Hej. Nu är det ju mildväder på gång i några dagar, och därför undrar jag om det kan bli ny tillväxt av svamp, eller om det är kört? Bor i Sörmland där det inte har varit så förfärligt kallt, hittade fin blek taggsvamp så sent som igår. Och mängder trattisar förstås. :)
En del av de trattkantareller jag hittade i söndags var “lealösa i halsen”, foten var fast och fin men just under hattfästet var det liksom ruttet, mjukt. Jag plockade inte dem, men undrar om jag kunde ha gjort det. Det var bara de allra största i klungorna. Kanske hade de växt färdigt och lagt av även utan frost? De mindre trattisarna och de större som växte fritt var helt OK…
Kan nog vara lite olika hur frosten biter. Jag har t ex hittat perfekta trattkantareller och taggsvampar sida vid sida med helt frostskadade fårtickor och riskor. Men även detta fenomen med frostskadade ex. av trattkantarell sida vid sida med friska!
Jag tror att det är väldigt korta köldknäppar, eller frostiga vindar som drar fram och kniper vissa svampar medan andra klarar sig. Mossa och gräs kan nog oxå ha en skyddande effekt.
När jag läste klas inlägg så kom jag på att om det håller i sig nu med milt och vått väder så kan nog blåmusseronerna komma igång igen oxå!
Det kan bli nåt även denna vecka kanske…
Jag plockade också sådana i ösregnet i lördags morse. Knipsade bort just den sladdriga delen och torkade resten. Ser hur fina ut som helst efter torkning. Kanske skulle kunna använt mer av svamparna t.o.m.
Idag var de jag hittade hur fina och fasta som helst.
Jag sitter och läser att ni fortfarande hittar svamp, märkligt. Här ligger snön fortfarande kvar och runt tio minus för ett tag sedan. Nu är det ju utlovat regn och blidväder, men jag tror inte att svamparna har klarat denna pärs, det är knappt jag gjort det.
Den som lever får se och detta är i Gästrikland.
Det finns champinjoner nu oxå!
Här i Örebro såg jag i förrgår några rätt stora champinjoner men jag glömde dem i min rapport då de växte centralt vid en bilparkering. Det är på en bakgård mitt i stan, nära husväggar och förmodligen är temperaturen där några grader plus den officiella.
På just den lilla gräsplätten under en grupp större almar har det funnits champinjoner praktiskt taget hela sommaren, de återväxer hela tiden.
Det är frestande att ta dem, men omgivningen verkar inte hälsosam!
Kan vara intressant att se hur länge de växer i alla fall.
Upplega?
Vad är det för dialekt?
Annars håller jag med. Därför skrev jag “usch” fast bilden var vacker!
Snö är inte alls trevligt om man ser den som ett hinder i vägen att pulsa i eller skotta bort!
hÄR PÅ FORUMET INNEBÄR JU SNÖ ÄVEN “OBEHAGLIGT FROSTTÄCKE ÖVER SVAMPARNA”...
Västerbottensbondska kanske dialekten kan kallas.
Jag myser när jag läser det. :)
Mina föräldrar säger också upplega.
Sedan säger de förstås mycket andra konstiga saker. Det finns språk-dialektpalörer att få tag i.. men jag vet inte riktigt var.
Det är riktigt roligt att gotta sig i. Jag ska ha dig i åtanke Bo, om jag springer på en sådan och om du är intresserad, förstås.
Blir lite peppad av alla som hittar fina trattkantareller så jag tog lunchen att gå ut och reka på ett ställe nära jobbet. Några var fina men de flesta var som Salasias säger “lealösa i halsen”. Det har varit fenomenet i mina marker de senaste veckorna. Ger nog upp nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.