Magdalena - lyd ett gott råd - släng det du har i frysen. Då kan du sova gott på nätterna och riskerar heller inte att bjuda på något giftig. Som matsvampsplockare ska man aldrig vara orolig - man ska var säker, 100%, varken mer eller mindre. Du ska Alltid kunna peka ut Alla artkaraktärerna på varje enskilt exemplar innan du tar tillvara svampen. Det kan vara toppig giftspindling som Bo Reyer åsyftar. Be någon att visa dig den och trattkantarellen samtidigt så kommer du förhoppningsvis att upptäcka att skillnaden är som natt och dag. Men när det gäller förväxlingsarter så är allt relativt eftersom vi alla gör olika bedömningsgrader av färg och form. Rekommenderar dig att nästa höst att gå en svampkurs som leds av en lärare med dokumenterade kunskaper om svamp.
...på latin, Cortinarius speciosissimus, alias toppig giftspindelskivling/toppig giftspindling etc…den är rätt så vanlig här i Hälsingland bland trattkantareller - men - har aldrig sett den med nedsänkt mitt, Jag föreslår att du själv går in och söker på sajten här alternativt tar del av Cortinarius Flora Photographica för att utröna om, och i så fall vilken, spindelskivling du funnit bland dina trattisar. Din sista fråga bollar jag över till vetenskapen.
Hej!
Trots att förväxlingar har skett eftersom de båda växer i samma miljö anser jag inte att toppig giftspindling är en förväxlingssvamp till trattkantarellen. De är såpass olika i utseende att det bara är genom ren slarv och en rejäl portion otur som man kan få med sig den bland trattkantarellerna. Är man osäker är det säkrast att slänga svamparna såsom Annika råder.
http://svampguiden.com/art/visa/cortinarius_rubellus
Jag tycker som Micke att det är fel att tala om förväxling. Det viktigaste rådet här är: Plocka trattisar en och en! Aldrig en näve i taget. Jag träffade en gång en kille som blivit giftspindlingsförgiftad i samband med att han ätit trattisar - och det berodde just på att han och hans kompis (de var tonåringar) ivrigt hade rafsat åt sig stora hav av trattisar - och den toppiga giftspindlingen hade följt med, gömd under trattarna. (Killen överlevde lyckligtvis, men var tvungen att få en njurtransplantation.)
Jag är en nybörjare på svampar och håller mej bara till kantareller.
Blev nu väldigt rädd att läsa detta inlägg.
Jag har plockat en hel del trattisar och även rensat dom.
Tycker att jag besitter kunskap hur dom ska se ut på ovan och undersidan men min fråga är: Hur skiljer sig dom åt..är dom lika varann eller??
Har sett på bild och där ser jag inga likheter men kan man verkligen förväxla dom två svamparna.
Baseras inte hela den här diskussionen på ett inlägg som är lite diffust? “Mitt bland trattisarna stod den snarlika spindelskivlingen”... Det finns över 300 (kanske över 400) arter spindelskivlingar!
Och enligt Bo Reyers eget svar så är jag högst tveksam till att han överhuvudtaget syftar på en spindelskivling eftersom det är mycket ovanligt med spindelskivlingar som är trattformade, oavsett deras ålder.
Och till er som tack vare sådana här inlägg är nervösa för att ni har spindelskivlingar liggande i frysen: KASTA INTE ALLT! Ni har slitit med plockning och rensning och förtjänar en god svampmåltid!
Se istället till att hålla svamparna separerade från resten av maten tills de är ordentligt tinade, och ta sen en ordentlig titt på svamparnas konsistens. Det är få eller inga svampar som är så sladdriga som trattisar då de förvällts. Det är givetvis ingen metod att rekommendera generellt, men kom också ihåg att innan det här inlägget skrevs så var det ingent tvekan om att det var trattisar ni hade i frysen…
Man kan ta smakprov om man spottar ut det ordentligt.
Upplever inte spindelskivlingen som så “besk och bitter” mer “unken och jordig” samt med obehaglig doft.
Kantareller däremot kan vara rätt bittra som råa. Färgen och formen är också rätt olika och spindelskivlingen har brunt sporpulver eller liksom “bruna spindelvävstrådar” som kan finnas på hatten eller hänga ned på foten.
Se upp för alla bruna skivlingar med brunt sporpulver och unken doft!
Kantareller har ju heller inte den typen av tunna skivor under hatten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.