0 358 visningar

11 svar

Fågel ägg?

Franco Matli

12 nov 2006 kl. 08:08

Ska dessa ägg bli kycklingar eller något annat ?Ledtråden är att dom är ätliga men ovanliga.

0

Lena M

12 nov 2006 kl. 09:02

Ovanliga ja, hittar inte någon som liknar denna i böckerna. Väntar på svaret !

0

Irene A

12 nov 2006 kl. 10:06

Vilken vacker samling! Undrar om de inte kommer att se ut så här när de blir större:

0

Svampnörden

12 nov 2006 kl. 10:26

Intressant! Ser precis ut som svamparna som fanns utanför min arbetsplats…...alltså ditt foto Irene.

Ingen aning om vad det är.

0

Gunhild

12 nov 2006 kl. 10:34

Jag tycker inta att dom ser så läckra ut!!! Är dom verkligen ätliga?

0

Hans v E

12 nov 2006 kl. 10:46

Det är väl jättespindling? Och då är väl ätliga ingen bra ledtråd!

0

Lena M

12 nov 2006 kl. 11:05

En gissning, blågrå spindelskivling.

0

Lena M

12 nov 2006 kl. 11:14

Nej, jag har helt fel, den skulle ju vara ätlig. Inte undra på att ni säger att det är svårt att artbestämma en svamp utifrån en bild och de ändrar ju utseende allteftersom de växer.

0

Irene A

12 nov 2006 kl. 11:21

Jag kollade, och såg att den räknas som en bra matsvamp i Italien. I Sverige har vi ju en närmast obstinat inställning emot spindelskivlingar av någon anledning.

0

Cortinarius praestans

Franco Matli

12 nov 2006 kl. 11:25

Vadå inte bra ledtråd Hans?
Jättespindling är en svamp som är mycket uppskattad som matsvamp i Sydeuropa.Ledtrådet var perfekt.
Det finns inte många spindlingar som är ätliga.

0

Arbetsplatsen

Irene A

12 nov 2006 kl. 11:26

Vilka träd finns det utanför den, till att börja med..?

0

Arbetsplatsen

Hans v E

13 nov 2006 kl. 21:18

Franco, jag gick på den “offentliga” varningen: Spindelskivlingar anses oätliga p.g.a. risken att förväxla dem med de giftiga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone