Som svampälskare undrar jag om det finns någon god matsvamp utomlands som är värt att plocka. Jag menar: Jägare åker jorden runt för att jaga. Skulle vara roligt att åka till ett exotiskt land och plocka svamp man aldrig sett tidigare. Det ända jag känner till är tryffel i Frankrike. Håll med om att vore en höjdare att åka iväg ett gäng svampälskare till ett spännande land för att plocka svamp du aldrig sett tidigare.
Goda matsvampar som är värld att plocka finns runt hela världen. Otaliga är de svampklubbar och svamporganisationer som anordnar aktiviteter världen över. Sök på mushroom/fungi på nätet så finner du massor av info. Själv är jag medlem i JEC och åker jag på den årliga Cortinaris-kongressen som byter världland varje år i Europa. Förra året Slovakien, i år till Sardinen, nästa år Spanien. Visserligen koncentrerar vi på oss att finna, dokumentera och fotografera spindelskivlingar men det går knappast att undvika alla andra svampar som kommer i ens väg. British Mycological Society, BMS, anordnar via Cambridge University även intressanta resor. I senaste numret av Mycologist finns t.ex. rapport om 11 matsvampar i Guyana i Sydamerika. Svampfärgarsällskapet anordnar årliga träffar och självfallet så stupar man på andra svampar än färgsvampar under deras träffas.
Kommer i sammanhanget att tänka på Bo Nyléns underbara bok i tegelstensformat: Svampar i Norden och Europa. Där tas upp en del arter från Syd- och Mellaneuropa. Bland annat beskrivs de läckra svamparna kejsarflugsvamp, Amanita caesaria, och svartbrun stensopp, Boletus aureus.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.