0 284 visningar

13 svar

Några arter hemifrån

Tony S

12 nov 2006 kl. 20:19

Jag tog lite bilder på en kort skogsrunda hemmavid(norra Skåne).
De fem första växte på björkstubbar, om jag inte misstagit mig. Gissa gärna.

0

Tony S

12 nov 2006 kl. 20:20

Resten av bilderna.

0

Annette L, Sthlm norr

12 nov 2006 kl. 21:22

Jag skall försöka i morgon, så kan du vänta med svaret…hinner inte nu :=)

0

oxå på björkstubbe

Alf Pallin

12 nov 2006 kl. 22:05

Hej kan det här vara samma som din på bild nr 1? Den jag hittade var helt frusen.

0

Hans v E

12 nov 2006 kl. 22:07

Geleskål.
  ”  , konidiestadiet.
Stubbhorn.
?.
Purpurskinn.
?(spännande!).

0

Irene A

12 nov 2006 kl. 22:14

Till Hans’ förslag kan jag tillägga en gissning på den sista: gul rotskål.

Har också frågetecken på den fjärde. Jag blev tvungen att kolla hur en rödbandsriska såg ut, men den var ju inte särskilt lik.

0

Birgitta F

13 nov 2006 kl. 07:26

Måste bara få gissa fastän svaren finns ovanför…
1.Brun skålmurkla
2.Brunkrös
3.Stubbhorn

0

oxå på björkstubbe

Tony S

13 nov 2006 kl. 12:47

Alf, det kan nog vara en av geléskålarna du har på din bild, men vilken av dem är svårt att säga.

0

Tony S

13 nov 2006 kl. 13:02

1. Mikroskoperade denna, och sporerna var 26-27 x 5 my. Kunde efter lite besvär hitta några få sporer med 4-6 septa. Makroskopiskt var den tunnköttig, kändes egentligen mer som en skålsvamp än en geléskål. Rätta mig om jag har fel, men kan den violetta geléskålen ha samma tunnköttiga form? Jag brukar se den som mer pluggformad.

2. Konidiestadiet av violett geléskål. Associerar till så vitt skilda saker som en hjärna alt. blombukett.

3. Stubbhorn

4. Skivorna är violetta om det inte framgår, särskilt ut mot hattkanten. Den växte på en björkstubbe som sagt. Väntar lite med svar. Kanske hattens form gäckar?

5. Purpurskinn

6. Är en “slamkrypare”...

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 14:33

Detta övergår vida min kunskapsnivå, men det var fina bilder.
Nr 4 skulle jag t ex kunnat gissa blåmusseron på, men så lätt var det väl inte…

0

Hans v E

13 nov 2006 kl. 14:36

Eftersom skivlingen påminner om Gunhilds broskmussling måste jag gissa på den. (Har ni haft sällskap?)
Men nu får du avslöja den pulverfyllda urnan!
Alfs bild kan nog också föreställa purpurskinn.
Geleskålarna hör inte till gelesvamparna utan är skålsvampar (ascomyceter) som är geleartade. Den stora geleskålen (Ascocoryne cylichnium) har inget konidiestadium så bild 1 borde vara denna, vilket även ditt spormått talar för, medan bild 2 således är konidiestadium av geleskål (A. sarcoides).
Bilderna är väl då från olika stubbar!

0

Joachim Krumlinde

13 nov 2006 kl. 15:54

Broskmussling verkar fullt möjligt , ja. Annars tycker jag också det ser ut som blåmusseron men den växer ju inte på träd.

0

Anki

13 nov 2006 kl. 16:05

Gissar liksom Hans på broskmussling och bifogar en bild på ett yngre exemplar också den på en björkstubbe.

0

Tony S

13 nov 2006 kl. 18:52

Nr 1. Stor geléskål, bör det vara, vilket spormåttet fick avgöra. Jag rörde visst till de lite där om skålsvamp/geléskål. Men du redde ut det Hans, bra.
Jo, svamparna på bild 1 o 2 växte på två olika stubbar ca 20 meter från varandra. Där stor geléskål växte fanns inga synliga konidier.

Ja, nr 4 är broskmussling. Den påminner en hel del om den på Ankis bild.

Nr 6. Svaret är väl en besvikelse men… det är en gul rottryffel som öppnat sig. Ser närmast ut att ha exploderat, med krutstänk på sidorna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone