0 326 visningar

35 svar

ett perfekt forum....

per d

12 nov 2006 kl. 00:57

verkar som att detta forum funnit sin form nu. de riktigt svampkunniga diskuterar flugsvampar för sig, http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=37027&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=9
och vi andra som mest gillar att plocka ätliga svampar flummar runt tillsammans….. !!
visa respekt för varandra även framöver !!!!!

0

Nina A

12 nov 2006 kl. 15:13

Men….Det gör väl ingenting?!
svampforumet är ju till för alla
och det inbegriper ju även de mycket kunniga

kan nog vara skönt att få diskutera och få bollplank även om svampen i fråga varken är ätlig eller för nybörjare.

Kunskap är något man aldrig kan få för mycket av, och stannar man upp och anser sig fullärd går man miste om mycket här i livet

jag tycker personligen att det är otroligt intressant, men alla äe vi olika :D

0

per d

12 nov 2006 kl. 15:32

visst nina, men vad jag menar är att det är bra om de trådar där man diskuterar lite mer vetenskapligt hålls rena från inlägg som ligger på en liten annan nivå.

0

Gula

12 nov 2006 kl. 15:39

Gillade det där med flummar runt tillsammans….;) speciellt efter er visp-färd i natt…

0

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 21:51

just därför (har precis landat efter vispfärden, gula!) tycker jag och vill betona att forumet behöver underavdelningar. Jag är inte speciellt aktiv på svampsidan med egna inlägg eftersom jag är superamatör men lär mig massor och prioriterar dessa. Desssutom är det kul med andra inlägg. Som id av olika resemål, mat, natur, hundar, språk, roliga/dåliga historier osv. Dessutom fick jag ju åka visp med per d igår!

0

Gula

12 nov 2006 kl. 22:03

Två delar: mera svamp och mindre svamp!?

0

Susanne E

12 nov 2006 kl. 22:35

Det blir nog bra med underavdelnigar tror jag också. Ni tycks ha haft roligt i helgen med geografitävlingar. Synd att jag missade dem, men hoppas att det blir fler :). Själv har jag varit på tre hockeymatcher (och en träning), köpt ny slalomutrusting och bakat tårta. Mums !

Men vad är det för visp? Törs man fråga vad du gjort cicki?

0

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 22:58

tja, Susanne, hade lite kul med per d. i en tråd igår. Skulle åka helikopter med mina vovvar (100 kg tillsammans) och äta havskräftor tror jag. med pers vovvar. Per d kallar helikopter för visp. Kolla per d’s tråd vad 500 gr kantareller kan bli… Kul var det och ingen svampdiskussion, fast sånt behövs också!

0

Susanne E

12 nov 2006 kl. 23:11

Hahaha!!! Under tiden som du svarade hann jag hitta tråden! Jösses vilken färd! Gu va kul! Ni kan ju ta anställning på “Packat och klart” !

0

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 23:16

jajamän! Nu har jag varken sett till havskräftor, per d. eller helikopter men åtminstonde jag hade kul! Man kan ju alltid drömma lite!

0

per d

12 nov 2006 kl. 23:18

he he, jo tänk vad 500 gram kantareller kan ställa till med…en liten stjärna måste dock byns 2 fiskehandlare som finns på torget var onsdag och lördag få. hos dem finns hel marulk, sjötunga mm mm den ene av dem steker fiskefrikadeller i sin torgvagn och har man tur finns levande hummer till 250 kr kg !!

0

Susanne E

12 nov 2006 kl. 23:20

Ja, självklart ska man drömma lite! Birgittas stuga finns ju i alla fall på riktigt, så dit kan man ju bege sig i alla fall, med eller utan dröm ;)

Blev faktisk lite intresserad (av stugan). Kanske kontaktar henne till sommaren. Längtar vansinnigt efter havet emellanåt!

0

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 23:25

släng dig i väggen per d! blir bara så avis! Men vadå man väljer var man vill bo, det är dig väl unnat! Fast kan du inte ta din visp och slänga över lite fräscht? SMILE!

0

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 23:27

susanne, du säger att du längtar efter havet, var bor du?

0

Susanne E

12 nov 2006 kl. 23:31

Mitt i landet. Södra Dalarna. Men som barn bodde jag i Göteborg och Kungsbacka, så det där med salta hav, klipphällar och blåst längtar jag efter ibland…JÄTTEMYCKET!

0

per d

12 nov 2006 kl. 23:33

cicki, jo aalborg är perfekt om man gillar fisk, inte många platser i danmark där det utbudet finns till så låga priser heller. men det mesta av den bästa danska fisken hamnar ju nere i dina trakter och syd därom !! själva äter danskarna så mest fleskesteg !!

0

Gula

12 nov 2006 kl. 23:33

Jaaa det gör jag också! Fast jag bor ju lite närmare vattnet än du…

0

per d

12 nov 2006 kl. 23:38

kanske kan bli en tur till efter trattkantareller i år ...??
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm

0

Susanne E

12 nov 2006 kl. 23:39

Ja, du har väl Mälaren och Östersjön. Jag brukar åka ut till Rullsand utanför Gävle på dagsutflykter på sommaren. Ligger då bland sanddynerna och låtsas att jag är på västkusten :)

0

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 23:40

susanne, när vi flyttade ner till Luxemburg/Ardennerna saknade jag helt plötsligt måsar (kommer från Stockholm) och deras skrik plus saltdoft från havet. Men man kan ju inte få allt.

0

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 23:45

tyvärr per d så vet jag inte var den färska fisken som jag hittar i fiskdisken kommer ifrån. Det enda jag litar på är musslorna från Zeeland, resten köper jag djupfryst.

0

Susanne E

12 nov 2006 kl. 23:46

Ja, det är märkligt VAD man saknar. Själv är jag barnsligt förtjust i berghällar, som jag förknippar med västkustens klippor. Det blev faktiskt en av anledningarna till varför vi kökpte huset vi bor i. Tyckte det var lite kustkänsla av berget som går upp i dager lite varstans på tomten. (...romantiskt argument för att köpa ett hus! :))

0

per d

12 nov 2006 kl. 23:48

cicki, tycker du att stockholmshavet doftar salt ?....ss
om sommaren väcker fiskmåsarna mig kl 4 varje morgon grrrrrrrr !!

0

per d

12 nov 2006 kl. 23:49

dom där stora, delvis gröna musslorna menar du ?

0

cicki T Belgien

12 nov 2006 kl. 23:55

nu blev det besvärligt, Susanne, berghällar saknar jag också. Per d du saknar inte måsarna förrän dom inte finns där längre. Här väcks jag av ugglor, kor osv. Och ja “Stockholmshavet luktar salt” i jämförelse med den lilla insjön som finns här!

0

Susanne E

12 nov 2006 kl. 23:59

Ja, ni kanske ska ta “vispen” ett varv i natt också så kan ni kolla var vattnen luktar salt (hihi).

2 min i 12. Bäst att krypa till kojs nu. En dag i morgon också.

Nattinatti

0

cicki T Belgien

13 nov 2006 kl. 00:04

Ingen visp hörs så jag nattar också! Tack för en trevlig diskussion! Natti-natti

0

per d

13 nov 2006 kl. 00:05

jo susanne, det är bara att vispa runt…. måste bara plussa lite för nordjylland. inte månmga ställen i världen där man kan välja mellan att åka till ästkust eller västkust beroende på hur vinden blåser och det tar bara 30 min oavsett vilken kust man väljer ! och hur många ser hela västerhavet öppna sig på väg till 1 av trattkantarellställena ??
cicki bli nu inte för avundsjuk… !!  ss

0

per d

13 nov 2006 kl. 00:06

cicki, du missade vispen med 1 min och 1 sek, men sov gott !

0

cicki T Belgien

13 nov 2006 kl. 00:12

Nejdå per, har det bra här med mina 100 kg hundar, fast skicka över lite havsdoft och måsskrik så blir jag nöjd.
PS blev havskräftorna goda?

0

ett perfekt forum....nej! Det tar plats

cederlund

13 nov 2006 kl. 00:18

Kan inte ni två maila varandra med ert kuttrasju?

0

cicki T Belgien

13 nov 2006 kl. 00:19

hörde den inte, mina dubbla diskmaskiner var igång! måste ha varit en whisp. Sov gott du också!

0

cicki T Belgien

13 nov 2006 kl. 00:25

hörrödu cederlund! Om inte du är intresserad av vårt “kuttrasju” som ligger på ett mycket ironiskt plan, läs då inte tråden, bry dig inte och lägg av! Släng dig i väggen på ren svenska!

0

cederlund

13 nov 2006 kl. 00:33

gå och lägg dig och sov cicki !
för din egen skull.

0

Kuttra på!

Daniel Persson

13 nov 2006 kl. 00:59

Snarstucket, cederlund! Slika små skojiga snuttar skola svampforumet särdeles skåda.

Amorösa avlatsbrev anses accepteras av allmänheten, avundsjuka adjunkter annars arrenderar asociala alfabetismer.

Bädden borde bestigas bestämt, Bore blåser bastant bort blåmusseronens bästa bekantskaper.

0

Kuttra på!

ABC

13 nov 2006 kl. 01:15

Duktigt Daniel.

Ska Svampforumister se sexinviter skalla sålunda sisåhär?!
Tycker trogen trattkantarellfantast troligvistinte!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone