“Stjärnorna” är väldigt snabba med att komma med svar, så vi vanliga som vill lära oss mer har inte så stor chans att ta reda på om och gissa på svamparna.
Snälla…vänta tills det kommit några gissningar och skicka in fler bilder på vanliga svampar så att vi får känna att vi lärt oss nåt.
som är svårt eller lätt att klura ut? Om det är en svamp som man sett ofta i olika stadier och som finns i ens närhet då är det kanske lätt, medan en svamp som är vanlig ex. i Skåne eller långt söderut och som jag knappt sett på bild gör det hela mycket svårare.
Håller med dig Gunhild det går för fort ibland. Men är det sällsynta arter så är det för svårt för min del. Jag blir jätteglad när jag åtminstone kommit till rätt släkte( och kan de latinska namnen på endel.) Och det är tack vare mycket hjälp ifrån experterna och många kik i böckerna, en bredvid datorn, en på matbordet och en vid sängen alla med olika mycket information.
Sakta , men säkert går det.
Ja , det är lätt att missförstå varandra. Jag försöker faktisktisk att artbestämma svamparna själv, utan att titta på experternas svar. Bara det att träffat rätt i släktet gör att jag blir jätteglad och om ett år eller två, kanske jag kan säga arten.
Alla barn i början !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.