0 635 visningar

9 svar

fråga till Cikki i belgien

loppelisa

13 nov 2006 kl. 16:47

Hej
Jag är lite nyfiken på hur det funkar i Belgien , med tanke på vår allemansrätt.
Får du plocka svamp var du vill?
Jagas det på bestämda tider?
Berätta gärna, jag är nyfiken

0

cicki T Belgien

13 nov 2006 kl. 18:58

Hej Loppelisa, både i Belgien och i Luxemburg finns det en sorts allemansrätt i de statligt, kommunalt och av kronan ägda skogarna, men man får bara plocka svamp och bär för eget bruk. I Luxemburg finns det tom “svamppoliser” som kollar. Tälta, glöm det! Allt annat är privat mark och man måste ha tillstånd av markägaren för att överhuvudtaget vistas där. Nu har vi det bra, vi har tillgång till de privata ägorna häromkring via vårt hyreskontrakt.
Jakten i “vår” skog är utarrenderad och de sätter upp skyltar någon månad i förväg med jaktdatum. Då är det absolut förbjudet att gå i skogen. Och helst en dag före, för att inte skrämma bort viltet och en dag efteråt ifall man måste leta efter något skadeskjutet. Jakten pågår slutet av september tom december.  Tidigare fanns det ett vildsvinshägn med ca 300 grisar som mest, som utfodrades och sedan mer eller mindre slaktades av, ursäkta uttrycket, skjutkåta jägare. Dessa svin var nästan tama och kom nyfiket fram och buffade på svampkorgen. Helt ok så länge man inte träffade på en sugga med kultingar. Då var det bäst att byta riktning. En av våra grannar som också gillar svamp var alltid utrustad med en knallpulverpistol “ifall att”. Däremot såg man inte till ett enda svin dagen efter jakt, de få överlevande låg och tryckte.

0

loppelisa

13 nov 2006 kl. 19:05

Tack för upplysningarna, det är alltid spännande att veta hur andra har det.
Man inser att vår allemansrätt är ett privilegium, och att med rättigheterna kommer skyldigheterna.

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 19:11

Ursäkta, men hur vet man vems skog man går i?

Är det taggtråd eller elstängsel uppsatt milvis i era skogar i Belgien?

Verkar ju finnas både mer skog och mer tillgång på svamp och vilt än vad man tidigare trott i alla fall.
Har haft kontakt med flera belgiska utbytesstudenter som verkar väldigt imponerade av den svenska naturen.

När man ser din bild och läser om dina fynd så blir det inte lika självklart, tycker jag.

0

cicki T Belgien

13 nov 2006 kl. 19:12

Visst är allemansrätten ett privilegium (nu skäms jag lite men den finns väl även i Norge och Finland?). Men vi har ju tillräckligt med natur så man kan dela med sig. Här skulle det aldrig funka. Kan bara se scenariot med alla campare som skulle invadera skogen! Nu börjar inställningen ändras, nästa generation är mycket duktigare med att hålla rent osv.

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 19:28

Jag förstår att man stänga ute campare och liknande med vägbommar, men om man låt oss säga är en vanlig fotvandrande svampletare, hur vet man då om man kommer in på “förbjuden mark”, och vad händer?
Måste man lämna ifrån sig ev. plockad svamp till nån “svamp-polis”.

För en vanlig kille i Sverige låter ju detta lite 1984 lixom…

0

cicki T Belgien

13 nov 2006 kl. 19:31

Vems skog man går i? Det är upp till var och en att ta reda på.

Taggtråd biter inte på vildsvin så det var elstängsel, men det är numera förbjudet (tack!!!!). Man har varit lite “klurig”. Hägn är inte förbjudet men det är förbjudet att utfodra vilda djur i hägn… Vår skogsägare har löst detta genom att öppna hägnet och fortsätta utfodra, speciellt dagarna innan jakt.
Jag bor i en mycket “obelgisk” del, dvs fransktalande Wallonien. Som de flesta belgare från de flamländska delarna inte känner till. Misstänker att dina utbytesstudenter mest kommer från den delen eller Bryssel. Visst finns det “mycket” skog, fast till ytan är väl Wallonien som Skåne (vild gissning!) ungefär.

0

Till Bo E fråga två

cicki T Belgien

13 nov 2006 kl. 19:41

Nejdå inga vägbommar, däremot skyltar med “privat mark”. Här händer det väl inte så mycket om du inte springer på en skogsvaktare som vänligt talar om för dig att här får du nog inte vara. Däremot så åker man på böter i Luxemburg om du ertappas med mer än, vet inte, kilo plockad svamp.

0

Till Bo E fråga två

Bo E

13 nov 2006 kl. 20:49

Ok, det låter ganska ofarligt då, fast det måste vara helt omöjligt att veta “vems” skog man är i om den inte är hägnad.

Men att lugnt kunna plocka typ ett halvkilo är ju helt OK om man inte är ute i professionella ärendet, det är väl det man stävjar genom reglerna då.

Skogvaktare i Belgien verkar va ett drömjobb…

Studenterna kom nog från lite olika delar av Belgien, men när jag läser vad du skriver förstår jag att landet är mycket större och mer mångfacetterat än jag visste!

ha det fint därnere

hälsar

0

Till Bo E fråga två

cicki T Belgien

13 nov 2006 kl. 20:57

Skulle nog inte vilja vara skogsvaktare här. Kommer du ihåg pedofilen Marc Dutroux? Vill inte gå in på detaljer, då kräks jag, men han blev infångad av en skogsvaktare 2 km härifrån.

Förutom det så kan man nog plocka vad man vill i svampväg bara man inte överdriver.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone