0 561 visningar

50 svar

vad 500 gr kantareller kan bli til....l

per d

11 nov 2006 kl. 20:40

utöver de 5 kg trattkantareller som såldes för 500 kr efter gårdagens svamptur var där ca 20 kantareller vägandes 500 gram. dessa inbringade så 75 kr efter moget övervägande…. har ju trots allt ätit en hel del kantareller i år och dessa var av den stora varianten, och jag tycker ju att de små är bäst…!!
kom så förbi en av fishehandlarna på torget strax innan stängning och lyckades förhandla mig till kvarvarande 8 jungfruhummer, havskräftor på svenska, vägandes 800 gram för 50 kr. tog så vägen förbi netto och inhandlade 1 flaska vitt, frascati, för 24, 95 kr. och så var 500 gr kantareller snabbt förvandlade till en hyfsad lördagsmiddag ! ok det kostade några ören för salt. vatten och gas att koka de små djuren men nu skall de avnjutas !

0

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 21:16

Härligt, blir lite avundsjuk, skaldjur är bland det bästa jag vet. Lite ont om färska här på fastlandet. Rätt åt dig att Frascatin var dyr! Men koka de små djuren snällt, tror att det var Hasse Alfredsson som sa att det är mest synd om kräftan för den får dö levande…

0

Gula

11 nov 2006 kl. 21:21

Tänk vad många fina middagar man gått miste om när man bara frusit in sin lilla skörd…Låter väldigt gott…men min pizza gick bra ner den också...utan svamp…

0

per d

11 nov 2006 kl. 21:38

cicki.havskräftorna är alltid döda och råa när man köper dem i danmark. i sverige är de däremot oftast kokta och alldeles för lång tid och allt för salta eller allt för lite salta.
första gången när jag köpte havskräftor i danmark utgick jag bara från att de var kokta och började äta dem råa, men det varade inte länge…..dessa djur skiftar ju ikke färg när de kokas !

0

Totte Gbg

11 nov 2006 kl. 21:44

Hej!
Kräftor e gott o som tur är har jag Feskekörka nedanför mig där jag bor i Göteborg. Fina kräftor att handla där!!!
Både råa o färdig kokta. De färdig kokta brukar var jätte fina. Lagom salta fasta o fina:)

slurp slurp med en liten linjerulladakvavit….rullan går..

0

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 21:46

hysschhh totte vi kan inte marknadsföra vårt område så , då kantrar Sverige….
alldeles för många norrlänningar här redan… = )

0

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 21:47

jag vet, när det gäller skaldjur vill jag alltid tillaga dom själv, levande, annars får det va. Undantaget är när jag bodde i Sverige, räkorna var helt ok. Här hittar man bara skalade dylika utan smak!

0

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 21:54

skulle kunna MÖRDA för kräftor, men kan få färska, odlade här om jag beställer för 500 kr/kg. Är det ett ok pris om man nu har råd?

0

per d

11 nov 2006 kl. 21:54

cicki.problemet med havskröftor är att dom där när dom trålas, och det gör de flesta, alltså trålas. så finns det burfångade men det är inte så vanligt. och de överlever inte så länge när de väl lämnat havet.
håller helt med dig att fabriksskalade räkor är helt värdelösa. sverige är nog bäst i världen på kokta färska räkor tillsammans med norge. i danmark är det märkligt nog bara färdig pillede som gäller. det är i stort sett omöjligt att köpa färska kokta räkor i dag. anledningen är två, räktrålarna levererar på kontrakt direkt till fabrik och danskarna vet överlag inte hur man skalar en räka, det är tragiskt men sant !!

0

per d

11 nov 2006 kl. 21:58

500 kr kg eller mer är väl marknadspris för svenska flodkräftor eller signal kräftor. men jag tycker alltså att djupfrysta kinesiska smakar lika bra till en tiondel av priset men bästa är havskräftor, kokta i saltat vatten eller klyvda och gratinerade i ugn med vitlök. parmesan och persilja…..

0

Evus

11 nov 2006 kl. 22:01

Annars kan man ju testa att lägga taggsvampar eller kantareller i “kräftlag” :-)

0

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 22:11

nu menade jag signal och/eller flodkräftor odlade i Belgien. Som jag kan köpa levande och koka själv. Är inte mycket för havskräftor, kan vara dålig erfarenhet, för mjälla för min smak. Kommer aldrig att glömma hummern vi åt på Irland, nyfångad, stackarn kröp till det kokande vattnet. Och blev uppäten tre timmar senare. Tror att jag har skogsabstinens…

0

per d

11 nov 2006 kl. 22:13

jovisst evus, men kan man få havskräftor till 60-70 kr kg och sälja kantareller för 150 kr och därtill kan koka fond på skalen så föredrar jag den äkta varan !!!

0

hummer i bohuslän

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 22:14

Förra nyår orkade jag bara äta halva min hummer…egen fångad…med kantarellstuvning
hoppas totte ser detta.. lol

0

per d

11 nov 2006 kl. 22:16

cicki, hade samma dåliga erfarenhet av havskräftor innan jag kom till danmark. inte kul att få dem färdigkokta i sveriges inland eller östkust. men pröva dem gratinerade i ugn med vitlök mm som jag skrev förut !

0

hummer i bohuslän

per d

11 nov 2006 kl. 22:18

birgitta f, hummer slår allt !!!! men kantarell till ??

0

hummer i bohuslän

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 22:20

jasminris , en kantarellstuvning och en hummer på 1 kg….inte helt fel eller..

0

Evus

11 nov 2006 kl. 22:21

per.d
Jag skojade lite, eftersom det receptet varit på tal här på forumet tidigare.

Själv har jag tillgång till eget “kräftvatten”.

Kokar själv, eller rättare sagt så gör min gubbe det, jag klarar inte av att se på.

0

Birgitta F

Totte Gbg

11 nov 2006 kl. 22:33

oooohhh nu blir jag avundsjuk!!!
När kan jag komma o hälsa på???
Va gott o trevligt!

Fångade själv hummer för ett par årsedan o det är alltid goast med egenfångad…letar just nu efter ny snipa, träsnipan såld, nu är det Skäreleja som vi letar efter i plast får nöja mig med ekan så länge…o makrill..

0

Totte...

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 22:37

...att inte orka hela hummern kändes skämmigt , åt till jag “stjörna” som vi säger i Norrland…resten åkte i kylen till dagen efter…
sen är du /ni välkomna när ni vill , som sagt vi har en hytte med havsutsikt 100:/dygn att tillgå

0

Totte...

Totte Gbg

11 nov 2006 kl. 22:39

hallåhallå eller mer info tack!!!!
Lät ju jätte intressant.

0

Totte...

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 22:42

furufalk@telia.com
finns så mycket svamp att tillgå..
vår hyrevärd tillhandahåller bostad..jag ordnar nyckel

0

Birgitta F

Totte Gbg

11 nov 2006 kl. 22:46

jag har skickat dig ett mejl

0

Hytten

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 22:46

För 100 per dag slår jag till, men är det inkl eller exkl per d? ;))):)))

0

Hytten

Totte Gbg

11 nov 2006 kl. 22:50

Bra fråga! Undra vad min man hade sagt om han följde med…att Per var där menade jag…:)

0

Hytten

per d

11 nov 2006 kl. 22:51

cicki, mig inkluderar läcker middag och utsökta viner, pris förhandlingsbart…. men har alltså inte tid nästa vecka.

0

Hytten

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 23:04

Ha, ha, ha, jag kan inte heller nästa vecka. Dessutom är det inte förhandlingsbart…

0

Hytten

per d

11 nov 2006 kl. 23:08

cicki, det är du som skall betala, inte jag…..........ss

0

Hytten

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 23:27

per, varken min man eller jag har råd att betala dessa exklusiviteter. Dessutom har jag en princip att aldrig betala för en gris i säcken! Nöff!!!

0

Hytten cicki

per d

11 nov 2006 kl. 23:31

det var du som frågade om det var exklusive eller inklusive ! så tydligen köper du grisen i säcken ibland ! men nu skall vu ju inte bli ovänner om det, eller hur ?

0

Hytten cicki

cicki

11 nov 2006 kl. 23:36

njaee, jag frågade om priset var inkl eller exl per.d. och det fick jag inget svar på STORT SMILE!!!!!

0

Hytten cicki

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 23:37

hmmm kopulering…tror inte det ingår…måste kolla med hyresvärden

0

Hytten cicki

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 23:39

per kan du fixa hyresgaranti…ASGARV!!!!!

0

Hytten cicki

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 23:44

kollat koperlingsavgift ingår max 2 ggr per dygn…eventuell sakskada betalas av hyregäst…
svampavsaknad noll debitering

0

Hytten cicki

Gula

11 nov 2006 kl. 23:48

Ni håller väl inte på med svarta affärer???

0

Hytten cicki

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 23:55

svarta…helst inte…

0

Hytten cicki

cicki T Belgien

11 nov 2006 kl. 23:57

per d betalar du, jag tar med mig en burk KONSERVERADE champignoner, dvs svampar. 25% av hyran går naturligtvis till hyresvärden, Birgitta, finns det möjlighet att landa en helikopter? Ber min personliga sekreterare att ta hand om alla detaljer, fakturan sänds till per d naturligtvis. 

0

Hytten cicki

per d

11 nov 2006 kl. 23:59

allt är svart… annars kan man inte komma in i regeringen…men sen måste man vara smart….för att bli kvar !

0

Hytten cicki

per d

12 nov 2006 kl. 00:01

he he, 100 kr om dan verkar ju billigt ! kan vi så ta helikopetern till svampställena ?

0

Hytten cicki

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 00:10

Naturligtvis, per, kan vi göra det, men i handbagaget måste du kunna inkludera två hundar dvs 100 kg extra… och jag vet inte om hyresvärden accepterar detta.

0

Hytten cicki

per d

12 nov 2006 kl. 00:19

men skall jag ha hundar med så blir det alltså bara 2 st coton de tulear och de väger tillsammans inte mer än max 15 kg.
men om du kom upp med vispen så kunde vi ju samtidigt testa mina ställen i jylland. tar ju inte så lång tid med vispen över till jylland från bohus !

0

Hytten cicki

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 00:36

helt ok med dina vovvar, dom kommer nog överens med mina bara dom talar franska. Så då har du bokat vispen, vill du komma hit först eller ska vi ta en sväng över Bordeaux först, har hört att det har regnat där så vi kan väl kolla om det finns några cèpes först?

0

Gula

12 nov 2006 kl. 00:46

Det var värst vad 500gr kantareller kan bli till… 8D

0

Hytten cicki

per d

12 nov 2006 kl. 00:46

de coton de tuleard som jag tar med talar helt säkert franska då de härstammar från madagaskar som blev fransk koloni 1896, och de är säkert födda efter det….visst kan vi ta vispen äver medoc och kolla efter karl johan, men det blir väl mot västkusten och då är det väl den rödbruna varianten i tallskogarna ut mot atlanten….

0

Hytten cicki

gert

12 nov 2006 kl. 00:53

Oj och kors i taket, nu är inte per d rädd för hundar längre, han kan till och med sitta i Vispen med dom!!!!!!!!

0

Hytten cicki

per d

12 nov 2006 kl. 00:58

vem kan vara rädd för en coton de tuleard ????

0

Hytten cicki

gert

12 nov 2006 kl. 01:08

Spela inte dum per d

det är inte vinet som väger 100 kg, det är väl cickis hundar! eller?
det ska bli roligt att höra fortsättnignen av denna tet â tet.

0

Hytten cicki

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 01:09

precis! Har tjuvlärt mig lite om den rasen. Gillar inte små hundar för de är för bjäfsiga, men den här verkar vara lugn och fin. Vi fastnade för Berner Senner just för att ha en gårdshund som inte skäller och inte jagar.Men det är klart, dom tar plats!

0

Hytten cicki

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 01:21

yes, mina hundar väger ca 100 kg tillsammans och per d’s blivande ca 15 kg. Mina hundar är otroligt snälla och accepterar andra vovvar, så jag ser inga problems ;)))

0

Hytten cicki

per d

12 nov 2006 kl. 01:30

cicki !! 100 kg hund !!?? så får du betala för övervikten !!

0

Hytten cicki

gert

12 nov 2006 kl. 01:31

där trillade poletten ner per d

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone