0 336 visningar

14 svar

Abstinens

Göran H

13 nov 2006 kl. 18:15

Började som krypningar i benen. Fortsatte upp genom kroppen för att orsaka konstiga skakningar i armar och händer. På med storstövlar och vinterjacka och ut
i skogen med en sjuhelvetes fart.
Och se, redan efter ett par minuter i skogen var allt återställt. Fick ihop lite frusna Trattisar som nu ligger tinade och klara för rensning.
Bävar för om det här var årets sista .... Nej, det kan inte vara sant.

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 18:20

Tack för alla såna inlägg!

Jag blir mer och mer övertygad om att det fortfarande finns chanser att hitta nåt…fast det varit otäckt frostigt senaste veckan..

Just nu regnar det vanligt vatten i alla fall….
Inte en snöflinga så långt jag kan se…

Hurra!

0

loppelisa

13 nov 2006 kl. 18:34

Känner igen det alltförväl.
Jag har väldigt svårt för att sluta svampa, när jag väl är i skogen vill jag aldrig gå hem, och när jag väl är hemma, vill jag bara ut i skogen.
Det är till och med så illa, att jag kan tycka att allt ter sig hopplöst fram till nästa höst.
Jag tror att det här är ett beroende, med allt vad det innebär.

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 18:37

Visst kan man tycka så, men se det som en positiv möjlighet istället.

Tack vare detta fina forum har man ju även lärt sig att det faktiskt finns något att söka efter under alla årstider….nu kommer vinternagelskivlingen och i vår murklor, och sen börjar det snart om igen…

0

Birgitta D

13 nov 2006 kl. 19:15

I Tranås snöar det nu men inte har jag plockat de sista svamparna än!!!! Det värsta med att längta till nästa höst är att åren går och går. Det är bäst att ta ut så mycket som möjligt. Nu skall jag börja plocka vinternagelskivling för första gången. Bara snön försvinner.

0

Nina H, Sthlm norr

13 nov 2006 kl. 20:08

....men ni har väl sett att det blir varmare till helgen…....

0

Daniel Persson

14 nov 2006 kl. 10:19

Mitt i prick, Göran H! Sammanfattar nog väldigt bra vad många av oss känner nu när våra jaktmarker förvandlas till frysbox. Men snart kommer murklorna, jippi…

0

Hans Myhre

14 nov 2006 kl. 21:38

Når abstinensen tar en så får man gjøre som her….

0

Hans Myhre

14 nov 2006 kl. 21:40

Uffa, glemte bildet…

0

Hans!

Salasias

14 nov 2006 kl. 21:48

Vad är det för svamp? Det var sådana jag såg i söndags men inte vågade plocka.
De luktade tydligt av vetemjöl, smala fötter och vackert, trattformade med jämna kanter. Antikgrå, ljusgrå.

0

Hans!

Hans Myhre

14 nov 2006 kl. 21:54

Den der er sjelden i Norge og rødlisted. Leucopaxillus rhodoleucus.
Men, hva gjør man da når abstinensen tar en og snøen ligger?

0

Aha...

Salasias

14 nov 2006 kl. 21:56

...“sällsynt”... då var det nog inte den jag såg, men vad kan det ha varit som jag såg då?

0

Aha...

Hans Myhre

14 nov 2006 kl. 22:17

Inte vet jag hav du såg, har du foto?

0

Ingen bild tyvärr...

Salasias

14 nov 2006 kl. 22:23

..men på torsdag ska jag tillbaka till samma skog MED kamera…
Finns det flera svampar som luktar vetemjöl? Starkt! Vågar jag tro att det var mjölskivling?  Clitopilusprunulus…

0

Ingen bild tyvärr...

Hans Myhre

14 nov 2006 kl. 22:28

Det er mange som lukter vetemjøl.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone