0 283 visningar

20 svar

vad har jag plockat?

loppelisa

13 nov 2006 kl. 16:04

Trodde att detta var trattkantareller med dålig uppväxt, men jag är tveksam.
Tackar för hjälp

0

Troligen

Nina H, Sthlm norr

13 nov 2006 kl. 16:07

Tyvärr lite dåliga bilder, men nog ser det ut som trattkantareller. Vet inte vad det skulle kunna vara annars som är så likt.
Men nog ser de lite ämliga ut!

0

Irene A

13 nov 2006 kl. 16:15

Det går inte att se om de har ådror eller är släta på undersidan av hatten, men jag är säker på att du kan åstadkomma bilder med bättre skärpa än dessa. Om motivet befinner sig närmare än kamerans närgräns, är det bättre att placera det längre bort.

0

provar igen

loppelisa

13 nov 2006 kl. 16:16

Jag ska försöka att ta lite bättre bilder, tyvärr är min man foto experten och han är inte hemma, men jag testar

0

inget batteri i kameran

loppelisa

13 nov 2006 kl. 16:26

Nä det gick inte att fota mer.
Svampen är grå, lite tunn i hatten, och har oorganiserade grenade ådror.
Hatten är lite krusig i kanten, foten är tunn, rak och ihålig, men har inte någon likhet med trattisarnas stabila kycklingben.
De växte i massor under boklöv.

0

Irene A

13 nov 2006 kl. 16:35

Har de åsar så är det ganska säkert trattkantareller (tycker att svampen längst ner på mellersta bilden verkar ha det).

0

tack för god hjälp

loppelisa

13 nov 2006 kl. 16:42

Jag blir förvånad över tratkantarellernas olika utseende, både i färg form och växtsätt.
Jag låter resten av pyttisarna stå kvar i skogen, men har läst mig något nytt idag

0

tack för god hjälp

Bo E

13 nov 2006 kl. 17:47

Om de växte i lövskog med ganska obefintlig undervegetation, och i grupper så skulle det väl kunna vara grå kantarell.

Kolla den i databasen!

Har själv gjort denna nya bekantskap i år i hasselskog.

0

ska ta bättre bilder

loppelisa

13 nov 2006 kl. 17:53

När mannen anländer hem, ska jag försöka att ta bättre bilder.
Det fanns ingen undervegetation däe den växte, och jag tycker att den ser skum ut

0

ska ta bättre bilder

loppelisa

13 nov 2006 kl. 17:53

Det fanns ingen undervegetation däe den växte, och jag tycker att den ser skum ut

0

ska ta bättre bilder

loppelisa

13 nov 2006 kl. 17:54

0

ska ta bättre bilder

Bo E

13 nov 2006 kl. 18:15

Den grå kantarellen kan vara väldigt tunnköttig, om det är det som menas med “älmig”.

Tycker dina bilder skulle kunna vara dylika, men kolla lite i databasen på grå kantarell.

Verkar det möjligt?

0

bättre bilder!!!!

loppelisa

13 nov 2006 kl. 18:17

Nu tror jag att man ser bättre

0

Troligen

Bo E

13 nov 2006 kl. 18:17

Ursäkta Nina, “ämliga” skulle det vara!

Det tycker jag är ett ganska bra nytt ord för hur man kan uppfatta en grå kantarell jämfört med en trattkantarell!

0

Troligen

Bo E

13 nov 2006 kl. 18:39

...men nu tycker jag att det börjar se mer ut som någon trumpetsvamp…

Det syns ju inga åsar under hatten, eller hur???

0

Första bilden..

Salasias

13 nov 2006 kl. 18:53

...ser ut som svart trumpetsvamp på ett gulnat foto…

0

Första bilden..

loppelisa

13 nov 2006 kl. 18:55

Nej svart trumpet kan det inte vara, de är helt olika , och mycket mindre.
De har ett klart avslut mellan hatt och fot

0

Tony S

13 nov 2006 kl. 19:08

Kruskantarell, är jag ganska övertygad om att det är på dina bilder loppelisa.

http://www.svampfoto.com/kruskantarell3.htm

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 19:15

Oj, så lik den grå kantarellen, och även den sällsynt!

Det blir till att examinera de grå extra noga nästa säsong. Kanske finns det kruskantarell i samma miljö som man tar för grå då.

Det stämmer ju med de otydliga åsarna oxå!

0

Det var ju spännande

loppelisa

13 nov 2006 kl. 19:15

Då ska jag ut och plåta dem i deras naturliga miljö.
Tack igen

0

Birgitta D

13 nov 2006 kl. 19:19

Jag vet att Tony kan det här men tycker de liknar lite de svartnande kantareller jag hittade men det var ju mycket tidigare i höst.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone