0 516 visningar

49 svar

sorg

Karin Z, Västerås

10 nov 2006 kl. 22:27

Har nyss avnjutit (och lagat) en mumsig fredagsmåltid bestående av stekt fläskfile med rosepeppar och vitlök, schweizerpotatis och skysås. Till detta serverades ett smaskigt rödvin. VAD BER MAKEN OM? Stekta burkchaminjoner…..

Deppar…..efter alla timmar i skogen…..

0

man tager vad man haver

Susanne E

10 nov 2006 kl. 22:33

Jag skulle också ha saknat någon slags svamp till den goda middagen…

...Och fanns det ingen svamp från skogen kan man nog drömma om burkchaminjoner…

... Bra jobbat med middagen, men jag anar att du glömde något i beskrivningen ;)

0

per d

10 nov 2006 kl. 22:35

karin, stekta burkchampinjoner ???? dags att byta ut honom !!!!!

0

man tager vad man haver - Susanne E

Karin Z, Västerås

10 nov 2006 kl. 22:50

Något särskilt i receptet du saknar?
Recept på schweizerpotatis eller makens andra förmågor?  ;)

0

Gula

10 nov 2006 kl. 22:50

Hahaa, den var bra Per!! Vi hade en katt som blev alldeles vild och galen när man öppnade en burk champinjoner, morrade och kastade runt svampuslingarna med tassarna, hoppade och gjorde utfall och till sist åt den upp dom! Jag skrattade mig fördärvad första gången (det här var många år sen) men när den blev äldre brydde den sig inte längre och nu är den död :(

0

sorg - Gula

Karin Zettergren

10 nov 2006 kl. 22:52

Här kommer aldrig maken serveras burkchampinjoner mer. DÖD?

Vågar man riskera det?!

0

sorg - Gula

Gula

10 nov 2006 kl. 23:04

Alltså den dog inte av champinjonerna - eller vad vet jag - den slutade äta burkisar långt innan. Men för något år sedan så larmades det om att kinesiska burkar innehöll något gift eller annat oätbart!? Kommer ni ihåg det??

0

sorg - Gula

Karin Z, Västerås

10 nov 2006 kl. 23:09

Kommer inte ihåg det, men det låter läskigt…

Hade för övrigt en kisse som var tokig i oliver. Gröna. Hon är också död, efter 20 år…

Kanske kan man göra något av detta med konserver och avlidna djur. Om man verkligen skulle vilja det…

Tror jag avstår…

0

sorg - Gula

per d

10 nov 2006 kl. 23:14

läste för ca 20 år sedan att man skulle hålla sig låmgt borta från kinesiska burkchampinjoner, och det är ju inte svårt med tanke på hur de smakar !

0

sorg-Karin

Susanne E

10 nov 2006 kl. 23:19

Kanske missuppfattade ditt inlägg? Men tolkade “Deppar…..efter alla timmar i skogen…..” som att du hade gjort en middag med svamp i, men att du glömt att tillägga det i middagsbeskrivningen. Utifrån det skämtade jag om att man “tager vad man haver” då din make ville ha burksvamp.

Förstår sedan inte hur du kan tolka det som om jag önskade ha upplysningar om din makes andra förmågor???

0

sorg - Karin

Gula

10 nov 2006 kl. 23:19

Katter är väl som “folk är mest”.... den ena är tokig i det ena och den andra är tokig i det andra. Kom hem med en korg trattkantareller i förrgår och våra nya katter visade ett påtagligt intresse för svamparna.  Och när dom (svamparna alltså) låg på tork blev dom ju roliga leksaker…

0

sorg - Per

Gula

10 nov 2006 kl. 23:24

Jamen visst var det nånting med dom!?? Vad heter baskelusken eller giftet som kan finnas i konserver som är skadade ? Botulism??

0

Karin Z, Västerås

10 nov 2006 kl. 23:26

Hade inte glömt svampen i receptet! Gubben var helt enkelt sugen på burkchampinjoner. När det finns “äkta vara” i frysen!
Undra på att man blir lite deppig efter timmar i skogen…

0

per d

10 nov 2006 kl. 23:31

vad bestod den äkta varan av då ?

0

man tager vad man haver - "äkta vara" -Per D

Karin Z, Västerås

10 nov 2006 kl. 23:37

Äkta vara i svampväg just nu består av:
kremlor
Karl Johan
Kantareller
Taggsvamp, blek
Blandning taggsvamp kantarell
Trattkantarell
Rimskivling
Sandsopp
Blandsvamp
Streckmusseron
Blodriska
Blandade soppar
Fårticka
Rödgul trumpetsvamp

Vissa av dessa i frysen, vissa torkade, vissa både ock!

0

man tager vad man haver - äkta vara -Per D

Gula

10 nov 2006 kl. 23:40

Och karln vill ha burksvamp???? Han har nog varit katt i sitt föregående liv….

0

cicki T Belgien

10 nov 2006 kl. 23:48

samma problem här. Lagade till en smarrig köttfärssås med blandad egenhändigt plockad svamp, osv. Vad ber maken att få till om inte ketchup! Hade vi haft en Mc Donalds i närheten hade han fått en Big Mac “you know where”!

0

Välkommen till Svampforumet...

Kasper, Jesper och Jonatan

10 nov 2006 kl. 23:50

.....Karin Z.
Det här var väl ditt första inlägg här. Eller?

0

per d

10 nov 2006 kl. 23:55

cicki, ketchup är helt ok tycker jag, det är gott och faktiskt nyttigt. bara det inte är felix eller den danska varianten beauvais ! tacka vet jag heinz ekologiska eller en italiens som heter motti ! hälsa din man att han har all sympati från mig !!

0

Välkommen till Svampforumet...

Karin Z, Västerås

10 nov 2006 kl. 23:59

Nejdå, det är inte det första! Har varit närvarande ett tag. Bland annat angående kräfttaggisar i tidigare inlägg.

Tac ändå!

0

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 00:02

Har framfört hälsningen, och visst är ketchup helt ok, smaken är ju som baken, men här hade jag kämpat med färska tomater, förvällt, tagit bort skalet, passerat osv. Why? kunde använt ketchup istället från början!

0

uppmuntrande ord...

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 19:38

Slavat en stund i köket…
Gjorde varma smörgåsar med en variant på frostvaxing och en med rökslöjskivlig…
“ser gott ut ” sa min man med tillägget “och ska vi nu dö så gör vi det i alla fall tillsammans”

0

uppmuntrande ord...

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 20:08

romantik i kubik! Han litar i alla fall på att du lägger samma svampblandning på din macka som på hans…

0

uppmuntrande ord...

Karin Z, Västerås

11 nov 2006 kl. 21:13

Det var ju riktigt gulligt!

Här har vi problemet (enligt utomstående) att jag inte äter svamp men mer än gärna plockar. Stående kommentar: vågar du äta trots att Karin inte äter? Men det skulle ju vara lite avslöjande om gubben plötsligt skulle bli dålig av svampen? Vem ska vi skylla på då! Gubben själv är mer inne på spåret “luktar gott, vad är det?” och äter glatt utan att tvivla.

0

uppmuntrande ord...

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 21:20

Tja, låt gubben din äta och lita på dig så länge han tycker det smakar gott!

0

uppmuntrande ord...

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 21:21

Hej Karin ! Han har faktiskt lite fog för sin tveksamhet. För ca 19 år sedan gjorde jag en soppa på föränderlig tofsskivling , utan att veta att det fanns en förväxlingssvamp…nästa dag visade jag honom en annan svampbok där gifthättingen fanns med som möjlig förväxlingssvamp och sa “undrar just vad vi åt igår ??” Nu har det i alla fall gått en par år sedan dess men visst man ska vara försiktig med svamp.Måste också erkänna att vi båda äter stenmurkla med stor förtjusning, då det var den mest förekommande svampen uppe i Norr där vi bodde förut.

0

uppmuntrande ord...

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 21:24

jo, ja, visst, burkchampignoner är säkrast men gott????

0

uppmuntrande ord...

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 21:29

Hej cicki , vi skrev samtidigt. Nu sedan vi flyttat ner hit till Bohuslän så ler vi åt burkchampinjonerna varje gång vi handlar och ser på varandra ” Vi ska inte köpa lite burksvamp ??” yttrar någon av oss sen säger vi “Näääe tror inte det” har blivit lite av en grej för oss…man har väl rätt att vara lite knäpp eller….

0

uppmuntrande ord...

Karin Z, Västerås

11 nov 2006 kl. 21:29

Jadå, jag låter honom äta och njuta. Jag plockar garanterat bara svampar utan förväxlingsrisk. Föränderlig tofsskivling till exempel har jag aldrig vågat mig på. Det finns ju så mycket annat fint att plocka.
Skulle däremot gärna hitta en blomkålssvamp. Den skulle jag till och med smaka på, grannen säger nämligen att den smakar lite som kött och det skulle vara intressant att smaka.

0

föränderlig

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 21:32

är svamparnas svamp , har äntligen lärt mig den till 99, 9999 procent, bara lukten ger en “ståpäls” i mitt tycke förstås…

0

föränderlig

Karin Z, Västerås

11 nov 2006 kl. 21:36

Jag har förstått att den ska vara något aldeles extra!

0

föränderlig

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 21:40

Att man skulle förväxla den med gifthätting har jag svårt att förstå idag , föränderlig tofsskivling är betydligt kraftigare , ringen en bit ner som oftast färgas mörbrun ovan den fjälliga foten går heller inte att missa.Kanske jag har en bra bild också ska kolla…

3 föränderlig tofsskivling

0

föränderlig

per d

11 nov 2006 kl. 21:48

apropå förväxlingssvampar så fann jag i går 3 st giftig toppspindling i min dates svamkorg. hon var förvarnad om den och hade visat henne den tidigare men nu fick hon en extra lektion så nu sker där inga fler sådana misstag. ok, de hade förhoppningsvis upptäckts vid rensningen hemma !!!
men detta är en anledning till att jag INTE tycker att man skall rensa trattkantareller ute i skogen utan under lampans sken hemma ! men som van plockare är det iofs svårt att ta fel….

0

rensa...

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 21:53

jag flyttar mina svampar från tidining till tidning , ser jag minsta lilla avvikelse eller jag känner mig osäker så kastar jag den individen, ingen direkt rensning men det mesta av barr ramlar av och jag hittar sånt som kanske inte är bra för matsmältnigen…typ liten tuva kan stjälpa stort lass…helt onödigt, btw per när kommer du hem till mig och plockar 150 kg trattkantarell som står och dör ??

0

Till Birgitta F

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 22:00

har sett massor av dessa men inte vågat, tips?

0

Till Birgitta F

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 22:09

Mina bilder kanske inte hjälper nog mycket men foten är fjällig , på utväxta exemplar är ringen väldigt mörkbrun och dom luktar väldigt mycket “svamp” man vill äta dom omgående….

0

Till Birgitta F

Karin Z, Västerås

11 nov 2006 kl. 22:22

Jag har hittat vad jag tror är föränderlig men jag är ju så förbaskat feg när det gäller svamp med så giftiga förväxlingssvampar.

0

rensa...

per d

11 nov 2006 kl. 22:24

birgitta f, alltså 150 kg trattkantarell tar nu några timmar att plocka….. och säger jag till min köpare att jag har den volymen så rasar priset rakt i backen. men kan du garantera kvalite och så vidare så kan jag väl komma över nån dag och plocka…...går ju alltid att torka !!

0

Till Birgitta F

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 22:25

gifthättingen är så näpen jämfört med föränderlig, att jämföra med goliat och draken…..eller hur det nu var….

0

rensa...per d

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 22:28

Har en liten “hytte” på vår tomt 100:-/natt havsutsikt jag ger dig tillgång till minst 300 kg trattkantarell ingen plockar och jag har fullt i alla mina förråd

0

Till Birgitta F

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 22:39

tack för hjäpen

0

Till Birgitta F

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 22:44

yw cicki betyder your welcome , pokerspråk….

0

rensa...per d

per d

11 nov 2006 kl. 22:48

birgitta f.låter mycket intressant, men har tyvärr inte tid den närmaste veckan pga av olika uppdrag och arbete. men annars hade jag kommit som en blixt !!

0

rensa...per d

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 22:57

synd per ...så mycket svamp och ingen plockar…. uhhhhh

0

rensa...per d

per d

11 nov 2006 kl. 22:59

varför plockar ingen ???

0

rensa...per d

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 23:06

lata överklass människor…
tråkigt men sant…och jag har inte tiden

0

Till Birgitta F

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 23:21

nu vet jag inte riktigt vad som hände, helt plötsligt hamnade jag mellan trådar som inte har med mig att göra hoppas jag!

0

Till Birgitta F

Kristina i Lund

12 nov 2006 kl. 19:20

Hade det inte varit så långt till Bohuslän, så hade jag kunnat komma och bo en vecka hos dig, Birgitta! Idag åt vi upp den näst sista bottenskylan av de torkade trattkantarellerna från häromåret. Det blev rådjursstek och trattkantarellsås!!! Favorit!

0

Till Birgitta F

Birgitta D

13 nov 2006 kl. 09:34

Gäller erbjudandet om hyttan bara per d? Om inte så dyker jag kanske upp nästa höst. Åker i alla fall till föräldragraven i Stenungsund i bland och ett par dar i Munkedal kunde vara trevligt.

0

Till Birgitta F

Birgitta F

13 nov 2006 kl. 09:38

Hej Birgitta D , självklart inte = )
Jobbar på dagtid som turistambassadör för Munkedal, mer gäster till kommunen är alltid trevligt.
Sen har vår idrottsklubb också fina 4-bäddstugor till bra priser http://www.munkedalsif.se

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone