utöver de 5 kg trattkantareller som såldes för 500 kr efter gårdagens svamptur var där ca 20 kantareller vägandes 500 gram. dessa inbringade så 75 kr efter moget övervägande…. har ju trots allt ätit en hel del kantareller i år och dessa var av den stora varianten, och jag tycker ju att de små är bäst…!!
kom så förbi en av fishehandlarna på torget strax innan stängning och lyckades förhandla mig till kvarvarande 8 jungfruhummer, havskräftor på svenska, vägandes 800 gram för 50 kr. tog så vägen förbi netto och inhandlade 1 flaska vitt, frascati, för 24, 95 kr. och så var 500 gr kantareller snabbt förvandlade till en hyfsad lördagsmiddag ! ok det kostade några ören för salt. vatten och gas att koka de små djuren men nu skall de avnjutas !
Härligt, blir lite avundsjuk, skaldjur är bland det bästa jag vet. Lite ont om färska här på fastlandet. Rätt åt dig att Frascatin var dyr! Men koka de små djuren snällt, tror att det var Hasse Alfredsson som sa att det är mest synd om kräftan för den får dö levande…
cicki.havskräftorna är alltid döda och råa när man köper dem i danmark. i sverige är de däremot oftast kokta och alldeles för lång tid och allt för salta eller allt för lite salta.
första gången när jag köpte havskräftor i danmark utgick jag bara från att de var kokta och började äta dem råa, men det varade inte länge…..dessa djur skiftar ju ikke färg när de kokas !
Hej!
Kräftor e gott o som tur är har jag Feskekörka nedanför mig där jag bor i Göteborg. Fina kräftor att handla där!!!
Både råa o färdig kokta. De färdig kokta brukar var jätte fina. Lagom salta fasta o fina:)
slurp slurp med en liten linjerulladakvavit….rullan går..
cicki.problemet med havskröftor är att dom där när dom trålas, och det gör de flesta, alltså trålas. så finns det burfångade men det är inte så vanligt. och de överlever inte så länge när de väl lämnat havet.
håller helt med dig att fabriksskalade räkor är helt värdelösa. sverige är nog bäst i världen på kokta färska räkor tillsammans med norge. i danmark är det märkligt nog bara färdig pillede som gäller. det är i stort sett omöjligt att köpa färska kokta räkor i dag. anledningen är två, räktrålarna levererar på kontrakt direkt till fabrik och danskarna vet överlag inte hur man skalar en räka, det är tragiskt men sant !!
500 kr kg eller mer är väl marknadspris för svenska flodkräftor eller signal kräftor. men jag tycker alltså att djupfrysta kinesiska smakar lika bra till en tiondel av priset men bästa är havskräftor, kokta i saltat vatten eller klyvda och gratinerade i ugn med vitlök. parmesan och persilja…..
nu menade jag signal och/eller flodkräftor odlade i Belgien. Som jag kan köpa levande och koka själv. Är inte mycket för havskräftor, kan vara dålig erfarenhet, för mjälla för min smak. Kommer aldrig att glömma hummern vi åt på Irland, nyfångad, stackarn kröp till det kokande vattnet. Och blev uppäten tre timmar senare. Tror att jag har skogsabstinens…
oooohhh nu blir jag avundsjuk!!!
När kan jag komma o hälsa på???
Va gott o trevligt!
Fångade själv hummer för ett par årsedan o det är alltid goast med egenfångad…letar just nu efter ny snipa, träsnipan såld, nu är det Skäreleja som vi letar efter i plast får nöja mig med ekan så länge…o makrill..
per d betalar du, jag tar med mig en burk KONSERVERADE champignoner, dvs svampar. 25% av hyran går naturligtvis till hyresvärden, Birgitta, finns det möjlighet att landa en helikopter? Ber min personliga sekreterare att ta hand om alla detaljer, fakturan sänds till per d naturligtvis.
men skall jag ha hundar med så blir det alltså bara 2 st coton de tulear och de väger tillsammans inte mer än max 15 kg.
men om du kom upp med vispen så kunde vi ju samtidigt testa mina ställen i jylland. tar ju inte så lång tid med vispen över till jylland från bohus !
helt ok med dina vovvar, dom kommer nog överens med mina bara dom talar franska. Så då har du bokat vispen, vill du komma hit först eller ska vi ta en sväng över Bordeaux först, har hört att det har regnat där så vi kan väl kolla om det finns några cèpes först?
de coton de tuleard som jag tar med talar helt säkert franska då de härstammar från madagaskar som blev fransk koloni 1896, och de är säkert födda efter det….visst kan vi ta vispen äver medoc och kolla efter karl johan, men det blir väl mot västkusten och då är det väl den rödbruna varianten i tallskogarna ut mot atlanten….
precis! Har tjuvlärt mig lite om den rasen. Gillar inte små hundar för de är för bjäfsiga, men den här verkar vara lugn och fin. Vi fastnade för Berner Senner just för att ha en gårdshund som inte skäller och inte jagar.Men det är klart, dom tar plats!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.