Bäst tycker jag är att vistas ute i skogen ofta. Se, känna och lukta är viktigt. Jag gör utflykter med barnen som är anpassade efter dem, så att det inte blir för jobbigt, för då blir det ju snabbt tråkigt. Att sedan få ta med egna svampar hem och examinera och leta efter i svampboken själv, det är stimulerande. En egen svampbok är också bra som är på rätt nivå.
Ganska enkla tips men har fungerat bra för mina barn.
Kan berätta att en dag innan snön kom, så kom 10-åringen hem och gav mig en påse med Kantareller! Han och hans kompisar hade plockat svamp i skogen vid skolan på rasten! Jättkul tyckte jag och de andra mammorna som också fick påsar!
Vilken härlig bild. Våra barn har alltid varit med i svampskogen. Äldsta dottern nu 23 år. Kom hem o ville ut o plocka svap.Har eget boende sedan flera år. Hon behövde över 30 påsar i frysen för att klara vintern förklarade hon. Vi drog på oss rwgnkläder och gav oss iväg till skogen. Jag blev väldigt överaskad av hennes svampkunnande. När jag frågade när/var hon lärt sig alla dessa svarade hon. Det har du mamma lärt oss barn. Det hade jag inte ens tänkt på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.