0 314 visningar

6 svar

skogen försvinner

Lena M

11 nov 2006 kl. 08:45

I torsdagstidningen var en artikel om avverkningstakten i våra skogar. Den var alldeles för hög. Det befarades att all gammel skog skulle vara borta inom tjugo år om den inte skyddades. Och det berodde på att länstyrelsen inte hade hade folk till att inventera värdefulla skogar. Går skogen till avverkning dröjer det ca 200 år innan den har samma värde som idag, står det i tidningen.
Ingen trevlig framtidsvy, eller hur !

0

Susanne E

11 nov 2006 kl. 09:05

Nu skrev nog inte tidningen HELA sanningen (som vanligt). För tack och lov så genomfördes en riksomfattande inventering av urskogarna redan 1979-81 av länsstyrelserna i landet. Därefter fick många skogar skydd och det har dem fortfarande, och fler har tillkommit. Däremot skulle det naturligtvis var önskvärt att ALLA urskogar kunde få skydd. Men var tar man pengarna ifrån?

Jag håller fullständigt med dig Lena, om att det är skrämmande siffror och att man blir orolig för framtiden. Speciellt när man läser tidningar!

Den som vill kan gå in på sin länstyrles via den gemensamma sidan:

http://www.lst.se/

Klicka dig sedan vidare till till Miljöenheten och sök info där så ser ni vad som gjorts i ditt län.

0

Lena M

11 nov 2006 kl. 09:22

Hej Susanne och tack för info. Om jag inte minns alldeles galet så var endast 0, 8 % av Gävleborgs gammelskog skyddad och det låter som en låg siffra med tanke på att det är Sverges skogsrikaste län. ( stod det i tidningen, men om det är riktigt vet jag inte )

0

Skogens pärlor..

Gunhild

11 nov 2006 kl. 09:34

här kan du hitta nyckelbiotoper och skyddad skog i din närhet. Hitta ett fint område att besöka.
http://www.svo.se/minskog/templates/Page.asp?id=12524

0

Susanne E

11 nov 2006 kl. 09:36

Jag kollade lite på x-län. Här kan du se era naturvårdsområden och i dem kan urskogar ingå. Områdena kan inehålla en, men oftast flera anledningar/faktorer för att få skydd, varav urskogsbestånd är en.

http://www.x.lst.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=30&page_id=2484224&query=urskogar&hiword=URSKOG+URSKOGARNA+URSKOGEN+URSKOGENS+URSKOGS+urskogar+

Länsstyrelen Dalaranas Län gjorde en bok om länets urskogar med inventeringen som grund. Den är informativ och har massor av bilder. Den säljs fortfarande då intresset är relativt stort.

Kanske även andra län har en bok om länets urskogar?

0

Skogens pärlor..

Lena M

11 nov 2006 kl. 09:41

Gunhild, det är ju otroligt vad mycket information man kan hitta på nätet. Risken är ju att man blir sittande framför datorn alldeles för länge, men visst är det intressant.

0

Tack Gunhild

Birgitta D Tranås

11 nov 2006 kl. 13:45

Jag kunde hitta mit bästa kantarellställe och den skogen har naturvärde men det röjs som 17 i alla fall. Det var även där jag hittade svartnande kantarell. Håller med Lena om att med all denna fantastiska information på nätet är vintern räddad. Tur man har bredband.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone