hej
jag har precis kommit hem från en trevlig tur i skogen. vi hittade massor av trattisar, några gula kantareller, & på ett ställe hittade vi ett tiotal fjälliga taggsvampar. jag har hört att man kan lägga in dessa som sill, men hittar inget recept. är det någon här, som kan hjälpa mig med detta. jag vill ju inte slänga svamparna.
mvh
hanzzon@hotmail.com
Visst kan du lägga in dom som sill och receptet är det samma som står på ättiksflaskan; 2 delar ättikssprit, 3 delar vatten, socker efter behag + några vitpepparkorn. Koka ihop och låt svalna. Ta bort taggarna på svampen och skär den i snedskurna bitar ungefär som man gör med sillen. Koka sv svampen, låt svalna. Varva den kalla avkokta svampen med skivor av rödlök i glasburk och häll den kalla lagen över. Du kan även steka fjällig taggsvamp på samma sätt som annan svamp, exempelvis med gul lök. Med fördel använd de små fasta exemplaren. Koka av svampen innan du steker den. Bon apetit!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.