En ny tävling-fast den här gången delar jag bara ut ett pris-för första rätt på någon av bilderna.Fö är det äran som gäller!
1 Stad, land och vad är staden känd för?
2 Var ligger detta fina hotell?Land och stad!
3 Var finns vattenfallet? Bonuspoäng för en sägen härifrån!
Kan det vara detta:
Djävulshålet
Storsjö Fjällturism
Jämtland
Ett våldsamt vattenfall man inte bör missa. Sägnen säger att tjuvar som stulit kyrksilver i trakten skulle hoppa över fallet men misslyckades och drunknade.
Vägbeskrivning
Efter väg 535 mot Ljungdalen ca 80 km SV Svenstavik. Tag av vägen mot Tossåsen.
eller…..Trollhättefallen
Såväl Linné som Tegnér har skildrat naturskådespelet och Tegnér skrev i samband med sitt besök 1804:
”Göta kom i dans från Seves fjällar
Kölar spelte på dess lugna flod;
Plötsligt ur en borg av hällar
Trollhättan i hennes förväg stod.
Skum och fasa Trollet kring sig spydde:
Seglarn såg och bävade och flydde”
Nu har du hittat rätt land Gula, dvs i andra försöket.Tyvärr ser det inte ut som om jag får bo där i sommar-kollade just deras hemsida och de har stängt för renovering till 2009!Men det finns andra trevliga hotell där, och väldigt många fina gamla träbyggnader.
Totte är fortfarande fel ute.
Det bränns-nu är du i rätt landskap åxå!Ska strax packa svart trumpet åt dig å Cicki belgien! Bor på Fogdö utanför Strängnäs ( alltså Södermanland) och här i trakten har svarta trumpeten slagit rekord i tillgång i år. Hoppas tom hitta mer kommande helg om dem inte dött helt av frosten som varit!
Okay då-se nedanstående länk. både svar och sägen!
http://www.bodabygden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=58
Eftersom ingen lyckats knäcka vattenfallet får jag väl ge er svaret!Det ligger på Sao Miguel-Azorernas “huvudö”.Vulkaniska öar så varmt vatten finns på flera håll! Underbart ställe och mycket vackert.Man är relativt försiktig med turism -finns inga “hotellstäder” á la Kanarieöarna, utan allt är mer småskaligt och genuint.
Och ett PS till Alf-kan inte du fixa en tävling till även om kalendrarna är slut-det räcker med äran som pris!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.