0 256 visningar

18 svar

Tickor

Joachim Krumlinde

13 nov 2006 kl. 16:35

Ni får gissa på några tickor, inte särskilt svåra. I första hand ska de som är utan “asterisk” delta.

Bilderna är från detta år, inte alldeles nytagna. Alla från Skåne.

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 17:54

Så mycket ser jag som att bild 2 är en art som väldigt mycket liknar de småtickor jag observerade i helgen på jakt efter vinternagelskivling.

Ganska snart såg jag ju att det var tickor.

Ska bli spännande att se vad de kan vara.

Den första gissar jag lackticka…men det kanske bara är för att den ser så blank och fin ut.

Jag är usel på att memorera alla ticknamn som jag läst om här på forumet…
Den sista var egendomlig, har aldrig sett dess like!

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 17:54

Så mycket ser jag som att bild 2 är en art som väldigt mycket liknar de småtickor jag observerade i helgen på jakt efter vinternagelskivling.

Ganska snart såg jag ju att det var tickor.

Ska bli spännande att se vad de kan vara.

Den första gissar jag lackticka…men det kanske bara är för att den ser så blank och fin ut.

Jag är usel på att memorera alla ticknamn som jag läst om här på forumet…
Den sista var egendomlig, har aldrig sett dess like!

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 17:55

Apropå...nu är sidan så där trög som Michael ville att vi skulle rapportera. Klockan är snart 18.00 och det finns bara 14 besökare!

0

Joachim Krumlinde

13 nov 2006 kl. 18:50

Nr 1 är inte lackticka.
Nr 2 är inte så liten som man kanske tror. Ett stort antal fruktkroppar på ett körsbärsträd som träffats av blixten.
Nr 3 är i knoppstadiet - en vecka senare var den mycket lättare att känna igen.

0

Birgitta F

13 nov 2006 kl. 19:02

1.Klibbticka
2.Cinnoberticka
3.Korallticka
gissar jag

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 19:06

Tar det inte för omöjligt att en korallticka kan se ut som nr.3 i knoppstadiet…innan hattflikar växer ut lixom…men jag har aldrig sett en sådan liten en i verkligheten.

De andra är jag helt enkelt för dåligt påläst för att fortsätta gissa på.

0

Joachim Krumlinde

13 nov 2006 kl. 19:44

Cinnoberticka är rätt på nummer 2.

0

Birgitta F

13 nov 2006 kl. 19:54

Nytt försök..
1.Sotticka
3.Hatticka

inte för att jag kan särskild mycket men det är kul att gissa.
Har bara ett fåtal tickor i min svampbok..

0

Gunhild

13 nov 2006 kl. 20:00

Kan det vara en hartsticka på ettan?
Tvåan säkert cinnoberticka
Trean har jag aldrig sett

0

Joachim Krumlinde

13 nov 2006 kl. 20:02

Sotticka på nr 1 kan anses vara rätt - är man noga så ska det vara sydlig sotticka (Ischnoderma resinosum).

Återstår nr 3, som är en mycket vanlig ticka, i alla fall i Skåne, fast den ser lite lustig ut på bilden - som sagt, i knoppstadium.

0

Birgitta F

13 nov 2006 kl. 20:06

Nytt försök
nr 3 “liten” jätteticka

0

Gunhild

13 nov 2006 kl. 21:13

Jätteticka kan man se på sid 209 i Jaederfeldts tickbok dom små till höger på bilden ser ut som på JKs bild

0

Daniel Persson

13 nov 2006 kl. 22:34

Hej, Joachim! Nr 3 tror jag är en fjällticka.

0

Joachim Krumlinde

13 nov 2006 kl. 22:48

Fjällticka, javisst. En vecka senare såg de ut så här

0

Birgitta F

13 nov 2006 kl. 23:09

Väldigt vacker bild Joachim. Tack för en trevlig gissningsrunda.

0

Daniel Persson

14 nov 2006 kl. 10:16

Fin bild, Joakim! Var är bilden tagen?

Hade du inte gett ledtråden att den är väldigt vanlig här nere i Skåne hade jag nog gissat på syllmussling istället…

0

Joachim Krumlinde

14 nov 2006 kl. 11:55

Hej Daniel,

Bilderna på fjälltickan är tagna “hemmavid”, alltså Röglebäcken, Fågelsång, Södra Sandby.

0

Bo E

14 nov 2006 kl. 12:13

Fjälltickan känner jag igen till utseendet hos den utvuxna.
Den finns även uppe i mellansverige på gamla lövträd, främst alm och lind tror jag att jag sett den på.

Så värst vanlig är den inte här, och knoppstadiet var verkligen en lurig bild.

Tack för ny lärdom!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone