0 542 visningar

18 svar

Ticktest

Irene A

12 nov 2006 kl. 12:44

Det har visats bilder av dessa vanliga arter tidigare, men de kan nog vara kluriga ändå.

0

Alf Pallin

12 nov 2006 kl. 13:29

Vilda gissningar. 1 brandticka, 3 klibbticka

0

Lena M

12 nov 2006 kl. 13:54

Samma här, vilda gissningar.
Platticka, borstticka.
( hoppas att inte Klas bryter ihop )

0

Göran H

12 nov 2006 kl. 13:56

Bild 1 föreställer Platt-ticka.
Om jag nu lärt mig nå´t av Klas.

0

Irene A

12 nov 2006 kl. 16:48

Den första, plattickan, har det kommit riktiga svar på. Men var de andra verkligen så svåra..?

0

Alf Pallin

12 nov 2006 kl. 16:58

Kan nr 3 vara lackticka?

0

Göran H

12 nov 2006 kl. 17:07

Bild 3, Sidenticka?

0

Lena M

12 nov 2006 kl. 17:42

varför inte sotticka på nr. 3 ?

0

Gunhild

12 nov 2006 kl. 17:46

Platt-ticka fnöskticka klibbticka den sista är jag osäker på

0

Irene A

12 nov 2006 kl. 17:49

En ledtråd: Nr 2 och 3 är samma art, den växer på björk och är en av de allra vanligaste tickorna (bilderna visar ett par ovanliga färgformer bara).

0

Irene A

12 nov 2006 kl. 17:51

Hoppsan Gunhild, du hann emellan medan jag skrev det förra inlägget :-)

0

Lena M

12 nov 2006 kl. 17:53

Så svaret är klibbticka ?
Isåfall en väldigt färggrann sådan, eller är det datorn som spökar ?

0

Irene A

12 nov 2006 kl. 18:09

Både 2 och 3 är fnöskticka (den sista färgvarianten är nog ganska ovanlig).

0

Ticktest Irene

Gunhild

12 nov 2006 kl. 18:15

Jag har säkert 80 bilder av fnösktickor men har aldrig sett någon med den färgen, växer den på björk och var?
Klibbtickan däremot är ju färggrann.
Mer tickor ....

0

Irene A

12 nov 2006 kl. 18:28

Båda fnösktickorna har fotograferats i samma skog en bit norr om Vilhelmina. Har inte försökt återse dem för att se om den röda färgen har varit konstant, för skogen har avverkats, så jag tror inte jag hittar dit igen. Undrar hur den har kunnat få en sån färg egentligen?

0

Uno M

13 nov 2006 kl. 07:52

Angående den bruna fnösken.
Om det fanns någon brunsporig svamp ovanför eller nära kan ju avspolad sporfärg vara en lösning.
Sipperregn från brunröta i stammen kan också ge dylik färg och vara en annan lösning

0

Irene A

13 nov 2006 kl. 14:46

Jag lutar åt att det kan vara något från veden som gett den röda färgen. Björksaven brukar ju också färgas röd av någonting?

0

Irene

Olivia

14 nov 2006 kl. 09:55

Hur kan du vara säker på att det verkligen är en fnöskticka. Har du gjort DNa-test eller hur vet man sånt?

0

Olivia

Irene A

14 nov 2006 kl. 14:21

Om jag bara hade sett en fruktkropp, hade jag nog inte varit så säker, men på den här och andra björklågor intill, fanns flera fnösktickor med varierande färger från gråbrunt till rödbrunt. Det här röda exemplaret var förstås ett av de mest extrema. Naturligtvis grämer det mig ändå att jag inte tog hem något exemplar, men jag kunde bara inte förmå mig till att göra det. De var så vackra där de satt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone