattkantareller börjar säsongen sent, just nu ända till mitten av december, beroende på när första snön kommer. och det brukar vara till jul.

0

kantareller i ardennerna

per d

11 nov 2006 kl. 00:37

ok här kommer de första kantarellerna runt midsommar, men i år var det lite försenat pga av torka så det starade på allvar först i slutet av juli. trattkantarellerna har varit i full fart senaste 4-5 veckorna.

0

kantareller i ardennerna

Gula

11 nov 2006 kl. 00:40

Hur länge har du bott där, cicki?

0

kantareller i ardennerna

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 00:51

väntar fortfarande på trattkantarellerna, hittade några små i veckan men de har inte kommit igång ännu. Behövs mer regn! Dessutom har säsongen varit konstig i år. Igår plockade jag några K-J och fjällskivlingar. Hoppas att det blir mildare och utan frost i några veckor till.

0

till Gula

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 00:56

flyttade till Luxemburg 1990, till “vårt ställe” i Ardennerna 1993. Och har rotat mig!

0

kantareller i ardennerna

per d

11 nov 2006 kl. 00:59

hade hoppats på några karl johan i dag men helt tomt på dem nu. kräver nog mer värme för att komma fram än det varit de senaste veckorna !

0

kantareller i ardennerna

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 01:05

ja varmare lär det nog inte bli, fast man vet aldrig!
Nu ska jag sova och smälta köttfärsen med (!) ketchup!. Godnatt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone